nelson Startet 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2005 Jeg er på utkikk etter et slokkesystem for båt, er det noen som har erfaringer vedrørende dette. Båten er 27 fot og har en 280 HK Volvo Penta 5,7 OSI/DP Motorrommet er på ca 4 M3. Jeg tenkte på et automatisk slokkesystem i motorrom + at jeg vil montere et 2 KG apparat ved styreposisjon for å kunne hjelpe meg selv og andre raskt, hvis uhellet skulle være ute. Pulver eller CO anlegg ?? Jeg fant denne typen http://www.wormald.no/datablader/Faste%20a...lokkeanlegg.pdf Forslag ? Nelson Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Vet ikke om jeg er helt på jordet, men om det er mulig å få ett "auto" stopp system på motoren(motorene) så er ett slikt system perfekt. Så slipper man problemet med att motoren drar ut CO`n. I Byssa/cabinen bruker jeg skum. Skulle uhellet være der(gjerne "bare" en liten brann), så slipper man den enorme rengjøringen som man mest sannsynlig, vil få med pulver. Har i tillegg ett pulver apparat stående lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Av erfaring vil j anbefale skum event. co2 som slukkemiddel selv om j ikke har mye erfaring med automatiske slokkeanlegg i fritidsbåter. Med pulver som slokkemiddel har det en tendens til å bli større utgifter på sekundærskader av slokkemiddelet, enn primærskader av en event. brann. For privatbolig har j fått en statistikk fra næringslivets hovedorganisasjon (forsikringsselskapenes organ), som sier at d koster gjennomsnittelig ca 80-100000,- å renovere et hus kun for pulver etter branner der branntilløpet er raskt slukket. med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 (redigert) ( Så slipper man problemet med att motoren drar ut CO`n. <{POST_SNAPBACK}> Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig. Er ellers enig med firefighter. Co2 i motorrom. Før jeg hadde løst ut et pulverapparat ombord hadde jeg brukt vann. Mange har jo dusj ombord både ut og inne med slange ikke glem den. Vann en brannmanns beste venn. Forøvrig er det ikke så lang vei til oceanet, som kjent er der noen liter. Salt men... Har man en kvinne ombord har man ganske sikker et ullteppe også, går det varmgang i køyen, bruk ullteppe... Redigert 19.Februar.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig. Er ellers enig med firefighter. Co2 i motorrom. Før jeg hadde løst ut et pulverapparat ombord hadde jeg brukt vann. Mange har jo dusj ombord både ut og inne med slange ikke glem den. Vann en brannmanns beste venn. Forøvrig er det ikke så lang vei til oceanet, som kjent er der noen liter. Salt men... Har man en kvinne ombord har man ganske sikker et ullteppe også, går det varmgang i køyen, bruk ullteppe... <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig har du rett Jacob ang brannmenn/vann, skulle tro du var i faget.Og det er ikke tvil om hva som er det beste slokkemiddelet når det gjelder slokkeeffekt, sekundærskader, pris, tilgang etc, men når det gjelder båt/bil så er ikke vann noe gunstig slokkemiddel å ha ombord. Derimot får oss som skal slokke det andre ikke får slokket og har nok tilgang, riktig utstyr med strålerør for forstøving av vann, nok trykk og riktig bekledning er det ikke tvil om at vann kan slokke de fleste branner. Vi kan derfor slukke brann i stoffer som vanligvis ikke blir slukket med vann, som oljebrann, gassbrann, brann i elektrisk anlegg etc. Med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Så stopp motoren, i de fleste tilfeller vil vel dette vær mulig. I de fleste tilfeller(om du ikke har brannvarsler i motorrommet/kassen) så merker du ikke att det brenner før det er tatt skikkelig fyr. En diesel motor vil neppe kveles av oksygen mangel, så om du kjører med god turtall på motoren, så vil CO`en bli ført ut eksosen på ett øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 (redigert) Vi kan derfor slukke brann i stoffer som vanligvis ikke blir slukket med vann, som oljebrann, gassbrann, brann i elektrisk anlegg etc. Med vennlig <{POST_SNAPBACK}> Nå ble vann nevt i tilfelle båt som, la oss kalle det sekundert slukkemiddel. Når de slukkemidlene som du i din båt har valgt som førsteinnsats ikke virket. Noe som vi vet kan skje. At du kan bruke vann(helst reint) ombord som slukkemidel, klart det. Strøm ikke noe problem. En fin spred stråle fra dusjen. (En kompakt stråle i sikringsskapt hjemme er ikke å anbefale.) Vann er noe mange har ombord ombord, ellers så flyter jo båter på vannet. I motorrom skal du nok vite hva du gjør, det samme i pentryet(spredning av væsker). Vann, deilig kjølende effekt, hva med å kjøle ned etter at brannen er slukket med f.eks co2,inergen,(reantennelse) Ved en gasslekkasje, ja så steng lekkasjen prøv så og slukke brannen. Slukk ikke brannen før lekkasjen er stengt om man da ikke ønsker sangthans og nyttårsaften på samme dag. Ville vel tenkt litt på å evakuere å sett meg om etter roligere omgivelser. Det er da den irriterende dinga på badeplattformen er god å ha. Det enkle er ofte det beste.... Redigert 19.Februar.