mentor70 Startet 23.Desember.2012 Del på Facebook Startet 23.Desember.2012 Jeg har en Mikuni dieselvarmer i min båt. Nå skal jeg lage en forgrening inn til en ny lugar, og må derfor sette på et forgreningsstykke (ikke ett Y-stykke). Mikuni har 80 mm rør, og jeg har ikke klart å finne et eneste sted som selger forgreningsrør i denne dimensjonen. Den må ha 80 mm på røret som går igjennom, men kan gjerne ha en annen dimensjon på forgreningen. Under ser dere et bilde som illustrerer den delen jeg er ute etter. Hvis noen har et tips på hvor jeg kan få tak i denne delen så hadde det vært supert. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Hei kjøpte en ekstra t stykke 80 mm på Maritim i Fredrikstad :) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 (redigert) Kolla i Hjertmans katalog, dom har rätt många varianter. Annars så kan en plåtslagare göra en sådan Y-koppling enligt Dina önskemål, fast det kommer nog att handla om minst en 500-lapp... Redigert 23.Desember.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 (redigert) Eller Biltema til 50 kr http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Avlopsror-forgrening-45-87267/ Redigert 24.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Snygg RogerJ, men man får räkna med att det kan bli rätt hög temperatur i varmluften. Uppåt 100 grader direkt efter värmaren... Kan bli i mesta laget för denna typ av plast??? Sen är det ju kanske inte så lätt att komma vidare med vanlig APK värmar-slang efter ett sådant Y ? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Må ikke benytte pvc plast til dieselvarmeren, det eneste jeg kan se for meg er en Y med 80x80x80 uttak, så sette en 80-60 reduksjon på avtapningen. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 (redigert) Snygg RogerJ, men man får räkna med att det kan bli rätt hög temperatur i varmluften.Uppåt 100 grader direkt efter värmaren... Kan bli i mesta laget för denna typ av plast??? Denne er garantert å tåle 95 grader og siden det er et stykke fra varme-ren. Grenrør avløp. 45°, 2-muffe. PP. Tåler 95 °C. Godkjent for innbygging og bruk utendørs iht. EN-1451-1:1998 og INSTA SBC 1451-1 samt EN – 1852-1:1997 og INSTA SBC 1852-1. Redigert 24.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Christensen Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 (redigert) Folk har målt godt over 100 grader på varmluft fra dieselvarmere! Redigert 26.Desember.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 (redigert) Folk har målt godt over 100 grader på varmluft fra dieselvarmere! Ikke uenig i det Wallas 2400/1800, Eberspächer D3LC og Ardic 042 D, har ved labtest 120 grader i utløpet Eberspächer D1LC, Toyoset NS-2700, Webasto Air Top 3500/2000, Thermic, har ved labtest 72 /83 grader i utløp Og en Mikuni MY30 som er tema. Isolering av varmluftsrør: Utrolig mye varmeenergi fra min dieselvarmer forsvinner på veien til utblåsningene i kabiner og baderom. Det kan man tydelig kjenne på utsiden av skroget når varmeren går. Syns ikke det er nødvendig å varme opp i benker heller, så jeg har begynt å isolere rørene med en type neopren, kjøpt i en rørleggerbutikk. Isolasjonen er 9 mm tykk, og leveres i 2 m lengde. Diameteren på isolasjonen jeg kjøpte var 114 mm, så jeg skjærte opp "røret" og la det rundt varmluftsslangene og teipet godt. I dag (18. februar) målte jeg temperaturen på varmluften ut fra de forskjellige dysene. I salongen (første dyse) var temperaturen 66 grC!. På badet 65 grC, og i forcabinen 61 grC. Fra forgreningen på badet til forcabinen er det et stykke som enda ikke er isolert, og det viser hvor stort varmetap egentlig er! Jeg fikk heller ikke isolert slangen der den går under instumentpanelet, så her har jeg også et varmetap, men det er kanskje lurt å la litt varme stige opp der all elektronikken er? http://www.seilglede.com/tips.htm Redigert 26.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mentor70 Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Takk for råd alle sammen. Roger-jo: Du har tydeligvis satt deg godt inn i saken med varme i din båt. Interessante målinger. Allikevel tror jeg det er fornuftig å holde seg til produsentenes anbefalinger når det gjelder valg av material som benyttes i varmerørene. PVC-rør som er beregnet for avløp har sannsynligvis andre egenskaper enn det man i utgangspunktet ser etter i et varmeanlegg.Kan det være at det kan gi lukt/avgasser for eksempel ved for høy temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Takk for råd alle sammen. Roger-jo: Du har tydeligvis satt deg godt inn i saken med varme i din båt. Interessante målinger. Allikevel tror jeg det er fornuftig å holde seg til produsentenes anbefalinger når det gjelder valg av material som benyttes i varmerørene. PVC-rør som er beregnet for avløp har sannsynligvis andre egenskaper enn det man i utgangspunktet ser etter i et varmeanlegg.Kan det være at det kan gi lukt/avgasser for eksempel ved for høy temperatur? PVC avgir klorholdige gasser ved oppvarming, Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 PVC avgir klorholdige gasser ved oppvarming, JA det er kan skje ved en dårlig forbrenning av PVC. Men det er da ikke PVC rør det er snakk om. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Og litt innputt. PP (Polypropylen/Polypropen). Brukes bl.a i bokser, spann, lokk/kapsler, vevde storsekker til gjødsel, elektronikk, bildeler mm. Regnes som helse- og miljømessig trygt. Aldeles isotaktisk PP har en smeltepunkt på 171 ° C (340 ° F) . Kommersiell isotaktisk PP har et smeltepunkt som varierer 160-166 ° Cr Redigert 27.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.