marex84 Startet 28.Desember.2012 Del på Facebook Startet 28.Desember.2012 Hei. Jeg har søkt mye på forumet ang dette emne, men lurer fortsatt på et par ting. Kan det gå greit å montere hekksvingeren utvendig et lite stykke foran propellen for slippe problemer fra boblene? Tenkte da evnt på en liten brakkett som er litt oppunder kjølen. Hadde håpet på å slippe å kjøpe en gjennomgående svinger, eller og ha hekksvingeren innvendig p.g.a dårligere signaler. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Tror du bare får problemer med dette, hvis du ikke vil ta 1"stort" hull til gjennomgående svinger, vil du egentlig borre mange små; braketten til svingeren skal festes med 2-3 skruer, kabelen skal enten inn i hull under vannlinjen (anbefales IKKE!)' eller så må den festes med ettellerannet under vann......... Teknisk beste løsningen er en gjennomgående svinger, nestbeste løsningen er innvendig limt svinger. Monterer du den innvendige svingeren på riktig plass i forhold til vannstøm og turbulens rundt skroget, taper du ikke allverden i signal. Kan gjerne gi deg flere tips, men da ønsker jeg å vite hvilket ekkolodd du har, samt svingertype, båttype og hvordan du ser for deg ekkoloddet i bruk(fiskedybder, bunnforhold,fart etc) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 (redigert) taper ca 10 % styrke ved montering innvendig. Noe man ikke legger merke til ved vanlig bruk.. slik gjorde jeg det. hurtigtørkene epoxy. Vil si dette er den letteste måtene å gjøre det på. Og du slepper unødvendige hull i skroget. Redigert 28.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Har ikke handla enda, men tror det blir Garmin Echo 200, sendeeffekt på 300 watt. Det følger med hekksvinger, men noe spesifikasjoner på den vet jeg ikke. Båten er en Marex 24 suncab, loddet kommer til å bli brukt for å finne riktig dybde til teiner, litt fiske ( ned til 50-60m) og når vi skal ankre opp. Marsjfart er på 8 knop, så noe høye hastigheter blir det ikke snakk om.... Etter det jeg har forstått så er det en mulighet for å bruke hekksvingeren innvendig? Takk for svar, fint å få synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Ikke noe problem å lime fast hekksvinger innvendig til den bruken du beskriver. Pass bare på at du ikke setter det der det er innstøpt forsterkninger i skroget, reint laminat er å foretrekke. Hvis du ikke er sikker, legg hekksvingeren i en pose med vann, og plasser den der du har tenkt å montere, en liten prøvetur og du ser med en gang om det er en grei plassering du har funnet. PS Når du har funnet den beste plassen, husk å lime fast hekksvingeren riktig vei (altså slik den hadde stått om den var blitt skrudd fast bak på hekken) Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Anbefaler Lowrance hds5 istedenfor garmin. Svært god ekkoloddmodul for en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Da ble jeg klokere, ska se på Lowrance`n, bra tips det med posen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Jeg limte fast min hekksvinger innvendig med blå Araldit, ingen problemer med å få inn verken fisk eller bunn. Tar under normale forhold inn bunn ned til 185 m, men har faktisk opplevd nesten 300m et par ganger også. Mer enn godt nok til mitt bruk i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
steelcontax Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Posetipset er bra, fukt skroget før prøving. Slip og avfett med aceton, bruk helst sakteherdende epoxy pga luftbobler. Lag gjerne en forskaling av tape hvis du må rette opp vinkelen på svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Så kan jeg fortelle deg om metode nr 2:Gå til en rørlegger og bom en stump med rør ca 8 - 10 cm i diameter.Skjær det skrått slik at det passer til vinkelen på skroget,puss og gjør rent skrogsiden og lim røret fast med f.eks tec7.Lag et lokk i kryssfiner med diameter som tilsvarer ytterkant av røret og en annen som tilsvarer innerdiameteren på røret.Lim disse to sammen,så har du et lokk som ikke sklir..Så kan du mekke et oppheng under lokket som dy fester giveren i.Denne må tilpasses den enkelte giver.Bor hull i lokket for kablen.Fyll opp røret med olje.Jeg leste et sted at den beste olja var transformatorolje da den hadde egenskaper som var mest lik vann.Jeg har gjort dette to ganger og det funker som bare det.De giverne som er beregnet på innvendig montering fungerer på samme måte(garmin). Å finne en egnet plass blir det samme som den metoden du har fått råd om lenger oppe.Jeg har også prøvd liming men er redd det er vanskelig å få ut alle luftbobler. Transformatoroleje fikk jeg gratis hos det lokale e.verket. Lykke til ! Gutek Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Da har jeg en plan Hvor langt oppe på skroget bør giveren festes, fra kjølen og opp? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Vanlig matolje fungerer ypperlig også. Ville festes der det er mest mulig flatest ( minst vinkel ) slepper du å knote til vinkel på røret og ditten og datten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Billig lodd og billig plastsvinger korrekt montert. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Jeg skrev lenger opp at du kunne bore hull i lokket for kabel.Hullet bør være "mellom" lokk og plastrør slik at du ikke trenger stort hull som måtte bores for å få gjennom kontakten Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 taper ca 10 % dB styrke ved montering innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 Enkel og grei installasjonsanvisning. http://www.syqwestinc.com/support/install/install-inhull.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.