Worry II Startet 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2012 Heisann ! jeg har et eldre originalt galvanisert Bruce anker som ikke er spesielt pent å se på lenger. Det ligger litt i vannet når det er trukket helt opp på vinsjen. Det har korrodert litt nederst. Lurte på hva jeg eventuelt kan male eller lakkere med på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Hvis du kjenner noen som driver med galvanisering. er dette veldig billig. Holder til i vest-agder. Har en lokal en som tar 8 kr pr kilo pluss mva. Vi sender en del via jobb.. Tror bare alt annet vil flasse for deg. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
REM Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Du får ikke noe til å sitte på galvaniserte flater over tid. Galvaniser på nytt eller spray med sinkspray som du får kjøpt på bilrekvisitabitikker. Sinkspray må fornyes med jevne mellomrom, men ser pent og originalt ut etter spraying. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Sinkspray Slik, REM ? http://www.bema.no/?itemID=7595 Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Alt vi lager på jobb som skal stå ute i vær og vind, og i tillegg skal se fint ut, galvaniserer vi først og pulverlakkerer etterpå. Lakken sitter veldig bra og holder i mange år. Men som for lakk generelt så tåler det ikke slag og røff behandling, spesiellt rundt skarpe hjørner og hull. Redigert 27.Desember.2012 av Alfaerik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Hva ville det kostet å få dette gjort hos dere, Alfaerik ? En 7,5 kilos. Kan jeg spørre om firma også ? (om det kan passere reklamefilteret her på BP, da ?) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Sinkspray er noe av den største dritten som noen gang er oppfunnet. Ser fint ut i det øyeblikket det blir sprayet på men rusten kommer etter et døgn ute i regn. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Vi galver ikke selv men sender bort til et Tønsbergfirma (Duozink) som videresender til pulverlakk for oss. Ikke dyrt ihvertfall. Vi sender mange tonn stål om gangen og det er ikke mange tusenlappene det koster. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Det spørs nok om det vil lønne seg, sett opp mot prisen for et nytt anker. Jeg tenkte det var en billig og enkel måte å fikse det selv på, men er inneforstått med at det nok vil flasse, så må evt. sprayes 1 gang i året.. Takk for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Kjøp ert nytt anker eller mal det med hva som helst dersom du bruker det sjeldent og det bare skal se pent ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 jeg har et eldre originalt galvanisert Bruce anker som ikke er spesielt pent å se på Jeg tror ikke du har et originalt Bruce. Så vidt jeg vet ble disse kun levert i syrefast stål. Galvaniserte utgaver er derfor kopier. Et nytt galvanisert på 7,5 kg koster ca kr 300,-, så jeg ville vurdert hvor mye dette er bryet verdt? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Jeg tror ikke du har et originalt Bruce. Det står "Original Bruce 7,5 kg" støpt inn i siden på det.. Regner med at det er originalt da..? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Mange av Bruce-kopiene er vel laget i Kina og der tillater de seg det meste når det gjelder produktbeskrivelser ;) Jeg har flere små Bruce på et par skjærgårdjeep`er på hytta blant annet, og mener det står "Original Bruce" på noen av disse også. Men de kostet ikke mange hundrelappene, så jeg tror neppe de er originale i den forstand at de ble laget av Bruce som jo var den første produsenten av dette ankerdesignet. Jeg mener som tidligere nevnt at de originale Bruce-ankerne for fritidsbåter kun ble støpt i syrefast. Mulig andre her vet mer om dette? Redigert 27.Desember.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) jeg fikk tips om å bruke 2k antipest primer på aluminium, som også er et vanskelig materiale å få maling til å sitte på. Kanskje den kan funke på galvanisert også? Ang sinkspray: de typene jeg har prøvd har ikke imponert meg på noe vis, tar ikke lange tida før rusten titter fram. (da har jeg hatt mye bedre hell med vanlig antirustprimer - med en god dash Owatrol penetrerende olje i) Redigert 27.Desember.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
:båt1 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 det skal iværtfall ikke stå "original bruce" på et orginalt anker det skal stå "bruce ancor" Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Hva er egentlig forskjellen på original og kopi? Er det bare navnet eller har det noen praktisk betydning?? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Hva med å bytte båt istedenfor Worry? Vet om en med blankt anker...hehe Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Hva skal du ha i mellom ? Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Enten galvaniserer du det på nytt,ellers så må du nok sandblåse det for å få noe til å sitte på det.Kan jo så grunnes med Jotamastic 87 alu for så å lakkere det i ønsket farge etterpå.Skal du forbi Horten en gang kan du jo svinge innom,så skal jeg blåse det for deg Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Jeg mener som tidligere nevnt at de originale Bruce-ankerne for fritidsbåter kun ble støpt i syrefast. Mulig andre her vet mer om dette? Hvis du tenker på de «blanke» variantene så stemmer ikke det, mulig de også produserte slike for fritidsbåter, men de er ikke eneste varianten av originalen ihvertfall. (Leste forøvrig en ankertest hvor det kom fram at fordelen med disse i blankt syrefast var at de fikk lettere feste, gravde seg lettere ned i mudder pga. lav friksjon) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 De originale brucene er etter min kunnskap ikke i syrefast. Jeg har selv to stk. De er påført et tydelig patentnummer. Er litt forskjell fra kopiene jeg har og ha hatt, men ikke så mye. Begge mine er galvaniserte. Forrige eier var tydelig redd for tyveri av dem, så sjakkelen var sveiset og kunne ikke skrus av kjettingen. De originale er veldig likt proposjonerte og balanserte, og har en litt annen vridning på de to side-klørne enn kopiene. Jeg har dog en ILAS kopi som er veldig lik. I forhold til biltema er de ganske forskjellige Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Kjøp deg et moderne anker av typen Spade eller Rocha Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Kjøp deg et moderne anker av typen Spade eller Rocha Blir i så fall en Bruce-kopi ! Har god erfaring med dette, men takk for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Jeg bruker et 15 kilos originalt Bruceanker på 17. året, og det har aldri vært problemer med feste for en båt som veier 5,5 tonn. Det er galvanisert, og flasser litt nederst grunnet oppheng i syrefast og at sjøen slår litt opp ved bølger ved stilleligge. Men selve godset er så tykt at det sikkert vil vare i 17 år til. Meget godt anker som jeg stoler 100 % på, og jeg bryr meg katten om det ikke ser klin nytt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Bruce er det eneste jernet hekken min stoler på ! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.