Jump to content

Har gode erfaringer med å legge sink i sjøvannskasse/inntaksfilter


Kingdiver

Recommended Posts

Ref. Hafrsfjord: Forutsetningen for at man ikke skal bruke sink i ferskvannsdelen på motorer, er at man bruker frostvæske som inneholder korrosjonsinhibitor. Om man kjører frostvæske sammen med anoder, vil man kunne entre inn i 'overspenningskurver'. Følgen er at man kan få hurtig korrosjon. Eksempelvis skal man ligge innen området 0,3 volt og opp til 1,0 volt som vil være passivområdet. Legger man inn en anode i frostvæskeblandingen vil man kanskje komme opp i 1,3 volt. Her intrer hurtig korrosjon. Kommer man opp i 1,8 volt så intrer i tillegg til hurtig korrosjon også spalting av vann (oksygenutvikling). Dette er kun eksempel. I virkelighetens verden vil verdiene være avhengig av materialer som tar del i prosessen, og ikke minst temperaturen. Uansett, det er meget viktig å ikke blande anoder og frostvæske.

Link to post
Ref. Hafrsfjord: Forutsetningen for at man ikke skal bruke sink i ferskvannsdelen på motorer, er at man bruker frostvæske som inneholder korrosjonsinhibitor. Om man kjører frostvæske sammen med anoder, vil man kunne entre inn i 'overspenningskurver'. Følgen er at man kan få hurtig korrosjon. Eksempelvis skal man ligge innen området 0,3 volt og opp til 1,0 volt som vil være passivområdet. Legger man inn en anode i frostvæskeblandingen vil man kanskje komme opp i 1,3 volt. Her intrer hurtig korrosjon. Kommer man opp i 1,8 volt så intrer i tillegg til hurtig korrosjon også spalting av vann (oksygenutvikling). Dette er kun eksempel. I virkelighetens verden vil verdiene være avhengig av materialer som tar del i prosessen, og ikke minst temperaturen. Uansett, det er meget viktig å ikke blande anoder og frostvæske.

 

Jeg har bygd om en motor fra direkte saltvannskjøling til saltvannskjølt varmeveksler og indirekte kjøling med frostvæskeblanding. I motorblokka på denne gode gamle Bukh DV-36 motoren sitter det muttere man kan skru ut og montere sink på innsiden, før de skrus inn igjen. Da er det sink i kjølevæsken i blokka. Viktig så lenge motoren hadde saltvann i kjølevannet rundt sylinderne, vil jeg tro. Men nå går det altså frostvæskeoppløsning i vannkappene rundt sylingerne og da forstår jeg det slik at de nevnte sinkene i motorblokka blir overflødige, fordi frosvæsken hemmer korrosjon?

 

Men er det skadelig å la den sinken inni blokka sitte ? Hvis det foregår tæring i det hele tatt, vil de jo gjøre jobben sin. Jeg kan ikke forstå annet enn at sinken som tæres vekk, bare ville løse seg opp i frostvæskeblandingen. -Eller betyr det du skriver at det oppstår andre elektrolyttiske strømmer som medfører tæring - sågar med høyere spenninger - hvis man lar sinkanoder beregnet på saltvann bli stående i frostvæskeblandingen i stedet? Her er det enten en msiforståelse eller noe jeg ikke skjønner (velg selv)....

(Forøvrig har den nye varmeveksleren sin egen sink for saltvannsdelen, men ikke for selve kjølevæsken.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Beklager, selvfølgelig er det SJØVANNSINNTAK eg mener, ++ til Fargo som forsto dette,

Eg har heller aldrig brukt Zink på ferskvannside i motor, bare SJØVANNSIDE,

 

De gangene eg har vert med på og montere Zink på trebåter så er det på stilken under ror som er laget av stål, monterte zink ved probellaksling eller rundt hylse, vi monterte ogsa zink på stålrist på SJØVANNSINNTAK for at rør og ventiler osv ikke skulle bli så tært,

HAR ALDRIG MONTERT NOE ZINK DIEKTE PÅ TREVERK/ TRESKROG.

 

SJØVANNSKJØLING>> Fartøyene som eg har vert på har eg også montert Stålrør som tærestykke hvor det var montert cobber/cuNi rør, dette for at spjeldventiler (stål) osv skulle sparest.

