Popeye70
45 minutes ago, Runner said:@ Arne Henriksen og Octant.
Det er ikke overraskende at stabiliteten og sanntidsegenskapene kan bedres med ekstraHW og tilpasset SW. Nå er det ikke krav til "ekte" sanntid. Les 1 kHz eller mer i et autopilotsystem. Men hva gjør du den dagen Win10 foretar en tvungen oppgradering på 10 GB med påfølgende reboot og konfig.
Et autopilotsystem beholder verdiene også ved strømbrudd eller vakkelkontakt (som jeg hadde.) Et spark i kontakten og AP styrte videre. En og måtte rebootes først. Ja jeg vet det finnes 12 volt UPS.
Men hvis du summerer prisene på alle nødvendige ekstrakomponenter som kreves for å gjøre pc stabil. Tror jeg du like greit kan kjøpe en AP av god kvalitet.
Morro å lage selv, men ikke så morro når du står i fjæresteinene.
Raspberry Pi kjører (vanligvis) en Debian Linux-variant, ikke Windows. Samme operativsystem brukes i veldig mange integrerte Black Box-løsninger uten at man vet det. Operativsystemet oppgraderes når man manuelt ber om det.
Det er mange RPi-løsninger som har stått og gått i flere år, helt problemfritt. Jeg har selv flere WiFi-prober som står og sniffer og rapporterer inn det de ser, og mange bruker OpenPlotter eller en annen løsning med OpenCPN. De brukes også i info-tavler og som kontrollere for alt mulig av integrerte løsninger.
Jeg lagde også en «alarmløsning» til båten, med GPS, 3G-dongle, temp/hum-måler, kamera osv. Hvis båten flyttet seg, kameraet merket bevegelse eller temp/hum gikk over/under mine grenseverdier fikk jeg en SMS. Jeg kunne også sende SMS og få svar med status. Fungerte helt stabilt.