Jump to content

Vinteropplag, nødvendig å kjøre dieselmotor hver måned?

benktnp

Recommended Posts

Digresjon til Huldas minner fra krigen. I farfars motorbåt som sto på land i krigsårene ble brente ventiler resultatet av at den sto med bensin på tank og forgasser.

Perkinsen i den forrige båten fikke ikke annen viterkonservering de siste 35 årene enn at den ble stoppet og luftfilter og eksos ble "plugget" med sammenrullede filler. Ble pensjonert etter 45 år, og det var greit.

Øvrig sak med motorer som burde stå seg i hjel. Hva med alle små bensinmotorer i gressklippere og snefresere? Hvor mange konserverer disse ved sesongslutt? Selv tapper jeg av bensin og lar de gå til de stopper av seg selv. Fyller bensin ved sesongstart og da starter de på første draget. Utover dette får de bare ny olje en gang i året.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Båten ligger på sjøen hele året og brukes ikke fra ca des-feb. Konserverer ikke, men plugger luftinntaket og har på litt varme slik at det ikke fryser. Tørner motoren litt på starteren uten å starte hver gang jeg er i båten. Ser for meg at stempler/motor har godt av å bevege litt på seg. Kjører også diesel varmer så ofte som mulig siden den har lett for å stå seg i hjel.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg har til gode å se en motor som faktisk har "stått seg i hjel" etter en vinter, og jeg har også hentet biler på låver som er så gamle at de har sveiv eller 6 volts anlegg osv. og med litt fikling så starter det mest utrolige, selv om 70-80 år gamle pakninger ikke lenger er tette, bensin og batteri må byttes o.l. så skal det fantastisk mye til før en motor tar skade av å stå stille, og da særlig i bare 6 måneder, og det må andre "feil" til for at det skal bli noe problem.

Her blander du vel epler og pærer, er helt enig i at en bilmotor stått på en låve ikke står seg "stått seg i hjel"

Vil tippe på at den ikke har titt sjøvann på tanken og ikke er sjø-vannskjølt og står i tørr innlands luft.

En godt konservert båtmotor "står seg i hjel ikke i hjel"

En dårlig konservert båtmotor "står seg i hjel ikke i hjel" første året, men litt om litt.

Hvorfor begynner noen båtmotorer etter få hunder timer å få trøbbel og hvor mange kan si at de

har passert 3000 timer uten de har hatt andre utlegg en olje og filter, av de som setter båten på land hvert år ??.

Du mener ikke at en båtmotor ikke får sen skader av å stå 6 md. i fuktig ramsalt sjøluft, med ørsmå dråper emulgert vann/sjøvann i pumpe og dyser.

Det kaller jeg å stå seg i hjel litt om litt.

Gressklipper feil treg å starte 97% forlite luft rengjør/skift luftfilter 2% plugg gap 1% pluggen.

Den mest vanlige feilen er at dieselvarmeren står seg i hjel. Det er viktig at varmeren startes hver gang man er i båten, helst minst hver 14. dag, sier Ove Jarle. i en artikkel til Bat:magasinet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Båten ligger på sjøen hele året og brukes ikke fra ca des-feb. Konserverer ikke, men plugger luftinntaket og har på litt varme slik at det ikke fryser. Tørner motoren litt på starteren uten å starte hver gang jeg er i båten. Ser for meg at stempler/motor har godt av å bevege litt på seg. Kjører også diesel varmer så ofte som mulig siden den har lett for å stå seg i hjel.

Du skal være klar over at motoren din har trykksmøring. Denne smøringen kommer sannsynligvis ikke i sving kun med å tørne litt på starteren. Det du egentlig gjør, er å tørrkjøre lagrene og skrape oljen vekk fra sylinderveggene. Generelt er start av roterende maskineri det som sliter mest.

Du skal være klar over at motoren din har trykksmøring. Denne smøringen kommer sannsynligvis ikke i sving kun med å tørne litt på starteren. Det du egentlig gjør, er å tørrkjøre lagrene og skrape oljen vekk fra sylinderveggene. Generelt er start av roterende maskineri det som sliter mest.