Link to post

Til propell 1 I et par tilfeller har jeg opplevd at sinkanoder på sjøvannsiden løser seg opp, og ligger i store biter i varmeveksler. Det kan ikke være noe særlig om dette skjer på ferskvannsiden med fare for å tette kjølekanaler eller ødelegge sirkulasjonspumpe. Skal vel noe til at det skjer, men ved å fjerne sinken fra ferskvannsiden er det ihvertfall ett problem mindre å tenke på. Sinken har vel likevel ingen funksjon på ferskvannsiden. Sink i løse klumper løser seg ikke så fort opp som en skulle tro. Når de ligger løst er den gode forbindelsen til de andre metallene brutt og tæringen går mye saktere enn når den er festet.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Du svarte ikke på spørsmålet mitt Kingdiver: "Hørt om galvanisk råte for trebåter?"

Nå er ikke jeg ekspert på trebåter, men du kan så absolutt få uheldige bivirkninger ifb. anoder. Som det skrives på denne nettsiden som absolutt er lesverdig.


"Lut spiser opp treverket.
Sinkanoder medfører ofte en meget uheldig effekt som kan betegnes som elektrokjemisk "lut-råte".
Når en sinkanode kobles sammen med et edlere metall med høyere spenningspotensiale, går det en strøm mellom anoden og edelmetallet.
Strømmen forårsaker en lutdannelse rundt metallet. Utvendig vaskes denne luten bort men på innsiden av skroget akkumuleres luten og angriper treverket. Dette ser ut som et hvit eller gulaktig pulver og kan forveksles med salt uten nærmere undersøkelse.
Denne prosessen kommer i gang fordi anoden setter i gang en strøm når treverket er passe fuktig og har direkte kontakt med metallet som beskyttes av anoden. Passe fuktig materiale får de fleste båtene ganske snart når de ligger på vannet hele året."

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja Hulda eg har lest teorien og eg har erfaringen, for meg virker det som du bare har teorien, nå er dette en side hvor vi diskuterer diverse problemstillinger, der er fordeler og ulemper med ALT du foretar deg på en båt, du kan i mange tilfeller ikke få pose og sekk, det er heller ikke meningen og ytre meninger som skal skade annen manns båt, du har laget storm i eit vannglass og vrir på setningene som er skrevet, eg har lagt ved noen snarveier som viser til at usikkerhet ved hvor mye Zink, jording, osv som tilogmed ekspertene har, på den ene linken kan du lese at DBE sliter også,

 

SITAT FRA ARTIKKEL > >>> Det ble da også opplyst om at DBE har vært i kontakt med Dem i sakens anledning og gitt svar på spørsmålene De hadde. Sjøfartsdirektoratet vil derfor henvise til svaret De har fått fra DBE." Men DBE ønsket ikke at vi skulle sitere fra deres uttalelse om saken i denne artikkelen. Vi tolker det slik at de likevel ikke er sikre på saken. Ingen har villet garantere for at det er sikkert å bade i en slik situasjon. Vi velger derfor å være føre vár, og advarer alle mot bading i havner hvor det finnes landstrøm.>> Sitat slutt. >>> er det dette du kaller flytende Jording. DBE har ikke tatt standpunkt i dette.

 

Til Fargo og Erik, se paa linker som er vedlagt.

 

 

http://www.løpshavn.no/landstrsm.html

 

http://www.redningsselskapet.no/Forside/Dyr+str%C3%B8m-tr%C3%B8bbel.164333.cms

Link to post
Ja Hulda eg har lest teorien og eg har erfaringen, for meg virker det som du bare har teorien, nå er dette en side hvor vi diskuterer diverse problemstillinger, der er fordeler og ulemper med ALT du foretar deg på en båt, du kan i mange tilfeller ikke få pose og sekk, det er heller ikke meningen og ytre meninger som skal skade annen manns båt, du har laget storm i eit vannglass og vrir på setningene som er skrevet, eg har lagt ved noen snarveier som viser til at usikkerhet ved hvor mye Zink, jording, osv som tilogmed ekspertene har, på den ene linken kan du lese at DBE sliter også,

 

Du får tro hva du vil. Spesilafeltet er våtkorrosjon innefor rustfrie stål, offshore installasjoner. Blant annet.

