Jump to content

Vinteropplag, nødvendig å kjøre dieselmotor hver måned?


benktnp

Recommended Posts

Er det viktig å kjøre motor (diesel) om vinteren? mener et jeg leste at motoren bør kjøres minst en gang pr mnd. Har båten på land i vinter og skjønner ikke helt hensikten med å kjøre den uten belastning, i alle tilfelle ikke i minus grader, det må jo slite på motoren? Har hørt om at motorer står seg ihjel,kan ikke skjønne det hvis motor er vinterkonservert og miljøet er noenlunde tørt.

 

Er det noen som har en god forklaring på dette?

Link to post

Jeg starter ikke motoren mens båten står på land... så lenge du har båten på land så la den være til du har den på vannet igjen :smiley: En motor kan jo stå seg ihjel,men har aldri hørt om at det har skjedd under opplag. Så den bruker vel mer enn de få mnd på ruste så lenge du har konservert? Sikkert noen med andre erfaringer enn meg her,men min dieselmotor fra 1981 har stått hver vinter.. (dette vet jeg med sikkerhet da båten har vært i 1 familie siden den var ny) Len deg tilbake og nyt jul og nyttårsfeiring du :santcheers:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Det som er tanken med å tørne motoren av og til, er vel tanken på at pakningar og oljesmurte flater skal få litt overrisling av olje slik at pakningane ikkje tørkar og blir harde og blanke flater t.d. kamaksel får litt olje over seg. Så kan en diskutere i det vide og det breie om det er alder eller uttørking som gjer at simmerringane og pakningane blir harde. Det kan jau bli interesant. :giggle:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Det er mange motorfabrikanter som sier noe om vinterkonservering, les manualen

 

 

Det jeg lærte en gang i tiden.

Det ble skiftet til konserverings smørolje så ble motoren startet opp med Shell Calibration Fluid S.9365(Shell V-Oil 1404) og kjørt til turtallet datt.

Har en garantert diesel fri for vann kan en blande ca. diesel / motorolje eller totaktsolje 3 til 1.

Og kjøre motoren på det

 

 

http://www.cafecrema.dk/biancafiler/handbok.pdf

MARINEDISELMOTORER

TYPE YS - SB

 

Vinterklargjøring av motoren:

Motoren kan ødelegges mere ved uheldig lagring enn ved mange års uvørn bruk. Listen

under gir en oversikt over de viktigste tingene som bør utføres ved lagring.

1. Kjør motoren varm, tapp olje på motor og gir. Oljefiltret skiftes/renses og

konserveringsolje fylles på motoren og ny girolje på giret.

2. Bland sammen ca 1/2 liter diesel og 1/2 konserverings olje og før matepumpens

sugeslange ned i olje/diesel blandingen. Luft og start opp. Kjør tilblandingen nesten er

slutt. Stopp så motoren. Samtidig kan eventuell gjennomkjøring av rustbeskyttelse

gjøres.

3. Tapp alt vannet av motoren, ta ut impeller og av med viftereimer for tørr lagring.

Eller kjør gjennom en frostveske blanding

4. Ta av toppdeksele og ut dyse®. Tøm litt konserveringsolje i sylinderen(e) og på

vippearmsmekanismen. Drei så motoren rundt for hånd noen ganger. Sett på plass delene

igjen.

5. Rengjør motoren utvendig og bruk rustbeskyttende midler på utsatte steder.

6. Batterier taes ut (ikke enig, men sjekkes og etterlades ved behov) og elektriske forbindelser settes inn med egnet middel.

7. Luftfilter, eksosutslitt, motorutlufting, vanninntak og utløp forsegles med

vannbestandig tape. Glem ikke å fjerne disse før start.

