Jump to content

Tips og råd ved montering av Raymarine SPX10 autopilot


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

De fleste piloter trenger rorføler sammen med innenbordsmotor, Raymarine skal ha rorføler sammen med innenbords.

 

Feil, SPX10 trenger ikke det.

Fra manualen "Rudder reference sensor (required in SPX Solenoid installations, optional with SPX 10 and SPX 30 installations)"

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Dream on

 

Har drømt en hel sesong, og det gikk fint! :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Den trenger ikke rorgiver... men vet at det kan kobles til. Tror det er Ray sin egen...

Jeg leste i manualen at det går bra uten rorgiver, men grunnen til at jeg lurte er at det allerede er orginalmontert en rorgiver og jeg lurte dermed på om den kan kobles til kurscomputeren, eller om de anvender ulike målemetoder (milliapmere\ohm)

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Det avhenger vel av kartprogrammet... Jeg bruker Tiki, og der er det greit beskrevet hvordan det skal kobles opp/settes opp (selv om jeg ikke har tatt det i bruk, som nevnt tidligere i tråden).

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei, hvordan koblet du dette opp, har bestillt meg en spx10, og her må man koble seg innpå reservoar ledningen til den hydrauliske styringen, hvilke slange brukte du og hvordan lufter man systemet?

Først hydraulikkpumpen og så rattpumpen??

Følgte det med koblinger for og koble seg innpå??

 

Takk for svar:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

T-stykker inn på eksisterende slanger/rør. Slange fra servopumpe fram til rattpumpe. Brukte selv vanlig høyttrykksslange for reservoar, men det er visst ikke nødvendig. Det fulgte med overganger til annen gjengedimensjon. Andre koblinger må du skaffe, bør bruke skikkelige pressede koblinger.

Satte klemmer på slangene før jeg koblet, så jeg ikke mistet så mye olje. Luftet deretter på rattpumpa, fullt utslag fram og tilbake til surklinga slutter. Pass på å etterfylle olje.

 

mens du lufter

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...