Jump to content

Rensing av drikkevannsanlegg

Magnus Jensen

Recommended Posts

Ville brukt en meget svak dosering i alutanker.

Maskinoppvask middel, flytende,pulver eller tabelett form er skikkelig heavy saker.

Syns 2.5 dl til 500 ltr tank høres mye ut

Ta en t.skje med pulver i en møkkete thermos eller i kolben på kaffetrakteren la det stå i 10-15 minutter, så skyll.

Da burde de som ikke har brukt dette i annet enn oppvaskmaskinen også forstå hvor sterkt det er.

Skulle jeg bruke maskinoppvaskpulver til rengjøring av ferskvannstanker, ville jeg skylt veldig godt etterpå.

Å drikke vann med noen rester av klorin gjør ingen ting, litt mer usikker på rester av maskinoppvask middel.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Skulle jeg bruke maskinoppvaskpulver til rengjøring av ferskvannstanker, ville jeg skylt veldig godt etterpå.

Å drikke vann med noen rester av klorin gjør ingen ting, litt mer usikker på rester av maskinoppvask middel.

Ordentlig skylling er selvfølgelig nødvendig i alle tilfelle.

Nå er vel ikke klor i seg selv, særlig helsebringende, men vi har av erfaring lært å stole på at små mengder går greit.

Når det gjelder maskinoppvaskmiddel, tror jeg langt de fleste av oss eksponeres for rester av dette til daglig både på jobb og hjemme.

Jeg hadde 330 liters aluminiumstank, og den tålte behandlingen fint.

Albatross har også aluminiumstanker ( bombe? :giggle: ) Er usikker på kva eg tør gjere.... Hvor lang tid går det til man merker evt tæring eller oksidklatter som kommer i silene på kraner.. ?

Trur eg satser på mild klor. Oppvasmaskinpulver høres skummelt ut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har i aluminiumstank vasket/tørket med fille som jeg skylte i klorvann og senere skylt tanken med vann.

Det fungerte bra. Ingen skade på tanken.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Ble det noe svar spesifikt om aluminiumstanker? Har selv vanntank av den typen. Når jeg etter landligge på et par dager uten å ha brukt vann derfra så kommer det en lukt som bare svigermor kan få lukte.

Ikke noe spesifikt om alu-tanker, nei. Det er vel ikke plast, stål eller aluminium som smaker/ lukter. Men, bakteriefloraen som oppstår i stillestående vann, og belegget på innsiden. Rens tankene etter " maskinoppvaskmiddelmetoden", og problemet et løst:-)

Dette skal jeg prøve, bare helgen kommer snart. :thumbsup:

Jeg tror ikke alle rustfrie ferskvannstanker er i syrefast kvalitet. Klor gir punktkorrosjon på vanlig rustfritt stål og bør unngåes, selv i små konsentrasjoner. Der har jeg solid erfaring.

Når det gjelder aluminium og klor har jeg mindre erfaring, men tror det samme gjelder der.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 måneder senere...

Så lenge en bruker moderate mengder ser jegcingen problem med å bruke klor på alu.tanker. Det er snakk om så liten tid at det vil ikke gjøre noen skade...

Når det gjelder hva som er sundt for kroppen så kan en drikke vannet så lenge det ikke lukter ubehagelig av klor. Om en tømmer tanken helt og så fyller den opp igjen, er det nok å tappe ut siste rest fra slanger og rør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...