 

Her er mye bra

 

http://www.pegasus-forlag.no/admin/Bokmateriell/1806.Bokmateriell_fil.org.pdf

 

PS, • Biodiesel har dårlig oksidasjonsstabilitet, noe

som kan føre til langsiktige problemer ved lagring

av biodiesel. Den dårlige oksidasjonsstabiliteten

 

 

http://www.perkins.com/cda/files/3091099/7/SNBU8119-02.pdf

 

Motorer er ikke laget for å stå stlle.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Slutter meg til roger-jos betraktninger. Motorer er ikke laget for å stå stille. Manualen på var Yanmar 2GM20 er rimelig tydelig på det.

 

Samtidig erkjenner produsenten at del fleste motorer står gjennom hele vinteren og har derfor en utførlig beskrivelse av vinterklargjøring.

 

Faktum er vel at de aller fleste motorer står gjennom hele vinteren og forutsatt tilstrekkelige forberedeler, går det åpenbart rimelig greit.

Link to post

Konserveringsolje er ikke laget for å kjøre på, den skal byttes.

 

Ellers så har jeg gjennom årene sett mengder av motorer som har vært lagret lenge uten å ta skade. Tror det nok er noen vandrehistorier ute og går her. Om en motor står i seks måneder, så tror jeg skadene blir minimale.

 

Den siste lange masselagringen av motorer vi hadde her i Norge var under siste krig. Da sto biler og materiell gjemt bort i garasjer, fjøs og løer over det ganske land. Etter fem år ble de plukket frem igjen. Det største problemet var at man ikke hadde tømt forgassere og tanker for bensin. Sakene hadde dunstet bort og etterlatt seg et belegg som løsnet og tettet dysene. Ellers var det ikke noen større problemer. Selv har jeg hatt et par militære dieselmotorer som hadde vært parkert i mange år, uten konservering. De gikk helt greit så lenge jeg hadde dem. Den ene motoren var en Leyland diesel produsert i 1945. Og da jeg tok overtok bilen, så hadde den stått parkert en ti-års tid. Jeg måtte bytte den ene kardangen, der hadde oljen harsknet og var som stivt smørefett.

Link to post

Ideelt sett bør en følge Rogers anvisning. I praksis blir det gjerne noe forenklet, men i alle fall er det det viktig å bytte olje/filter og å kjøre igjennom med frostveske. I stedet for å å kjøre motoren vil det ikke skade å tørne motoren noen ganger i løpet av vinteren.

At langtidslagring ikke er skadelig kan det nok være ulike erfaringer med. Jeg har hørt om betydelige motorproblemer, særlig med forskjellige former for lekkasjer, riktig nok lagret i et varmere klima enn her.

Link to post
Har du noen gang hatt en motor som har konket grunnet langtidslagring. Hvor du vet at det er tiden som er skurken? Jeg har aldri hatt det.

 

Det har jeg...

Totakter har åpne lager nede i veivhuset, disse blir smurt av oljtåke som følger med bensinen. Etter lang tids lagring uten konservering så oppstår det rust på disse lagerene. Når man så starter opp så slites disse lagrene ut på meget kort tid.

Har også vært borti motorer der stempelene har vært fastrustet i cylinderene... ( både 4T og 2T)

Disse har vært lagret endel lengre enn 1/2 år, men det går til h... om de bare står.

Om man starter motoren i ny og ne og får fordelt litt olje over blanke flater så er ikke det akkurat negativt for motoren.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post

Lagrene er av 'babit', en legering av bly, tinn etc.... De ruster ikke, men de korroderer. Den harde flaten på eks. veiva ruster. For at man skal få til rust, så må det være vann tilstede mot overflaten. Og en motor kan lagres i årevis uten at det skjer. Men det kommer an på hvordan man lagrer. Forskjellen på 'rust' og 'korrosjon' er egentlig en kjemisk formel. Felles i formlene er elementet 'O' for oksygen.

 

Jeg hadde, den gangen jeg gikk i kortbukser, en Seagull påhengsmotor. Faren min lånte motoren. Etter bruk la han motoren fra seg med propellhuset høyere enn sylinderen. Det førte til at det rant vann inn i sylinderen og stempelet rustet fast til sylinderveggen. Det er ikke slike forhold jeg regner som 'resultat av langtidslagring'. Skaden her var fullbyrdet etter et par måneder.

