Avsluttet2 Startet 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2005 Siden jeg med klasse B ikke har lov å kjøre med tilhenger som har tillatt totalvekt høyere enn egenvekten på bilen lurer jeg på om noen vet om det er mulig å registrere hengeren slik at nyttelasten blir lavere enn den produsenten oppgir. Alternativt: Er det mulig å bruke en henger som er beregnet til en 18 - 19 fots båt til en 20 foter?? Vektmessig vil dette ikke utgjøre noe problem. Hadde egentlig tenkt å blåse en lang marsj i hele problematikken, men en kollega av meg ble lettet for litt penger og fikk 2 prikker da han ble stoppet i en traffikkaksjon i går. Så skal jeg bevare sertifikatet må jeg nok føye meg. Det sprøe er at han kjørte tom henger - rare regler.... Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hvis du ikke har en "E" på førerkortet ditt har du ikke lov å kjøre med mer enn 750 Kg. Med en "E" kan du trekke en henger som har en faktisk vekt på maksomalt det som står i vognkortet. Du behøver da ikke å registrere ned hengeren, så lenge totalvekten av hengeren og båten ikke overstiger det som står i vognkortet på bilen. Har vært bort i lignende problem selv, ettersom vi kjører en del med bilhenger (sånn til å ha bil på). Hengeren har en tillatt totalvekt på 2445 kg, "vanlige" personbiler kan som regel trekke 1100-1600 kg. Egenvekten på hegeren er 445 kg, og kan bilen trekke 1600 kg vil det si at vi kan laste den med maks 1155 kg. NoWaK Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
eXpence Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 (redigert) Hvis du ikke har en "E" på førerkortet ditt har du ikke lov å kjøre med mer enn 750 Kg. Med en "E" kan du trekke en henger som har en faktisk vekt på maksomalt det som står i vognkortet. Du behøver da ikke å registrere ned hengeren, så lenge totalvekten av hengeren og båten ikke overstiger det som står i vognkortet på bilen. Har vært bort i lignende problem selv, ettersom vi kjører en del med bilhenger (sånn til å ha bil på). Hengeren har en tillatt totalvekt på 2445 kg, "vanlige" personbiler kan som regel trekke 1100-1600 kg. Egenvekten på hegeren er 445 kg, og kan bilen trekke 1600 kg vil det si at vi kan laste den med maks 1155 kg. NoWaK <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke helt korrekt, du kan kjøre større henger enn det med B sertifikat. Men pass uansett på - det er dyrt å bli stoppet: Reglen er at du kan føre følgende med "B" Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1 (= Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen) , og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. Den siste setningen her er viktig. Blir du stoppet med helt tom henger (som f.eks bare veier 350 kg) , og tillatt totalvekt på hengeren er høyere enn egenvekten på bilen får du bot! Har du derimot BE kan du kjøre dette uten problem. BE gir førerrett for tilhenger /tilhengerredskap i klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg Redigert 18.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 JEg utvidet til klasse E rett før jul. DA var det bare å stille hos BT med egen bil og egen henger (måtte være en lukket skaphenger med egenvekt på minst 750 kg og tillatt totaltvekt på minst 1000 kg). kjørte en liten runde på ca. 20 min., også var alt i orden. Måtte betale noen hundrelapper i oppkjøringsgebyr (tror det var 2-300 kr) også omtrent det samme for nytt sertifikat. Nå er det nye regler som såvidt jeg har forstått krever at man har hatt minst en eller to kjøretimer med skolebil+henger, men det går jo an å undersøke nærmere. Hvis det fortsatt er så enkelt som da jeg gjorde det rundt jul, så ville jeg heller gjort det enn å legge ut på en lang byråkratisk prosess for å få nedregistrert hengeren. Tror fort at det kan bli både dyrere og mer arbeidskrevende. Samlet kostnad for min del for å utvide til klasse E var langt under tusenlappen, det var det verdt. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 (redigert) JEg utvidet til klasse E rett før jul. DA var det bare å stille hos BT med egen bil og egen henger (måtte være en lukket skaphenger med egenvekt på minst 750 kg og tillatt totaltvekt på minst 1000 kg). kjørte en liten runde på ca. 20 min., også var alt i orden. Måtte betale noen hundrelapper i oppkjøringsgebyr (tror det var 2-300 kr) også omtrent det samme for nytt sertifikat. Nå er det nye regler som såvidt jeg har forstått krever at man har hatt minst en eller to kjøretimer med skolebil+henger, men det går jo an å undersøke nærmere. Hvis det fortsatt er så enkelt som da jeg gjorde det rundt jul, så ville jeg heller gjort det enn å legge ut på en lang byråkratisk prosess for å få nedregistrert hengeren. Tror fort at det kan bli både dyrere og mer arbeidskrevende. Samlet kostnad for min del for å utvide til klasse E var langt under tusenlappen, det var det verdt. <{POST_SNAPBACK}> Samme her - rakk det akkurat Oppkjøringgebyret er 550 kr. Etter 1.1.2005 er det desverre ikke mulig lenger... Du må har lastesikringskurs ++ Er ikke helt sikker, men mener det også er krav til dobbelt pedalsett i bilen fom. 1.januar! Ellers er dette en greit link til en forklaring på reglene. Redigert 18.Februar.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Har ikke problemer med å forstå reglene, lurte bare på om det var noen enkle måter å få dette til på uten å måtte ta BE. tj Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Det må nå være greit å ta BE? Så vet du jo litt mer om det du driver med når du kjører med henger ... Ikke at det er så komplisert, men dog! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Allan E Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hva med oss som har tullet noen år på veiene. Stemmer det at jeg kan kjøre bil inntil 7500 kilo og i tilegg 3500kilo på en henger? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Har ikke problemer med å forstå reglene, lurte bare på om det var noen enkle måter å få dette til på uten å måtte ta BE. tj <{POST_SNAPBACK}> Det er vel i utgangpunktet ikke noe problem å "klasse" ned en henger. Vet at diverse utleiere gjør dette på store kasse/boogie hengere for at nettopp folk med B sertifikat skal kunne benytte dem. Da jeg skulle kjøre opp til BE ønsket jeg å få leid en henger med totalvekt o. 1800 kg. Jeg besøkte min lokale bensinstasjon - den største hengeren de hadde var en 13m3 ( det er stooort ). Den hadde de klasset ned til totalvekt maks 1200 kg, mens den i grunn hadde en tillatt totalvekt på 1975 kg.... Hvis du kontaker din lokale trafikkstasjon så har de sikkert et konkret svar på din henger og Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hva med oss som har tullet noen år på veiene. Stemmer det at jeg kan kjøre bil inntil 7500 kilo og i tilegg 3500kilo på en henger? <{POST_SNAPBACK}> Mitt faderlig opphav fikk BE uten videre siden han hadde tatt sertifikatet i god tid før "grensen" på 1978? (tror jeg det var). Han koste seg jo fælt da jeg måtte kjøre opp for å få samme bokstavene prentet inn i lappen.... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 I mitt står det A1 BE C1E men jeg er ikke sikker på hva det betyr. Kjører mest personbil så da går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 I mitt står det A1 BE C1E men jeg er ikke sikker på hva det betyr. Kjører mest personbil så da går det greit. <{POST_SNAPBACK}> Da kan du kjøre det meste med henger bak Dvs, du kan kjøre en inntil 7.5 tonn bil MED HENGER. Mens vi med BE bare kan kjøre samlet totalvekt inntil 7.5 tonn.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.