småbåtentusiasten Startet 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2012 Kom knapt inn en dråpe i løpet av sommeren. Men etter opplag må det har regnet mye. Har hittil stått uten presenning. Det eneste jeg umiddelbart slkønner som mulige lekkasjepunkter er i festingen rundt kanten av "fotbrønnen" under rattet på styrbord side. Ingen synlige sprekker hull i dørken, heller. Hmmm? Bunnpluggen er et flatt skruespor og sitter godt. Når / hvis jeg får den opp: Er dette standard dimensjoner slik at jeg får kjøpt en bunnplugg med et kantete hode som man kan bruke tang på? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Jeg kjøpte ny bunnplugg på Maritim. Passet i gjengene på min båt, så regner med at det er nokså standard. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Vann i bunnen av "mellomskroget" kommer ofte inn bak fenderlista. Hvis båtbygger har vært kjip med tetningsmasse i skrogsammenføyningen, så er dette et typisk lekkasjested. Har selv hatt mye problem med vanninntrenging der i noen tidligere Askeladden-båter. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Tør ikke prøve nå pga fare for frost, men vanninnsig der gass&gir-wire går inn i skroget vil antagelig lede vannet til skrogbunnen? Eneste stedet som er åpent (mangler muffe) der jeg kan tenke meg at en våt høst er i stand til å fylle skrogbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) Jeg kjøpte en slik båt for 2 år siden og den var smikkfull av vann fort. Jeg fant lekkasjen. Dekksluken (stuerommet) i dørken er synderen. Luken er blitt svai etter å ha blitt tråkket på i åresvis. Da tetter ikke pakningen i bakkant mot toften. Stuerommet får inn vann og den er ikke tett ned mot dobbeltskroget så det kommer vann inn. Stuerommet er ikke tett i forkant ned mot dobbeltskrog. Her er det vanskelig å komme til og for å fuge det tett. Løsningen foreløpig er en bøtte med vekt i bakerst på luken når en går fra båten. Den permanente løsningen er å få laget en luke i alu som er stiv nok til å holde formen. Redigert 30.Desember.2012 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 tenkte å tipse på nytt i denne gamle tråden. har ikke fått laget ny luke, da jeg ville prøve å få tett den som er først.... I vinter gjorde jeg følgende: Skar vekk den avstivingen som er på undersiden av luka. Den funker ikke. Oppdaget at det var et papprør støpt i glassfiber. Og pappen var dyvåt! Skar til et stykke galvanisert T-jern (type gjerdestolpe) og la på innsiden av luken. Borret huller i luka og jernet og poppet gjennom begge slik at jernet stiver av luken. Dette skulle motvirke svaien. Klippet så til et stykke liggeunderlag og limte under luka rundt slik at liggeunderlag ligger mot pakningen i skroget. Nå tetter det. Har stormet som fy her nå og det er ikke vann i stuerommet foreløpig...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.