NOR15186 Startet 27.Desember.2012 Del på Facebook Startet 27.Desember.2012 Hei Har planer om å kjøpe en større seilbåt og må pga. begrensninger i havna ut på bøye. Jeg vurderer ulike alternativer for lading av batterier. Disse er: - Solcelle. - Vindgenerator. - Solcelle OG vindgenerator. - Dieselgenerator. - Brenselcelle. Jeg ønsker minst mulig "mas" med strømkilden og størst mulig brukervennlighet, både ift. strømkilden og bruk av båten. Slik jeg ser det virker det som dieselgenerator er den beste løsningen. Innspill?? Kajla. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 För att locka fram förnuftiga förslag så måste Du nog berätta lite om Din båt och Din förbrukningsprofil. Men spontant så... För att ladda batterier vid boj är väl inte genset något speciellt attraktivt alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 For meg virker brenselscelle som et godt alternativ, hvis du ikke er en storforbruker av strøm. Hvis du tilpasser batterikapasitet og ladestrøm fra dynamo til ditt bruksmønster vil en brenselscelle være den enkleste og minst støyende løsningen, tror jeg. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Det er som ebonita sier hva er din forbruksprofil? Har ligget i Bøye siden 89 året rundt. Har egentlig ikke hvert det store problemet, har startet opp ved behov. Om vinteren når isen bærer strekker jeg ut en skjøteledning. Jeg har 2 banker på 2x140Ah + 2 70Ah som ikke er i systemet et til HVF/AIS og et til start av aggregatet. For noen år siden kjøpte jeg et 95W solselle og den har holdt et 85l Isotherm ASU i drift april oktober + litt til batteriene. Vinner jeg i Lotto blir det Brenselcelle også. Har vurdert et solcellepanel til. Greier oss en 3 - 4 dager i uthavn med litt TV. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
snekkerbod Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Et stykk REC Peak Energy 250w panel vil lade batteriene dine fra nær 0 på et par dager i lettskyet vær. Om du har plass til å stue bort et 100 cm x 160 cm panel er det en god lsning. Jeg kjøpte min på http://www.solsystemer.no Redigert 27.Desember.2012 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 För att locka fram förnuftiga förslag så måste Du nog berätta lite om Din båt och Din förbrukningsprofil. Siden jeg ikke har kjøpt båten enda vet jeg ikke hvor mye som forbrukes :-) Båten er en Bavaria 46 Cruiser, den har to kjøleskap med et aggregat, lys, 33" TV, inverter (for et par PC-er), jeg kommer til å montere Webasto varmeanlegg (vann). Planen er å kunne bruke den (også i uthavn) uten planlegge masse og bekymre seg for å gå tom for strøm. Derfor generator :-) Den har tre forbruksbatterier på 140 Ah + 100 Ah startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Du må gjerne bruke generator og vindmølle i havn og uthavn bare du holder veldig god avstand til meg. For vedlikehold generelt og på svai er solcellepanel tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Hei ! Vi bruker båten mye på vår og høst og når lotto'n går inn vil jeg uten tvil gå for fuelcell. Eneste grunn for meg til å velge vindmølle og solcellepaneler må være om jeg vinner så mye at jeg kan slutte å jobbe og seile på langtur. Da hadde jeg kjøpt vindmølle og mange paneler. Den minste Efoyen vil være tilstrekkelig for oss for å dekke behovet for strøm til varme,radio, tv og kjøleboks gjennom lange høst helger i uthavn. Økonomisk i bruk ? Tror jeg neppe men alltid fulle batterier uten en lyd ? Enig med pettersand, støy fra generator og enkelte vindmøller er ikke ok når man ligger i uthavn. Vår båt er en 42CR og vi forbruker på et meget kald døgn i Oktober 80-90 Ah. Dvs grovt regnet 1 uke før vi trenger påfyll fra motor eller lader. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Har selv EFOY 210 Brenselcelle og er superfornøyd. I nye båten nå er det nytt Mase agregat også, men det tenker jeg kommer til å stå seg ihjel. At ikke flere bruker Vindmøller forstår jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 (redigert) Ville tatt en telefon/e-post til Power Controls i Moss og presentert problemstillingen. De et svært proffe på strømforsyningssystemer der det ikke er 230V frem. Redigert 28.