Jump to content

Brannslokker


nelson

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter et slokkesystem for båt, er det noen som har erfaringer vedrørende dette.

 

Båten er 27 fot og har en 280 HK Volvo Penta 5,7 OSI/DP

Motorrommet er på ca 4 M3.

 

Jeg tenkte på et automatisk slokkesystem i motorrom + at jeg vil montere et 2 KG apparat ved styreposisjon for å kunne hjelpe meg selv og andre raskt, hvis uhellet skulle være ute.

 

Pulver eller CO anlegg ??

 

Jeg fant denne typen

http://www.wormald.no/datablader/Faste%20a...lokkeanlegg.pdf

 

 

Forslag ?

 

Nelson

Link to post

:blush:

 

Vet ikke om jeg er helt på jordet, men om det er mulig å få ett "auto" stopp system på motoren(motorene) så er ett slikt system perfekt. Så slipper man problemet med att motoren drar ut CO`n.

:crazy:

I Byssa/cabinen bruker jeg skum. Skulle uhellet være der(gjerne "bare" en liten brann), så slipper man den enorme rengjøringen som man mest sannsynlig, vil få med pulver. Har i tillegg ett pulver apparat stående lett tilgjengelig.

 

:sailing:

Link to post

Av erfaring vil j anbefale skum event. co2 som slukkemiddel selv om j ikke har mye erfaring med automatiske slokkeanlegg i fritidsbåter.

Med pulver som slokkemiddel har det en tendens til å bli større utgifter på sekundærskader av slokkemiddelet, enn primærskader av en event. brann.

For privatbolig har j fått en statistikk fra næringslivets hovedorganisasjon (forsikringsselskapenes organ), som sier at d koster gjennomsnittelig ca 80-100000,- å renovere et hus kun for pulver etter branner der branntilløpet er raskt slukket.

med vennlig

Link to post

:blush:

 

( Så slipper man problemet med att motoren drar ut CO`n.

:crazy:

 

:sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig.

Er ellers enig med firefighter. Co2 i motorrom.

Før jeg hadde løst ut et pulverapparat ombord hadde jeg brukt vann.

Mange har jo dusj ombord både ut og inne med slange ikke glem den.

Vann en brannmanns beste venn.

Forøvrig er det ikke så lang vei til oceanet, som kjent er der noen liter. Salt men...

Har man en kvinne ombord har man ganske sikker et ullteppe også, går det varmgang i køyen, bruk ullteppe...

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post

Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig.

Er ellers enig med firefighter.  Co2 i motorrom.

Før jeg hadde løst ut et pulverapparat ombord hadde jeg brukt vann.

Mange har jo dusj ombord både ut og inne med slange ikke glem den.

Vann en brannmanns beste venn.

Forøvrig er det ikke så lang vei til oceanet, som kjent er der noen liter. Salt men...

Har man en kvinne ombord har man ganske sikker et ullteppe også, går det varmgang i køyen, bruk ullteppe...

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig har du rett Jacob ang brannmenn/vann, skulle tro du var i faget.

Og det er ikke tvil om hva som er det beste slokkemiddelet når det gjelder slokkeeffekt, sekundærskader, pris, tilgang etc, men når det gjelder båt/bil så er ikke vann noe gunstig slokkemiddel å ha ombord.

Derimot får oss som skal slokke det andre ikke får slokket og har nok tilgang, riktig utstyr med strålerør for forstøving av vann, nok trykk og riktig bekledning er det ikke tvil om at vann kan slokke de fleste branner.

Vi kan derfor slukke brann i stoffer som vanligvis ikke blir slukket med vann, som oljebrann, gassbrann, brann i elektrisk anlegg etc.

Med vennlig

Link to post

Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig.

 

 

I de fleste tilfeller(om du ikke har brannvarsler i motorrommet/kassen) så merker du ikke att det brenner før det er tatt skikkelig fyr.

 

En diesel motor vil neppe kveles av oksygen mangel, så om du kjører med god turtall på motoren, så vil CO`en bli ført ut eksosen på ett øyeblikk.

