Jump to content

Strømkilde når båten ligger ved bøye


NOR15186

Recommended Posts

Hei

 

Har planer om å kjøpe en større seilbåt og må pga. begrensninger i havna ut på bøye.

 

Jeg vurderer ulike alternativer for lading av batterier. Disse er:

 

- Solcelle.

- Vindgenerator.

- Solcelle OG vindgenerator.

- Dieselgenerator.

- Brenselcelle.

 

Jeg ønsker minst mulig "mas" med strømkilden og størst mulig brukervennlighet, både ift. strømkilden og bruk av båten.


Slik jeg ser det virker det som dieselgenerator er den beste løsningen.

 

Innspill??

 

Kajla.

Link to post

Det er som ebonita sier hva er din forbruksprofil?

Har ligget i Bøye siden 89 året rundt.

Har egentlig ikke hvert det store problemet, har startet opp ved behov.

Om vinteren når isen bærer strekker jeg ut en skjøteledning.

Jeg har 2 banker på 2x140Ah + 2 70Ah som ikke er i systemet et til HVF/AIS og et til start av aggregatet.

For noen år siden kjøpte jeg et 95W solselle og den har holdt et 85l Isotherm ASU i drift april oktober + litt til batteriene.

 

Vinner jeg i Lotto blir det Brenselcelle også. Har vurdert et solcellepanel til.

Greier oss en 3 - 4 dager i uthavn med litt TV.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
För att locka fram förnuftiga förslag så måste Du nog berätta lite om Din båt och Din förbrukningsprofil.

 

Siden jeg ikke har kjøpt båten enda vet jeg ikke hvor mye som forbrukes :-)

 

Båten er en Bavaria 46 Cruiser, den har to kjøleskap med et aggregat, lys, 33" TV, inverter (for et par PC-er), jeg kommer til å montere Webasto varmeanlegg (vann).

 

Planen er å kunne bruke den (også i uthavn) uten planlegge masse og bekymre seg for å gå tom for strøm. Derfor generator :-)

 

Den har tre forbruksbatterier på 140 Ah + 100 Ah startbatteri.

Link to post

Hei ! Vi bruker båten mye på vår og høst og når lotto'n går inn vil jeg uten tvil gå for fuelcell. Eneste grunn for meg til å velge vindmølle og solcellepaneler må være om jeg vinner så mye at jeg kan slutte å jobbe og seile på langtur. Da hadde jeg kjøpt vindmølle og mange paneler.

Den minste Efoyen vil være tilstrekkelig for oss for å dekke behovet for strøm til varme,radio, tv og kjøleboks gjennom lange høst helger i uthavn. Økonomisk i bruk ? Tror jeg neppe men alltid fulle batterier uten en lyd ? Enig med pettersand, støy fra generator og enkelte vindmøller er ikke ok når man ligger i uthavn.

Vår båt er en 42CR og vi forbruker på et meget kald døgn i Oktober 80-90 Ah. Dvs grovt regnet 1 uke før vi trenger påfyll fra motor eller lader.

Link to post

Efoy koster jo skjorta, knapper og bukseseler... Metanolens literpris, må kjøpe efoy sin egen, koster en del den også. Men det ser jo forlokkende ut med en stillegående sak. Man kan vel kjøpe verdens mest stillegående vindgenerator for prisen av en efoy og fortsatt sitte igjen med noen 10tusener til solcellepanel og ekstra stor batterbank.

 

-når vi først er inne på vindgenerator, hvilket merke og modell er den mest stillegående og effektive, om en legger et romslig budsjett til grunn?

 

-hva er mest plagsomt for båtnaboene, og en selv, en stillegående vindgenerator eller en dieselgenerator?

Link to post

- Solcelle, (Bra, men begrenset max effect, god for langtidslading)

- Vindgenerator. (Bra, fungerer om natten og høy effekt ved høy vind.

- Solcelle OG vindgenerator. ( Best, det begge fra 2 verdner og mest watt for pengene)

- Dieselgenerator. ( bruk heller motoren med dynamo? og stor batteribank for å kjøre litt per time? Diesel er Dyrt)

- Brenselcelle.( ikke kostnadseffektivt eller veldig høy ytelse, begrenset som generator)

 

Så jeg ville sagt 1x vindgenerator og utvide med solcellepanel og batteribank, kjøp en Inverter fra china 3500w ren sinus til 2,5k så har du hustrøm.

Personlig har jeg kun batteribank og motor som lader dersom banken begynner å bli lav, men det holder for mitt begrenset bruk.

Var på båtur i går og spilte ps3 TV, anlegg og guitar med forsterker under ankring:)

 

Og for guds skyld, kjøp inverter fra china, ikke norge. Ser kjeder tar fort 10-20k for en 3500w med ren sinus.

Er herlig med inverter som er like kraftig som 16ah landsikring, men de er STORE og må ha tykk kabel fra den til batteriene.