Stusset litt på dette, jeg også. Har ikke nok motorkompetanse på dette, men når jeg kjører motoren, lar jeg den gå til den er god og varm.

Så egentlig har motoren det best å stå de månedene den ikke er i bruk da? Får meg ikke til å koservere motor da den bare står maks to måneder uten å bli brukt. Og det fryser aldri i motorommet. Vi lærer så lenge vi lever!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Generelt er start av roterende maskineri det som sliter mest.

Sant nok, men de ikke laget for å tåle det?.

Hvor mange starter har en bilmotor gjennom et langt liv?.

Det beste er å la den stå. .

Da bør en konservere brennstoffsystemet.

På nyere motorer må en ha tunga rett i munnen og bare diesel på på tanken.

Sitat.

Riktig drivstoffkvalitet er nødvendig for å ivareta et driftsikkert og velfungerende common rail-system. Bruker man feil drivstoffkvalitet vil høyttrykkspumpen og dyser ta skade. I en common rail-motor blir høyttrykkspumpen og injektorene kun smurt av drivstoffet. Det betyr i praksis at mangelfullt smørende drivstoff fører til skjæring i drivstoffpumpe, og metallpartikler vil medføre følgeskader på injektorer. Det er derfor essensielt å unngå:

► Vann i dieselen.

► For høyt parafininnhold i dieselen.

Kravet til dieselkvalitet kan variere fra motormerke til motormerke og er beskrevet i motorens instruksjonsbok. Vær også oppmerksom på at de fleste motorfabrikanter IKKE godkjenner bruk av additiver(tilsetninger) i dieselen. Dette skyldes spesielt to saker, smøreegenskaper og antenningstidspunkt.(Railtrykket på 1.850 bar kan med visse typer tilsetninger medføre selvantenning).

Teknisk konsulent: Ole Løken/Yanmar Norge AS

Redigert av roger-jo (see edit history)

Lady B : F.eks kunne jeg godt ha tenkt meg å ta fire- fem tak på en håndpumpe til min VP 40A motor slik at motoren hadde noe å gli på før oljepumpa startet...

Har tenkt samme tanke. Kunne ikke produsentene tilbudt dette. Tror det kunne spart motoren for mye slitasje pga av kaldstart. roger-jo har jo ett poeng i at mange båtmotorer møter veggen etter 2-3000 timer, mens yrkesfiskere klarer gjerne tre ganger flere timer på lik motor. Det må vel ha noe med timene motoren står stille da, og ikke timene den går. Om det skyldes manglende konservering eller bare stillstand vet ikke jeg.

Yanmar har jo i noen brukermanualer anbefalt å kjøre starter med stoppknappen inne ei stund slik at trykket er oppe å går når motor startes. Det hjelper vel litt skulle jeg tro for turtallet er jo betydlig lavere med bare kjør av starter i forhold til når motoren går på tomgang.

Ellers har jeg tenkt litt på syntetisk olje. Etter det jeg har hørt har denne olja bedre kaldstartegenskaper, og også bedre ved stillstand ved at oljefilmen blir liggende igjen på vitale deler mye lenger enn det mineralsk olje gjør.

Men min motor har ikke blitt kjørt på annet enn mineralsk olje så jeg tar ikke sjansen på det uten at noen med kunnskap om dette anbefaler det. VP TAMD 31P 98 mod. Forøvrig ingen problemer med den, men ønsker jo at den skal ha ett langt liv.

På siden av poenget roger-jo. Det jeg svarer på er kjøring noen få runder på starteren uten å oppnå oljetrykk. Heller ikke antall starter en selvstarter er beregnet for. Jeg beskriver heller ikke større maskinerier i MW-klassen. Kun en vanlig lystbåtmotor.

Og den motoren som ikke takler å stå to måneder uten start grunnet sensitivt drivstoffsysem kommer nok snart til å havarere uansett. Og om Yanmar har en annen filosofi, så burde de ikke gå ut med den.