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Om ikke direkte svar på spørsmålet ditt, så kanskje et tips: Det er messetider, både denne helgen og om 3-4 uker. Sikkert også mange mindre utstillinger rundt omkring. Meg bekjent leveres de fleste nye båter med hekkagregat og bensinmotor nå med automatisk brannslukking i motorrom. Det ser ut til å komme etter på mange dieselinstallasjoner også. Her må det være mulig å spørre og grave og få mange gode tips, både om hvilke typer som er mest aktuelle og hvordan de bør monteres. Så er det bare å gå videre til utstyrsleverandørene og prøve å få gode tilbud. Jeg ettermonterte i sin tid en CO2-løsning på vår første båt, en Nidelv 750. Denne var med manuell utløsning. Betalte rundt 5.000 ferdig montert (det må ha vært i 1998, tror jeg). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Av erfaring vil j anbefale skum event. co2 som slukkemiddel selv om j ikke har mye erfaring med automatiske slokkeanlegg i fritidsbåter. Med pulver som slokkemiddel har det en tendens til å bli større utgifter på sekundærskader av slokkemiddelet, enn primærskader av en event. brann. For privatbolig har j fått en statistikk fra næringslivets hovedorganisasjon (forsikringsselskapenes organ), som sier at d koster gjennomsnittelig ca 80-100000,- å renovere et hus kun for pulver etter branner der branntilløpet er raskt slukket. med vennlig <{POST_SNAPBACK}> Hej Firefighter! Jag var på en brannkurs her strax före jul, Brandmannen som höll kursen han rekommenderade oxo skum alternativt CO2 för maskinbränder i fritidsbåtar!! om man skulle satsa på skum, vet du om dom der skumsläckarna kan stå i båten över vintern eller kommer dom att frysa sönder, för det er väl vanligt vatten + en skumbildare i dom??? eller har dom något frysskydd isig? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jakob Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 (redigert) Så lenge det er pluss grader i båten er det ok. Frostvæske er vel ikke klassifisert som verken a, b eller c væske men som brennbar. Redigert 19.Februar.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2005 (redigert) Hej Firefighter! om man skulle satsa på skum, vet du om dom der skumsläckarna kan stå i båten över vintern eller kommer dom att frysa sönder, för det er väl vanligt vatten + en skumbildare i dom??? eller har dom något frysskydd isig? <{POST_SNAPBACK}> Heisan!Nå er det ikke så lett å følge med i utviklingen av slokkemidler for oss heller, fordi utviklingen går så raskt at nye firmaer dukker stadig opp med nye produkter. Men så vidt meg bekjent er det vanskelig å unngå at skum fryser under 0 grader celsius. Skum inneholder hovedsakelig mye vann og luft, og litt skumvæske i forhold til hva slags skum man skal produsere. Dvs skumtall som er % innblanding av skum i forhold til vann. Skum blir ikke produsert før luft kommer inn i blandingen ved strålerøret. derfor er det forskjellig type strålerør om man vil ha lettskum, mellomskum eller tungsskum. Men tilbake til spørsmålet ditt, så er det nok best å oppbevare dette over o grader Ved å tilføre frosvæske ville dette endret slokkeegenskapene. med vennlig Redigert 20.Februar.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2005 gjennomsnittelig ca 80-100000,- å renovere et hus kun for pulver etter branner der branntilløpet er raskt slukket.Ca 10.000 kr pr kg utløst pulver sier de siste statitikkene. Det frister å bytte ut pulverapparatene. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) Ca 10.000 kr pr kg utløst pulver sier de siste statitikkene. Det frister å bytte ut pulverapparatene. <{POST_SNAPBACK}> Vi må nu ikke bli naive å bare tenke penger. Det viktigste er/blir nu vel forhåpentlig vis, å REDDE LIV. Det er noen forskjeller om hvordan man slukker en brann, Pulver kontra Skum. Har man det travelt/hektisk i hodet så vil jeg anbefale på det sterkeste å benytte Pulver. Brukes det Skum på feil måte, så klarer man muligens ikke å slukke. Det har litt med hvordan strålen tilføres. Har dere en olje brann og setter skumstrålen rett nedi, så tror jeg dere vil få en overraskelse. Skum MÅ legges som ett dekkende lag. Det kan hende att flammene bluser opp, om skumdekket blir brutt. Pulver er lettere å porsjonere med små doser/støt. Redigert 21.Februar.2005 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Effektiviteten på pulverhåndslokkere er større enn tilsvarende skum(AFFF)slokker. Slokking med pulver krev at du har lært det , enklere å slukke med AFFF. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Avmønstret4 Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 (redigert) Vi må nu ikke bli naive å bare tenke penger. Det viktigste er/blir nu vel forhåpentlig vis, å REDDE LIV. Det er noen forskjeller om hvordan man slukker en brann, Pulver kontra Skum. Har man det travelt/hektisk i hodet så vil jeg anbefale på det sterkeste å benytte Pulver. Brukes det Skum på feil måte, så klarer man muligens ikke å slukke. Det har litt med hvordan strålen tilføres. Har dere en olje brann og setter skumstrålen rett nedi, så tror jeg dere vil få en overraskelse. Skum MÅ legges som ett dekkende lag. Det kan hende att flammene bluser opp, om skumdekket blir brutt. Pulver er lettere å porsjonere med små doser/støt. <{POST_SNAPBACK}> Litt OTSelvfølgelig er hovedoppgaven det, men snakker vi privatbolig er det jo bare å skaffe seg en godkjent brannslange som står ferdig tilkoplet i feks kjøkkenskap, bad, vaskerom el.l. Med vann slokker en like godt som med pulver i de tilfeller det er snakk om at en greier å slokke branntilløpet i en tidlig fase. Et branntilløp i et rom vil ha en utvikling som tilsvarer at rommet er overtent på ca 3-5 min. Så det vesentligste er å ha tidlig varsling og da gjerne med detektorer i hvert rom. Disse detektorene er verdens billigste nattevakt. :nono: PS: HUSK RØYKVARSLER I BÅTEN :nono: I båt/bil vil nok en håndslokker med pulver være det mest gunstige. Med vennlig Redigert 22.Februar.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 (redigert) Feil på innlegg Redigert 22.Februar.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Denne artikkelen fra VG om et lite skumapparat kan jo være noe å ta med seg. Ser jo hendig ut til båtbruk selv om det ikke erstatt større apparat av pulvertype. Fant info. om slukkere hos http://www.wormald.no/. Ser ut som om skumapparater ikke er frostsikre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg har CO2 anlegg ombord, men vet lit om det er CO2 på beholderen. Hvor får man fyllt/kontrollert sånt? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GeirKS Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Du kan veie sylinderen, egenvekten står stemplet på flasken (trur eg). Geir Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Du kan veie sylinderen, egenvekten står stemplet på flasken (trur eg). Geir <{POST_SNAPBACK}> Ja, kanskje det? Det må jeg sjekke. Men,... er det noen som fyller CO2 gass til slike systemer lenger? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Krapyl Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Ja, kanskje det? Det må jeg sjekke. Men,... er det noen som fyller CO2 gass til slike systemer lenger? <{POST_SNAPBACK}> Jada, det er det. CO2 er svært utbredt. Søk på brannvern i gule sider så finner du den som er nærmest deg. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jada, det er det. CO2 er svært utbredt. Søk på brannvern i gule sider så finner du den som er nærmest deg. <{POST_SNAPBACK}> Takk, takk, Krapyl, rart jeg ikke tenkte på det selv, men når hjernen er ute til lunch..... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Skipper Worse Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Ca 10.000 kr pr kg utløst pulver sier de siste statitikkene. Det frister å bytte ut pulverapparatene. <{POST_SNAPBACK}> Vi hadde innbrudd i Viksund'en for mange år siden. Og skitjævlene MÅTTE naturligvis tømme pulverapparatet. Vi tok jobben med opprenskning selv, men angret fort, selv om godtgjerslen ble på mer enn egenandelen ... pulveret hadde trengt seg inn på de mest utrolig steder, og det endte med en nesten komplett demontering av innredningen. Jaja. Så fikk man jo sett hva som er hvor bakom her og der ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.