Noen regner meg for ekspert :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Ref. Hafrsfjord: Forutsetningen for at man ikke skal bruke sink i ferskvannsdelen på motorer, er at man bruker frostvæske som inneholder korrosjonsinhibitor. Om man kjører frostvæske sammen med anoder, vil man kunne entre inn i 'overspenningskurver'. Følgen er at man kan få hurtig korrosjon. Eksempelvis skal man ligge innen området 0,3 volt og opp til 1,0 volt som vil være passivområdet. Legger man inn en anode i frostvæskeblandingen vil man kanskje komme opp i 1,3 volt. Her intrer hurtig korrosjon. Kommer man opp i 1,8 volt så intrer i tillegg til hurtig korrosjon også spalting av vann (oksygenutvikling). Dette er kun eksempel. I virkelighetens verden vil verdiene være avhengig av materialer som tar del i prosessen, og ikke minst temperaturen. Uansett, det er meget viktig å ikke blande anoder og frostvæske.

 

Når saltvanns delen blir vinter konservert, ender man jo opp med frostveske og anoder i samme krets.

Har lest/hørt at det beste er å vente med å bytte anoder på motor til etter vinteropplaget.

Etter hva jeg forstår av Huldas innlegg, bør man fjerne anodene på saltvannskretsen ved konservering.

Hvor mange gjør det?

Har jeg fortsått det riktig?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Har landstrøm. Og eg har både 12V og 24V batteribanker. I perioder står både pluss og minus innkoblet, spesielt sommer med kontinuelrig drift av kjøleskap. I dag slo eg av alt etter ein luftetur på fjorden.

Eg er ikkje så veldig bekymret. Om båten var i anna bruk så hadde alle hovedstrømsbrytere vert innkoblet alltid. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er god øbutikk og få sjekket el,anlegg for overledning, eg holder no på med og prosjektere eit selvbyggerprosjekt som eg har kjøpt, Har skaffet alle el,tegninger fra tidligere produsent av båt, eg skal ikke gå for billig versjon av el,utstyr, nye motorer og drev krever en del om garanti osv skal gjelde,

hadde tenkt og gå for 2 pols anlegg men det lar seg ikke gjøre, ble litt forundret når eg såg at Volvo Penta hadde noe som likner 1,5 pol ? som en inspektør sa til meg så ligner dette ikke fugl eller fisk når vi sjekket dette nermere, man lærer så lenge mann lever, men det er ikke så lenge siden eg dykket på en som sa at han kansje hadde mistet deler av propellen, dette var eit Bravo 3 drev og begge propellene var nesten VEKK :nonod:

Båten hadde ikke vert oppe på 2 år, det viste seg at i havnen hvor han hadde båtplass var der overledning i havneanlegget,

Link to post
Når saltvanns delen blir vinter konservert, ender man jo opp med frostveske og anoder i samme krets.

Har lest/hørt at det beste er å vente med å bytte anoder på motor til etter vinteropplaget.

Etter hva jeg forstår av Huldas innlegg, bør man fjerne anodene på saltvannskretsen ved konservering.

Hvor mange gjør det?

Har jeg fortsått det riktig?

 

Hvor mange som gjøre det, vet jeg ikke. Det er korrekt å fjerne anodene.

Link to post

Det er flere som har/hatt disse 1,5-polede anleggene. Dvs. at anlegget er en-polet under oppstart og to-polet under drift. Den enpolede biten er selvstarteren. Deretter er alle følere og dynamo to-polet. På proffmotorene til Volvo er også dynamoen i seg selv to-polet, men i tillegg er også dynamoen fysisk isolert fra gods. Dette gjøres for at kullstøvet, og sliltasjestøv broer etter hvert over og gjør dynamoen en-polet.

 

Hadde også en runde med Sleipner om dette. Min baugpropell er to-polet de første timene, deretter er den enpolet grunnet børstestøv. Sleipner måtte bite i støvet her, og innrømme at slik er det. De har senere kommet med en 'Volvo-løsning'.

Link to post

Det er vel ikke annet å si om det at det sikkert er mer skadlig uten sink.

 

Det lå en liten slepebåt ved siden av meg noen år. Han ga blaffen i å beskytte stålskroget med maling, og stolte kun på anodene. Så fikk han lekkasje i en ventil og oppdaget at alle anodene var tæret vekk. Han anskaffet åtte anoder og forbandt dem til rekka via 16 kvadrat ledninger. Anodene tæret som bare rakkern over vinteren, de. Så effekten var der. Men pass på skikkelig kvadrat på kabelen. Her skal det passere en del strøm ved meget lav spenning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...