Ser ikke for meg at et par måneder er "å la motoren stå". Og vinterkonservering er vel da heller ikke et tema. Dieselmotorer i landgående kjøretøy som er i bruk med et par måneders mellomrom, vinterkonserveres vel ikke?

Godt du stilte det spørsmålet, starter en opp med sommerdiesel og det er kalt (minus 10/11 ) og sommer dieselen har skilt seg. :nonod:

Svaret er JA de står med vinterdiesel om vinteren.

Passer alltid på å ha lite på tankene om høsten så en får fylt opp med vinterdiesel.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Vinterlagring på 3-6 mnd er en ting, men snakker en om langtidslagring over lengre tid, er det noe mer komplisert. Jeg har ikke selv erfaring med det, men har snakket med folk har kjøpt ubrukte motorer som har vært lagret forskriftsbestemt, men over lang tid. Det største problemet var uvanlige med lekkasjer. Det kan tyde på mye pakkningsmateriale i motoren mister noe av elastisiten, dvs tørker opp. Virker logisk nok på meg. Derfor, solid prisavslag på langtidslageret båter..

Det kommer litt an på anvendt teknologi, pettersand. Gamle motorer der det var benyttet kork, 'gummi' og andre nedbrytbare materialer, absolutt som du hevder. Eksempelvis 10 år burde ikke være noe problem for moderne materialer.

Jeg kjenner en leverandør som anbefaler 5 år. Vi plukket reserven fra hverandre etter 10 år, det var som nytt. Gjorde det for et par år siden, konservativ holdning fra leverandørens side. Og vi hovedmateriellet kjørte ca. 12 år før vi tok ut av service av andre grunner enn at det var noen feil. Dette gjalt pakninger og o-ringer som gikk under tildels høye temperaturer og trykk. Mer krevende enn en forbrenningsmotor.

Vinterkons. av motor gjøres om høsten, ikke gjennom hele vinteren, selv om jeg ser et påeng i å kjøre motoren innimellom, slett ikke u-sunnt.

Frostsikkring er jo en selvfølge.

Men bytt olje om høsten, kjør den noenlunde god og varm før den skel lagres. Bruk riktig olje, gjerne med mye "vaskemiddel".

La den aldrig stå med gammel olje i seg, dette skader lagerflater, og særlig lagerene i veiv/råde, som også nevnt, (bly-babitt)

Samme med syl./stempel/fjærer, her er det aluminium og stål sammen. Simmringene har heller ikke no godt av denne gammle olje-dritten.

Demonter aldrig deler fra dieselsystemet, eks. for å ta med hjem for å fikse i løpet av vinteren. Sjekk om det er tett, om det er vann, ev. drener.

Er systemet tett, kommer ikke luft til å lager skade, om det er en skvett 2t-olje i systemet skader ikke. Bytt gjerne filter.

Dyser, innsprøyt-pumpe og matepumpe blir kun smurt av diesel. Drift av inn.s.pumpe blir smurt av motorolje.

10 blå er ikke no spesiellt kaldt for start av en motor. Fra tiden på merkeverksted ble vi kurset en gang pr. år, hadde en del kunder med hogstmaskiner, dette skulle jo gå hele vinteren. 50 blå, 50% parafin og 5 liter 2t-olje var oppskriften, men dette er en tid siden.

Lagring av motor glelder også for en f.eks. en skurtresker, lagret i 50 uker, full gass i 2, så på lager. Ikke bare båt som lagres.

Personlig aner jeg ikke om jeg har vinterdiesel. Trodde faktisk det var samme dieselen hele året nå. Og at vinterdiesel uansett ikke hadde noe for seg før man var nede i flere kuldegader. Dieselen som lagres i Hulda ser aldri så mye som en eneste kuldegrad.

På starten av 80-tallet fikk jeg en Golf som firmabil. VW anbefalte at man for denne dieselmotoren blandet inn opp til 30 % bensin i dieselen om det var svært kaldt. Her på Østlandet, der det sjelden er lavere enn 20 kuldegrader, blandet jeg aldri inn noe som helst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...