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Har selv EFOY 210 Brenselcelle og er superfornøyd. Brenselcelle kan være en interessant mulighet, men: - Hvordan er logistikken rundt "drivstoff" til brenselcellen, lett å finne utsalgssteder? - Hvor stort er forbruket ditt av "drivstoff" ila. en sesong? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Efoy koster jo skjorta, knapper og bukseseler... Metanolens literpris, må kjøpe efoy sin egen, koster en del den også. Men det ser jo forlokkende ut med en stillegående sak. Man kan vel kjøpe verdens mest stillegående vindgenerator for prisen av en efoy og fortsatt sitte igjen med noen 10tusener til solcellepanel og ekstra stor batterbank. -når vi først er inne på vindgenerator, hvilket merke og modell er den mest stillegående og effektive, om en legger et romslig budsjett til grunn? -hva er mest plagsomt for båtnaboene, og en selv, en stillegående vindgenerator eller en dieselgenerator? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 (redigert) - Solcelle, (Bra, men begrenset max effect, god for langtidslading) - Vindgenerator. (Bra, fungerer om natten og høy effekt ved høy vind. - Solcelle OG vindgenerator. ( Best, det begge fra 2 verdner og mest watt for pengene) - Dieselgenerator. ( bruk heller motoren med dynamo? og stor batteribank for å kjøre litt per time? Diesel er Dyrt) - Brenselcelle.( ikke kostnadseffektivt eller veldig høy ytelse, begrenset som generator) Så jeg ville sagt 1x vindgenerator og utvide med solcellepanel og batteribank, kjøp en Inverter fra china 3500w ren sinus til 2,5k så har du hustrøm. Personlig har jeg kun batteribank og motor som lader dersom banken begynner å bli lav, men det holder for mitt begrenset bruk. Var på båtur i går og spilte ps3 TV, anlegg og guitar med forsterker under ankring:) Og for guds skyld, kjøp inverter fra china, ikke norge. Ser kjeder tar fort 10-20k for en 3500w med ren sinus. Er herlig med inverter som er like kraftig som 16ah landsikring, men de er STORE og må ha tykk kabel fra den til batteriene. Så helt enkelt, vrir en bryter fra landstrøm til inverter og alt er 100% likt, utvid med solcelle og vindgeneratof for lengre/evig strømkapasitet, man trenger ikke så stor inverter da fult forbruk vil tømme batteribanken på kort tid uansett, men kjekt dersom man finner på at man vil bruke micro eller støvsuger uten å starte motor/generator. Redigert 28.Desember.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Brenselcelle kan være en interessant mulighet, men: - Hvordan er logistikken rundt "drivstoff" til brenselcellen, lett å finne utsalgssteder? - Hvor stort er forbruket ditt av "drivstoff" ila. en sesong? brensel innkjøp er da ikke noe problem. Kjøp så du har for en seson, ferdig med det :-) min ble startet 3.04-2012 og ikke tatt ut av båten før ca den 5.10-12,forbruk totalt da 22 liter. Brukte ca 8 liter i tiden Juli da det var ferietiden, med størst forbruk. Bruker nesten aldri landtrøm i havner og ligger aldri på landstrøm på marinaen her hjemme. Ellers så selger de brensel på endel camping forhandlere også. Jeg kjøper 3 stk 10 litere på Seatronic for sesongen når jeg er forbi der. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Du får generatorer med auto start når banken trenger det. Har du på varme e l fungerer den bra. Bør sjekkes ut. Efoy er bra, men gir ikke så mye power. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Targabøyle med 300+watt solceller og en stillegående vindgen som D400 vil nok dekke det meste men det koster jo litt. De fleste vindmøller gir enten ubrukelig effekt eller altfor mye støy. Ellers er jo dieselgenset glimrende med autostart men det raser fort 100 lapper da Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Jeg lever for tiden innhyllet i vindmøller og air breeze. AirX. Silentwind. Superwind og lignende blir man idiot av å leve med om man er opptatt av støy, alternativet er da å kjøpe en effektløs sak som rutland eller å legge sedlene på bordet og kjøpe en D400 fra eclectic. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Hulda heller nok mot en lydløs solcelleninstallasjon når den tid kommer. Vindmøller må lage støy, det er mekanikkens forbannelse. Energi som omsettes fra rotasjon til strøm. Og i en båt som Hulda, så vil det forplante seg i hele skroget. Sjefen liker ikke propan i båten. Metanol er i såfall heller ikke tingen. Brenner med høy temperatur, lettantennelig og flammen er vanskelig å se. En av grunnene til at mentanol offshore blir behandlet med største respekt. Metanol kommer ikke ombord i Hulda. Men sprit er greit, så lenge det ikke er mer enn 60 % og kan drikkes. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 (redigert) Om du velger solcellepaneler så husk også å investere i en nyere laderegulator med effektivitet på > 98 % i tillegg til en MPPT modul som optimerer solpanelets strømproduksjon. Dette er spesielt viktig for paneler som leverer mer enn 15V. Koster vel tilsammen et par tusenlapper og er på størrelse med en pakke smør så er enkle å montere :-) Vil fungere uten MPPT også, men da vil kaste bort mye potensiell ladestrøm. Redigert 29.Desember.2012 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Skal passe på det, takk for rådet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Om du velger solcellepaneler så husk også å investere i en nyere laderegulator med effektivitet på > 98 % i tillegg til en MPPT modul som optimerer solpanelets strømproduksjon. Dette er spesielt viktig for paneler som leverer mer enn 15V. Koster vel tilsammen et par tusenlapper og er på størrelse med en pakke smør så er enkle å montere :-) Vil fungere uten MPPT også, men da vil kaste bort mye potensiell ladestrøm. Det med modul og effektivitet tror jeg du må beskriver litt mere, det skjønner jeg ikke. Vi er på langtur på 6.året og har 150W relativt gamle solcellepanel med standard regulator og måler svært lite tap inn på batteriet. Men vi bruker kabel med max tversnitt = vanlig startkabel, fra panelene. Med dette opplegget er vi selvforsynt her i Middelhavet. Vi har led-belysning, standard kjøleboks og el.toa, samt mye bruk av pc. Selvfølgelig har vi mer sol her enn hjemme, men vi har også brukt solcelle hjemme og var vel fornøyd med det. For vår del vil evnt. supplering bli en generator som kan plassers i jolla, akselgenerator er også interessant. Ut fra erfaring er vindmølle fullstendig uaktuelt, mest pga støy, men også pga liten effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 (redigert) Ser at teknologien har gått fremover, før var MPPT ok fra mai til august og tap resten av året, P.G.A et høyt egetforbruk. Skal en ikke ha paneler på på over 100W og 17V før det er gevinst ??? Og 3 til 5 lapper er mye penger. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=14&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=325&option=com_virtuemart&Itemid=39 http://www.hyttebutikken.no/web-content/Forside/HB%2030%20Regulator/hb30.html Redigert 30.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Det som er viktig for å få størst effekt ut av et solcellepanel er at det får jobbe med optimal utgangspenning. Denne spenningen ligger på 17 - 18 volt for de fleste paneler som har tomgangspenning på rundt 20 volt. Så er det opp til regulatoren å omforme dette til en ladestrøm ved korrekt spenning for batteriet. Dette er det en MPPT-regulator gjør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 NB: helt nødvendig at solpanelet har sonering. Med tradisjonelt panel, detter effekten umiddelbart dersom en av cellene blir skygget over og det skjer raskt i en båt med mast og div annet rart som kaster skygge. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Hvis emnetittelen er korrekt - strøm når man ligger i sin faste bøye- så ville jeg vurdert å legge ut kabel. Hvis ikke båten roterer mye rundt bøya og avstand til land med strøm ikke er altfor stor er dette relativt problemfritt. Uttaket monteres på en stolpe som stikker godt opp av fortøyningsbøya. Da har en plutselig kapasitet til både litt varme, en avfukter eller et kjøleskap hele året i tillegg til fulladede batterier. Godt Nyttår! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.