kodalse Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg ville vært noe forsiktig. Aluminiumsdeler oksiderer når de legges i oppvaskmaskin. Det er ikke pga varmtvann, men snarere oppvaskmiddelet. Så godt som umulig å bli kvitt uten sliping senere. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 (redigert) Ville brukt en meget svak dosering i alutanker. Maskinoppvask middel, flytende,pulver eller tabelett form er skikkelig heavy saker. Syns 2.5 dl til 500 ltr tank høres mye ut Ta en t.skje med pulver i en møkkete thermos eller i kolben på kaffetrakteren la det stå i 10-15 minutter, så skyll. Da burde de som ikke har brukt dette i annet enn oppvaskmaskinen også forstå hvor sterkt det er. Skulle jeg bruke maskinoppvaskpulver til rengjøring av ferskvannstanker, ville jeg skylt veldig godt etterpå. Å drikke vann med noen rester av klorin gjør ingen ting, litt mer usikker på rester av maskinoppvask middel. Redigert 2.Januar.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Free Lillehammer Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Skulle jeg bruke maskinoppvaskpulver til rengjøring av ferskvannstanker, ville jeg skylt veldig godt etterpå.Å drikke vann med noen rester av klorin gjør ingen ting, litt mer usikker på rester av maskinoppvask middel. Ordentlig skylling er selvfølgelig nødvendig i alle tilfelle. Nå er vel ikke klor i seg selv, særlig helsebringende, men vi har av erfaring lært å stole på at små mengder går greit. Når det gjelder maskinoppvaskmiddel, tror jeg langt de fleste av oss eksponeres for rester av dette til daglig både på jobb og hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Jeg hadde 330 liters aluminiumstank, og den tålte behandlingen fint. Albatross har også aluminiumstanker ( bombe? ) Er usikker på kva eg tør gjere.... Hvor lang tid går det til man merker evt tæring eller oksidklatter som kommer i silene på kraner.. ? Trur eg satser på mild klor. Oppvasmaskinpulver høres skummelt ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sitrin Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Jeg har i aluminiumstank vasket/tørket med fille som jeg skylte i klorvann og senere skylt tanken med vann. Det fungerte bra. Ingen skade på tanken. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Ble det noe svar spesifikt om aluminiumstanker? Har selv vanntank av den typen. Når jeg etter landligge på et par dager uten å ha brukt vann derfra så kommer det en lukt som bare svigermor kan få lukte. Ikke noe spesifikt om alu-tanker, nei. Det er vel ikke plast, stål eller aluminium som smaker/ lukter. Men, bakteriefloraen som oppstår i stillestående vann, og belegget på innsiden. Rens tankene etter " maskinoppvaskmiddelmetoden", og problemet et løst:-) Dette skal jeg prøve, bare helgen kommer snart. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 (redigert) Jeg tror ikke alle rustfrie ferskvannstanker er i syrefast kvalitet. Klor gir punktkorrosjon på vanlig rustfritt stål og bør unngåes, selv i små konsentrasjoner. Der har jeg solid erfaring. Når det gjelder aluminium og klor har jeg mindre erfaring, men tror det samme gjelder der. Redigert 3.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kavset Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Så lenge en bruker moderate mengder ser jegcingen problem med å bruke klor på alu.tanker. Det er snakk om så liten tid at det vil ikke gjøre noen skade... Når det gjelder hva som er sundt for kroppen så kan en drikke vannet så lenge det ikke lukter ubehagelig av klor. Om en tømmer tanken helt og så fyller den opp igjen, er det nok å tappe ut siste rest fra slanger og rør. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 http://caravan.no/?mod=object&oid=95247#productInfo Aquastar har jeg bestilt fra denne netshopen. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Dette så jo lovende ut, noen som har erfaring med dette produktet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.