 

Så helt enkelt, vrir en bryter fra landstrøm til inverter og alt er 100% likt, utvid med solcelle og vindgeneratof for lengre/evig strømkapasitet, man trenger ikke så stor inverter da fult forbruk vil tømme batteribanken på kort tid uansett, men kjekt dersom man finner på at man vil bruke micro eller støvsuger uten å starte motor/generator.

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Brenselcelle kan være en interessant mulighet, men:

 

- Hvordan er logistikken rundt "drivstoff" til brenselcellen, lett å finne utsalgssteder?

 

- Hvor stort er forbruket ditt av "drivstoff" ila. en sesong?

 

brensel innkjøp er da ikke noe problem. Kjøp så du har for en seson, ferdig med det :-) min ble startet 3.04-2012 og ikke tatt ut av båten før ca den 5.10-12,forbruk totalt da 22 liter. Brukte ca 8 liter i tiden Juli da det var ferietiden, med størst forbruk. Bruker nesten aldri landtrøm i havner og ligger aldri på landstrøm på marinaen her hjemme.

Ellers så selger de brensel på endel camping forhandlere også. Jeg kjøper 3 stk 10 litere på Seatronic for sesongen når jeg er forbi der.

Link to post

Hulda heller nok mot en lydløs solcelleninstallasjon når den tid kommer. Vindmøller må lage støy, det er mekanikkens forbannelse. Energi som omsettes fra rotasjon til strøm. Og i en båt som Hulda, så vil det forplante seg i hele skroget. Sjefen liker ikke propan i båten. Metanol er i såfall heller ikke tingen. Brenner med høy temperatur, lettantennelig og flammen er vanskelig å se. En av grunnene til at mentanol offshore blir behandlet med største respekt. Metanol kommer ikke ombord i Hulda. Men sprit er greit, så lenge det ikke er mer enn 60 % og kan drikkes.

Link to post

Om du velger solcellepaneler så husk også å investere i en nyere laderegulator med effektivitet på > 98 % i tillegg til en MPPT modul som optimerer solpanelets strømproduksjon. Dette er spesielt viktig for paneler som leverer mer enn 15V. Koster vel tilsammen et par tusenlapper og er på størrelse med en pakke smør så er enkle å montere :-) Vil fungere uten MPPT også, men da vil kaste bort mye potensiell ladestrøm.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Om du velger solcellepaneler så husk også å investere i en nyere laderegulator med effektivitet på > 98 % i tillegg til en MPPT modul som optimerer solpanelets strømproduksjon. Dette er spesielt viktig for paneler som leverer mer enn 15V. Koster vel tilsammen et par tusenlapper og er på størrelse med en pakke smør så er enkle å montere :-) Vil fungere uten MPPT også, men da vil kaste bort mye potensiell ladestrøm.

Det med modul og effektivitet tror jeg du må beskriver litt mere, det skjønner jeg ikke.

Vi er på langtur på 6.året og har 150W relativt gamle solcellepanel med standard regulator og måler svært lite tap inn på batteriet. Men vi bruker kabel med max tversnitt = vanlig startkabel, fra panelene. Med dette opplegget er vi selvforsynt her i Middelhavet. Vi har led-belysning, standard kjøleboks og el.toa, samt mye bruk av pc. Selvfølgelig har vi mer sol her enn hjemme, men vi har også brukt solcelle hjemme og var vel fornøyd med det. For vår del vil evnt. supplering bli en generator som kan plassers i jolla, akselgenerator er også interessant. Ut fra erfaring er vindmølle fullstendig uaktuelt, mest pga støy, men også pga liten effekt.

Link to post

Ser at teknologien har gått fremover, før var MPPT ok fra mai til august og tap resten av året, P.G.A et høyt egetforbruk.

Skal en ikke ha paneler på på over 100W og 17V før det er gevinst ??? Og 3 til 5 lapper er mye penger.

 

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=14&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=325&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

http://www.hyttebutikken.no/web-content/Forside/HB%2030%20Regulator/hb30.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det som er viktig for å få størst effekt ut av et solcellepanel er at det får jobbe med optimal utgangspenning. Denne spenningen ligger på 17 - 18 volt for de fleste paneler som har tomgangspenning på rundt 20 volt. Så er det opp til regulatoren å omforme dette til en ladestrøm ved korrekt spenning for batteriet. Dette er det en MPPT-regulator gjør.

 

wiv.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvis emnetittelen er korrekt - strøm når man ligger i sin faste bøye- så ville jeg vurdert å legge ut kabel. Hvis ikke båten roterer mye rundt bøya og avstand til land med strøm ikke er altfor stor er dette relativt problemfritt.

Uttaket monteres på en stolpe som stikker godt opp av fortøyningsbøya.

Da har en plutselig kapasitet til både litt varme, en avfukter eller et kjøleskap hele året i tillegg til fulladede batterier.

 

Godt Nyttår!

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...