Link to post

Vi kan derfor slukke brann i stoffer som vanligvis ikke blir slukket med vann, som oljebrann, gassbrann, brann i elektrisk anlegg etc.

Med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nå ble vann nevt i tilfelle båt som, la oss kalle det sekundert slukkemiddel. Når de slukkemidlene som du i din båt har valgt som førsteinnsats ikke virket. Noe som vi vet kan skje.

At du kan bruke vann(helst reint) ombord som slukkemidel, klart det. Strøm ikke noe problem. En fin spred stråle fra dusjen. (En kompakt stråle i sikringsskapt hjemme er ikke å anbefale.)

 

Vann er noe mange har ombord ombord, ellers så flyter jo båter på vannet.

 

I motorrom skal du nok vite hva du gjør, det samme i pentryet(spredning av væsker). Vann, deilig kjølende effekt, hva med å kjøle ned etter at brannen er slukket med f.eks co2,inergen,(reantennelse)

 

Ved en gasslekkasje, ja så steng lekkasjen prøv så og slukke brannen. Slukk ikke brannen før lekkasjen er stengt om man da ikke ønsker sangthans og nyttårsaften på samme dag.

Ville vel tenkt litt på å evakuere å sett meg om etter roligere omgivelser. Det er da den irriterende dinga på badeplattformen er god å ha.

 

 

Det enkle er ofte det beste....

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post

Om ikke direkte svar på spørsmålet ditt, så kanskje et tips:

 

Det er messetider, både denne helgen og om 3-4 uker. Sikkert også mange mindre utstillinger rundt omkring. Meg bekjent leveres de fleste nye båter med hekkagregat og bensinmotor nå med automatisk brannslukking i motorrom. Det ser ut til å komme etter på mange dieselinstallasjoner også. Her må det være mulig å spørre og grave og få mange gode tips, både om hvilke typer som er mest aktuelle og hvordan de bør monteres. Så er det bare å gå videre til utstyrsleverandørene og prøve å få gode tilbud.

 

Jeg ettermonterte i sin tid en CO2-løsning på vår første båt, en Nidelv 750. Denne var med manuell utløsning. Betalte rundt 5.000 ferdig montert (det må ha vært i 1998, tror jeg).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Av erfaring vil j anbefale skum event. co2 som slukkemiddel selv om j ikke har mye erfaring med automatiske slokkeanlegg i fritidsbåter.

Med pulver som slokkemiddel har det en tendens til å bli større utgifter på sekundærskader av slokkemiddelet, enn primærskader av en event. brann.

For privatbolig har j fått en statistikk fra næringslivets hovedorganisasjon (forsikringsselskapenes organ), som sier at d koster gjennomsnittelig ca 80-100000,- å renovere et hus kun for pulver etter branner der branntilløpet er raskt slukket.

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Firefighter!

 

Jag var på en brannkurs her strax före jul, Brandmannen som höll kursen han rekommenderade

oxo skum alternativt CO2 för maskinbränder i fritidsbåtar!!

om man skulle satsa på skum, vet du om dom der skumsläckarna kan stå i båten över vintern

eller kommer dom att frysa sönder, för det er väl vanligt vatten + en skumbildare i dom???

eller har dom något frysskydd isig?

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej Firefighter!

om man skulle satsa på skum, vet du om dom der skumsläckarna kan stå i båten över vintern

eller kommer dom att frysa sönder,  för det er väl vanligt vatten + en skumbildare i dom???

eller har dom något frysskydd isig?

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan!

Nå er det ikke så lett å følge med i utviklingen av slokkemidler for oss heller, fordi utviklingen går så raskt at nye firmaer dukker stadig opp med nye produkter.

Men så vidt meg bekjent er det vanskelig å unngå at skum fryser under 0 grader celsius.

Skum inneholder hovedsakelig mye vann og luft, og litt skumvæske i forhold til hva slags skum man skal produsere.

Dvs skumtall som er % innblanding av skum i forhold til vann.

