Jump to content

Vinteropplag, nødvendig å kjøre dieselmotor hver måned?

benktnp

Recommended Posts

Klippet fra et dokument fra Statoil, riktignok fra 2003. Men vil tro temp.grensene er de samme i dag. ( http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=diesel%20t%C3%A5kepunkt&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Ffeed.ne.cision.com%2FCommands%2FFile.aspx%3Fid%3D251725&ei=XargUNq6J4_34QTviYHoDw&usg=AFQjCNE-SY5LigVx3WElH9d9hb2A8t88AQ&bvm=bv.1355534169,d.bGE )

Om sommeren leverer Statoil i Norge en dieselolje som tåler temperaturer ned til minus 11 grader C, mens vinterdieselen generelt er tilpasset 32 kuldegrader. Vår og høst er oljen tilpasset temperaturer som ligger mellom disse; normalt 24 minusgrader. Slik klimatilpasning av diesel skjer i prinsipp i alle land - med variasjon etter hvilke klimatiske forhold man kan bli utsatt for.

I områder der det kan ventes mer ekstrem kulde, kan det leveres en vinterdiesel som tåler enda lavere temperaturer. Lettdiesel (identisk med Statoils "Diesel Pluss") kan anvendes ned mot 50 kuldegrader. Innen landet er det selvfølgelig også variasjoner, slik at dieseloljen som selges på Tynset om vinteren tåler mer kulde enn den oljen som samtidig selges i Kristiansand.

dieseldata.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Må innrømme at jeg ikke har fylt diesel siden i sommer, men den starter da like greit for det! Men det er skjelden under null i motorrommet det tanken står, så da burde det ikke være noe problem. Får kanskje fylle snart, slik at de ti det minste blir halvt om halvt?

Angående opplag så ser jeg ingen grunn til å starte en motor bare for å starte den. Jeg bruker båten flere ganger i uka året rundt, men har jeg ikke bruk for den lar jeg den stå! Et halvt år uten start er null problem, den slites mer av unødige kaldstarter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har heller ikke fylt siden september, men om det er fylt noe vinterdiesel på de ulike marinaene siden september er vel heller ikke sikkert. Kanskje de som selger mest har vinterdiesel. Har tanken under dørken, og er det -5 grader der er vel fjorden også islagt og ingen grunn til å starte. Står båten på land ser jeg heller ikke noen grunn til å starte.

Det står vel i noen manualer at hvis motor står stille mer enn en mnd eller to, skal den koserveres.

Da kan det jo lett tolkes dit at hvis man bare starter en gang pr mnd er alt ok, og man slipper konservering. Greit nok men da bør den belastes og få seg en god tur på fjorden.

Og starte opp noen min. på tomgang, uten belastning tror jeg er mer skadelig enn og la den ligge ustarta.

Bra illustrasjonsbilde, roger-jo.

Det vil overraske meg om noen marinaer har vinterdiesel overhodet (annet enn dem som har spesialisert seg på å levere til kunder i vinterhalvåret).

Dersom man har dieseltanken i båten et stykke unna motoren, kan grumsingen ha startet der selv om den ser fin ut ved motor (før man fyrer opp). Er filteret plassert ved tanken og ikke i motorrom, vil dette tette seg. Det hjelper da ikke bare å bytte filter.

Er man i tvil, så ta en titt i plast/glasskoppen til filter eller vannutskiller.

Har egentlig aldri opplevd å få annet enn vinterdiesel vinterstid her i strøket, dette gjelder de fire-fem plassene jeg pleier å fylle. Gjerne klimaet er såpass mildt her at det er mer omsetning vinterstid enn lengre øst? Har i tilfelle ståendes noe parafin til å blande i sommerdieselen om kulden skulle krype på og tankinnholdet ikke er fortært. Her i området tror jeg egentlig ikke det har så mye å si, er sjeldent ned mot 15 minus (heldigvis).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...