Jump to content

Navigasjons programmer til Iphone, Ipad og mac

Poff

Recommended Posts

Poff, jeg går ut ifra at du har f.eks Ipad med GPS innebygget?

Jeg har både Navionics og Plan2go. Kjøpte Plan2go etter Navionics fordi Plan2go på det tidspunktet hadde en bedre meny på funksjonene. -syntes ihvertfall jeg. Siden har jeg nesten bare brukt plan2go.

Du starter med å laste ned app på appstore. Deretter kjøper du kart via appen, vips så har du en god plotter.

Som beskyttelse på Ipaden, så har jeg kjøpt meg Silikonfutteral fra Griffin.

http://www.clasohlson.com/no/Griffin-Survivor-deksel-for-iPad/Pr384657000

Gjør at den ligger stødig, gir et bedre grep, tåler støt og noe mere spruttett. Blir riktignok litt tyngre, men alt det andre kompenserer definitivt for det.

Som nevnt tidligere så er det mange gode tråder om dette. Dog fortjener jo alle å få et innledende svar.

Valget mellom apper, som gir valget av kartpakker, kan du jo ta en vurdering på. I bunn og grunn tror jeg at det er hipp som happ hva man velger. Alle kommer med tiden med oppdatering av apper, så en leverandør som i dag er "nummer 2" kan fort bli den beste når sesongen starter.

Som beskyttelse på Ipaden, så har jeg kjøpt meg Silikonfutteral fra Griffin.

http://www.clasohlson.com/no/Griffin-Survivor-deksel-for-iPad/Pr384657000

Gjør at den ligger stødig, gir et bedre grep, tåler støt og noe mere spruttett. Blir riktignok litt tyngre, men alt det andre kompenserer definitivt for det.

Griffin sin beskyttelse fungerer meget godt mot støt og slikt, men må bare advare litt her.. På tross av at de reklamerer med at man ikke trenger tenke mer på støv og vann gjelder dette absolutt ikke det siste! Stort sett beskytter den godt mot vann, bortsett fra ca. 1 mm fra "hjem-knappen". Der ligger silikonen bare løst inntil og også lukene til tilkobling av utstyr har gliper der vann lett trenger inn. Så ligger padda skrått slik at vann samles langs bunnen av skjermen trekker dette vannet rett ned i knappen. Ja, jeg har hatt Griffins silikonfutteral, og ja, jeg leverte den omgående tilbake da jeg fant denne alvorlige konstruksjonsfeilen. Testet med å legge noen dråper vann langs nedre kant av skjermglasset, vannet trakk inn og det ble fuktig. testet uten iPaden inni futteralet, har ikke så god råd at jeg gadd risikere noe :wink:

Det at lukene ikke tetter godt kunne jeg levet med, men at hjem-knappen er så ubeskyttet er mer risikabelt. I alle fall i regnvær og sjøsprøyt. Veldig synd egentlig, for futteralet er meget OK ellers, prisgunstig (i forhold til andre alternativer som påberoper seg å være beskyttende mot vann), solid og beskytter bra mot fysiske påkjenninger.

Kor finner jeg kart og hvilke brukes i Fugawi.Kan Bsb kart fra Nautisk brukes feks?

Dersom du mener MacENC så tar den en masse forskjellige kart. Bl.a. S-63 og S-57. Den leser også Navionics, BSB og NV Verlag. Jeg har den foreløpig på iMacen og det ser svært lovende ut.

Med Trimble som posisjonsensor tror jeg dette blir så bra det kan bli.

Trenger Intel platform og OSX 10.4 eller høyere.

Med Mac så er det jo også sånn at du kan kjøre Windowsprogrammer enten ved å boote Windows eller å virtualisere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...