Skum blir ikke produsert før luft kommer inn i blandingen ved strålerøret. derfor er det forskjellig type strålerør om man vil ha lettskum, mellomskum eller tungsskum.

Men tilbake til spørsmålet ditt, så er det nok best å oppbevare dette over o grader

Ved å tilføre frosvæske ville dette endret slokkeegenskapene.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post

Ca 10.000 kr pr kg utløst pulver sier de siste statitikkene. Det frister å bytte ut pulverapparatene.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi må nu ikke bli naive å bare tenke penger.

Det viktigste er/blir nu vel forhåpentlig vis, å REDDE LIV.

 

Det er noen forskjeller om hvordan man slukker en brann, Pulver kontra Skum.

Har man det travelt/hektisk i hodet så vil jeg anbefale på det sterkeste å benytte Pulver.

 

Brukes det Skum på feil måte, så klarer man muligens ikke å slukke. Det har litt med hvordan strålen tilføres.

Har dere en olje brann og setter skumstrålen rett nedi, så tror jeg dere vil få en overraskelse.

Skum MÅ legges som ett dekkende lag.

Det kan hende att flammene bluser opp, om skumdekket blir brutt.

 

Pulver er lettere å porsjonere med små doser/støt.

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post

Vi må nu ikke bli naive å bare tenke penger.

Det viktigste er/blir nu vel forhåpentlig vis, å REDDE LIV.

 

Det er noen forskjeller om hvordan man slukker en brann, Pulver kontra Skum.

Har man det travelt/hektisk i hodet så vil jeg anbefale på det sterkeste å benytte Pulver.

 

Brukes det Skum på feil måte, så klarer man muligens ikke å slukke. Det har litt med hvordan strålen tilføres.

Har dere en olje brann og setter skumstrålen rett nedi, så tror jeg dere vil få en overraskelse.

Skum MÅ legges som ett dekkende lag.

Det kan hende att flammene bluser opp, om skumdekket blir brutt.

 

Pulver er lettere å porsjonere med små doser/støt.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt OT

Selvfølgelig er hovedoppgaven det, men snakker vi privatbolig er det jo bare å skaffe seg en godkjent brannslange som står ferdig tilkoplet i feks kjøkkenskap, bad, vaskerom el.l.

Med vann slokker en like godt som med pulver i de tilfeller det er snakk om at en greier å slokke branntilløpet i en tidlig fase. Et branntilløp i et rom vil ha en utvikling som tilsvarer at rommet er overtent på ca 3-5 min. Så det vesentligste er å ha tidlig varsling og da gjerne med detektorer i hvert rom. Disse detektorene er verdens billigste nattevakt.

:nono: PS: HUSK RØYKVARSLER I BÅTEN :nono:

I båt/bil vil nok en håndslokker med pulver være det mest gunstige.

Med vennlig :flag:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post

Jeg har CO2 anlegg ombord, men vet lit om det er CO2 på beholderen. Hvor får man fyllt/kontrollert sånt?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Du kan veie sylinderen, egenvekten står stemplet på flasken (trur eg).

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kanskje det? Det må jeg sjekke. Men,... er det noen som fyller CO2 gass til slike systemer lenger?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jada, det er det.

CO2 er svært utbredt.

Søk på brannvern i gule sider så finner du den som er nærmest deg.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, takk, Krapyl, rart jeg ikke tenkte på det selv, men når hjernen er ute til lunch.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ca 10.000 kr pr kg utløst pulver sier de siste statitikkene. Det frister å bytte ut pulverapparatene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vi hadde innbrudd i Viksund'en for mange år siden. Og skitjævlene MÅTTE naturligvis tømme pulverapparatet. Vi tok jobben med opprenskning selv, men angret fort, selv om godtgjerslen ble på mer enn egenandelen ... pulveret hadde trengt seg inn på de mest utrolig steder, og det endte med en nesten komplett demontering av innredningen. Jaja. Så fikk man jo sett hva som er hvor bakom her og der ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...