Link to post

Det er klart at vann, og da særlig saltvann, i sylindre og andre steder, fører til problemer.

 

For normalt konserverte motorer, og for de som ikke er konservert også, er dette ikke noe problem, det er faktisk like lite problem som kondens er, og selv om jeg har vært borti problemer med både kondens og motorer som står fast etter vinteren, så skyldes dette så å si alltid andre ting, slik som at sjøvann har kommet inn, eller vannutskillere/tank ikke er drenert osv.

 

Jeg har til gode å se en motor som faktisk har "stått seg i hjel" etter en vinter, og jeg har også hentet biler på låver som er så gamle at de har sveiv eller 6 volts anlegg osv. og med litt fikling så starter det mest utrolige, selv om 70-80 år gamle pakninger ikke lenger er tette, bensin og batteri må byttes o.l. så skal det fantastisk mye til før en motor tar skade av å stå stille, og da særlig i bare 6 måneder, og det må andre "feil" til for at det skal bli noe problem.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Det er sef. helt riktig som Fjellmatros sier. Kulelagrene i en to-takter er da slettes ikke laget av noe blylegering. De er laget av herdete stål kuler, og smøres av oljeblandingen i bensinen. Helt normalt å pumpe inn olje i luftinntak like før en stopper motoren for lagring. Når det gjelder større diesler og firetakt bensinmotorer, så er de aller fleste utstyrt med trykksmurte glidelager som ikke ruster. Her vil oljen normalt være tilstede mange år etter at motoren er stoppet. Eneste problemet er vel dersom en kjører lenge mellom oljeskift, er at det dannes syrer i oljen pga. kondens.Det er vel derfor enkelte anbefaler oljeskift før en setter motoren til lagring.

Link to post
Sitat " Kan nevne at etter 410.000 KM har jeg hverken skiftet turbo, dyser eller noe"

vet om en båtmotor, forresten en Ford som ble skiftet ut etter 84000 timer, på grunn av sylinder slitasje, aldri noe feil.


Hvis en båtmotor hadde hatt godt av å stå uten konservering, hadde det hvert mindre av disse trådene på Baatplassen.

et lite søk

startproblemer... Omtrent 600 resultater (på 0,11 sekunder)

røk ved oppstart ...Omtrent 758 resultater (på 0,17 sekunder)

dyse... Omtrent 3 840 resultater (på 0,18 sekunder)

brennstoff pumpe ...Omtrent 146 resultater (på 0,15 sekunder)

Dieselpumpe... Omtrent 2 120 resultater (på 0,22 sekunder


Kan forresten nevne at lagermetallet starter oksidering så fort det kommer O2 til. Og det belegget er ikke Sundt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Så, roger-jo kan man analysere resultatet og så bakenforliggende årsaker:

Startproblemer, kan være fuktighet og luft i diesel

Røk ved oppstart, hva som helst, slike saker ryker gjerne ved senere oppstart uansett

Dyse, korrosjon- fuktighet som ikke skulle være der, ren diesel ruster ikke

Brennstoffpumpe, tja, hva som helst- eksempelvis fuktighet som ikke skal være der uansett

Dieselpumpe, fuktighet kan det være, luft etc. etc.

 

Hos Hulda vil luft være en sak etter langt opphold og lite diesel på tanken. Dieselspeilet ligger lavt i forhold til pumpen når tanken er nesten tom. En liten lekkasje er det nok et eller annet sted. Men som mekaniker har jeg ikke problem med tilstanden, har laget meg et lite primingsystem. Men det er naturligvis greit nok å konservere motoren. Nå har jeg til og med vært med om å spa olje ut av en bunnpanne. Det var ikke mulig å pumpe den ut, helt størkna. Så jeg er ikke imot periodisk vedlikehold. Det er noe av det jeg driver med til daglig. Dessuten redigerer- og utarbeider jeg slike prosedyrer for roterende maskineri.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...