Jump to content

Reve storseilet. Hvordan gjør du i praksis ?

Erik

Recommended Posts

Sitter og leser i siste nr av Yacthing Monthly (fint blad foresten :thumbsup: ), og der ett tema denne gang er reving.

Men en ting jeg egentlig aldri har lest i hverken artikler eller bøker, er hvordan man i praksis tar ut kraften av storseilet før man tar ned litt duk.

Jeg har jo funnet mine metoder selv etter hvert, men kunne vært kjekt å vite hva dere erfarne seilere praktiserer.

De metodene jeg selv har praktisert med vekslende hell så langt er :

1. Bare styre opp i vinden, og skyndte meg å reve før farten er vekke og jeg må falle av. Bakdelen er at jeg ofte ikke rekker å bli ferdig før jeg må falle av for å ungå bakking, og da må bygge opp ny fart med ett seil som er hverken fugel eller fisk, og svært dårlig trimmet.

2. Starte motor, og bruke motor kraft for å holde båten opp i vindøyet. Bakdelen er at det ofte er krengning på 30-40 grader når jeg trenger å reve, og er usikker på hvor bra det er å kjøre motor da. Dessuten føler jeg at det er litt juks....

3. Legge bi. Det er i utgangspunktet den metoden jeg liker best, men med selvslående fokk må jeg frem på dekk på le siden i kraftig krengning for å feste 'vogna', og samme vei for å løse opp etterpå. Dessuten krevet jo metoden litt tid og plass for å finne balansen.

Å reve i medvind har jeg løst med å gå opp i vind med en av metodene over. Finnes det triks der ?

Ha for øvreig en riktig god jul fra en forblåst vestlending, og måtte båtnissen forbarme seg over dere alle :santcheers:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er jeg alene går jeg alltid opp mot vinden, strammer inn skotet så jeg slipper en svingende bom. Slipper så fallet og kaster meg over bommen med ett knippe strikk i hånda, pakker så godt ned som mulig.

Å reve i medvind krever at det er svært lite vind, Den ene gangen jeg forsøkte på noe annet, - tja, da kom det en slik episode man helst vil glemme og ikke bli minnet på.. :cryin::giggle:

:santa::sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Gå skarpt, så skarpt du kan før fokka mister vinden og la den gi fremdriften. Slipp kick og storskjøtet, teit opp bomløft og hev bommen 'et stykke', løsne fallet og dra i rett reveline. Teit opp fallet, løsne bomløftet og teit opp kick, fall av og trim seil.

Slik har jeg lært og praktiserer det.

Er jeg på slør eller lens vender jeg heller opp og gjennomfører som over.

Gjør klart så mye du kan på forhånd: legg fallet klart på vinsj, åpne avlastere, reveliner på vinsj, mann ved mast hvis du ikke har single-line reefing etc. Slipp ut storseilskjøtet og styr litt opp i vinden. Båten stopper opp, og seilet blafrer, så vær så rask du kan med å slakke fallet og stramme reveliner.

Reve i medvind går dårlig ja, kanskje mulig i lite vind men da har du neppe behov for å reve.

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Reve i medvind, vi prøvde uten å gå opp mot vind = storseil i 2 deler. Fikk revet, men det varbae 2 kvm igjen.

Vanligvis rever vi før vi setter storseilet, hvis vi trot det blir behov for rev kan vi ta det før vi heiser. Det er mye lettere å ta ut ett rev enn å sette ett.

Hvis jeg rever slene er det motor og autopilot som gjelder, jeg har så mye seil at reveliner må vinsjes samtidig som fallet slippes, når fallet er passe langt ned går jeg frem til masta og knyter der. Seiler alltid med lazyjacks oppe så da kan uken bare henge.

1. Slipper ut storseilskjøtet til seilet blafrer
  2. Holder kursen (autopilot)
  3. Slipper fallet passe (merke på fallet der det passerer inn på winchen)
  4. Drar inn revet (single line)
  5. Strammer fallet
  6. Strammer skjøtet

Slik rever jeg når jeg er alene. Hjelper ikke om det er fler ombord, båten er beregnet for aleneseiling. Om jeg skulle ha medvind, så dreier jeg såpass at jeg kan kjøre vanlig prosedyre fra 1 til 6.

Enig med Hulda i pkt. 1 til 6. Slik gjør jeg dette også med og uten autopilot. Klarer en ikke å holde skuta på kurs ved kryss, med bare forseil (og mesan om en har dette) er en noe sent ute med revingen.

I medvind bør en ha revet før en blir nødt til dette p.g.a. værets lunefulle utfordring. Bølgene kan bli høye slik at reving blir en risikosport dersom en må vend båten i medvind.

Men må en, så må en...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takker for alle innspill.

Fellesnevneren ser ut for å være å seile på fremseilet, og slippe storseilet ut til siden for å slippe ut krafta. Det er jo genialt (og enkelt) :yesnod:

Jeg har tenkt at jeg må ha bommen rett over cockpit for å reve, slik det er når jeg heiser seilet, men da går det altså fint å gjøre dette med bommet noe ut til siden altså :clap:

Min båt har lite forseil (selvslående fokke) og forholdsvis stort hovedsegl, men så lenge jeg seiler på framseilet så kan jo ikke båten begynne å bakke uansett, så jeg tror nok det vil fungere for meg også .

Takk for tips, og en fortsatt fin jul til alle :santcheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du kan jo følge samme prosedyren når du heiser storseil og seiler på forseil. Slipp ut storseilskjøtet med litt kontroll på dette og ikke for stort avvik mot vindøyet. Heis opp og unngå å miste altfor mye fart.

Ved reving / heising bør du være varsom og hugget når bommen er løs. Flere tanker i hodet med hvor beina dine er og hvor hode ditt er og hvor ikke minst bommen er.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Som flere beskriver holder jeg kursen, sipper kick og skjøte til det er betydelig innslag i storseilet, med gjennomgående spiler blir det ikke så ille med blaffring. Med merker på fallet og singleline går dette rimelig greit. Eneste problemet jeg har hatt på dacronseilet mitt er at det kommer inn i blokka fremme om jeg rever med revelinene i le, jeg tar ikke sjansen på det mer om jeg ikke har noen som kan følge med i le. Da slår jeg heller over et øyeblikk... I medvind er saken noe annet, det er trøblete, det blir å skjære så mye at trykket kommer ut av storseilet når det ligger like ved salingene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...