Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis


matros

Hva synest du om forslaget med å innføre obligatorisk båtførerbevis?  

337 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg stemte; Det samme for meg!

 

Føler ingen tvang for at båtfolket må tilegne seg mer kunnskap om båtlivet. Etter å ha ferdes på sjøen i mange år syntes jeg de aller fleste oppfører seg bra. Med den promillegrensen vi har i dag til sjøs tror jeg det meste regulerer seg selv.

De fleste har forstand på egne og andres verdier.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert i flere tråder her tidligere, men selv om jeg prinsippielt er mot tvangsordninger synes jeg en viss grunnopplæring er på sin plass for alle (høres jeg ut som politikere som "prinsippielt" er mot bompengeringer men likevel jobber aktivt for nå :lol: ? ).

 

Jeg tok båtførerprøven i 9. klasse og har klart meg godt med det siden. Har sett såpass mye håpløs båtbruk opp gjennom tidene at jeg er absolutt for obligatorisk opplæring :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Livet på sjøen er vår absolutt siste skanse mot formynderstaten og tante-vet-best-holdningene vi får tredd nedover ørene overalt. Derfor stemte jeg mot, selv om jeg i prinsippet ikke er uenig i at båtføreropplæring kun er av det gode. Kunne jo selv ha trengt det, om ikke nå så i alle fall en gang før i tiden ... :yesnod: Hver en ku har jo en gang vært kalv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Livet på sjøen er vår absolutt siste skanse mot formynderstaten og tante-vet-best-holdningene vi får tredd nedover ørene overalt.  Derfor stemte jeg mot, selv om jeg i prinsippet ikke er uenig i at båtføreropplæring kun er av det gode.  Kunne jo selv ha trengt det, om ikke nå så i alle fall en gang før i tiden ... :yesnod:    Hver en ku har jo en gang vært kalv.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Må bare si meg så absolutt enig med deg skipper worse,har ikke båtførerbevis selv,og kommer ivertfall ikke!! til å ta det hvis det blir pålagt...Da skal jeg heller ta den boten som kommer..........Er så møkka lei av at andre skal pålegge en ting som egentlig skulle vært frivillig....Det er min mening ivertfall,og hva andre mener det bryr jeg meg igrunn veldig lite om...Så folk får si hva de vil..

 

Ps:stemte imot jeg og....... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har stemt i mot. Er møkka lei byråkrater og politikere som av en eller annen grunn har fått det forseg at de for en hver pris skal bestemme over oss "uvitende" som ikke vet vårt eget beste.

 

Tok selv båtførerbeviset for en 12 - 14 år tilbake. Har ikke sovet spesielt mye bedre etter det av den grunn. Jeg tror ikke idioter på sjøen blir spesielt mindre idioter av å en papirlapp ekstra i lommeboka.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke idioter på sjøen blir spesielt mindre idioter av å en papirlapp ekstra i lommeboka.

Nei, de blir nok ikke mindre "idioter" med en papirlapp i lomma, men da har hvertfall politiet mulighet til å innda papirlappen, og dermed har de ikke lenger lov til å føre båt. Det at man får et nytt virkemiddel her tror jeg kan være positivt, for antallet "idioter" har økt kraftig de siste årene - det kan det ikke være tvil om.

 

Skal det opplæring til hadde jeg ønsket at man hadde lagt mye større vekt på praktisk opplæring i det å føre båt (og særlig hurtiggående båt) framfor teori og pugging.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførerprøven i 9. klasse og har klart meg godt med det siden. Har sett såpass mye håpløs båtbruk opp gjennom tidene at jeg er absolutt for obligatorisk opplæring

 

 

 

ENIG: Nesten alle i alderen vår med båt den tiden gikk jo opp til båtførerprøven .........MEN ???

 

Da jeg kjøpte meg større båt i høst meldte jeg på hele familien på 5 inkl. meg selv som også gikk prøven i 9 klasse :rolleyes:

 

Dette ble jo veldig innteresant: KONA,dattera, sønnen,sønnen og svigerfar.

 

Det er kjempeforskjell på opplæringen vi fikk da mot hvordan det er nå.

 

For meg var den største forskjellen i nattnavigeringen mot lysene.

LÆRERIKT ER DET. (selv om du kan det) :rolleyes:

Hvordan er lysene inn/ut av en større havn (by) Nor/sør på kartet ????GRØNT/RØDT ????

 

Alle bør ha litt lærdom inn i hue ang.navigering hvis ikke vil mange gå i fella,å treffe noen som de ikke kjenner eller kjenner med å stole på kun en kartplotter i dårlig sikt ( 30 knop) :headbang:

 

Hvis noen har litt problemer med å få opp interessen med mannskapet SÅ MELD DERE PÅ ET KURS... :smash: (dette virker)

 

Har forresten akkurat kommet inn fra båten som startet med ny motor i hagen idag HERLIG FØLELSE DET :seeya:

 

EIK

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg så absolutt enig med deg skipper worse,har ikke båtførerbevis selv,og kommer ivertfall ikke!! til å ta det hvis det blir pålagt...Da skal jeg heller ta den boten som kommer..........Er så møkka lei av at andre skal pålegge en ting som egentlig skulle vært frivillig....Det er min mening ivertfall,og hva andre mener det bryr jeg meg igrunn veldig lite om...Så folk får si hva de vil..

 

Ps:stemte imot jeg og....... :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Håper de tar båten din istedet for boten da.

 

johan

Link to post
Share on other sites

Er ikke ubetinget for å innføre en tvungen ordning med "båtlappen". Går nå på Posidons båtførerkurs og ser at jeg har mye å lære innen dette. Mye av pensum er selfølgeligheter men det finnes også ting der som en virkelig trenger å tenke igjennom for å forstå.

 

Om jeg blir en bedre fører av min båt vet jeg ikke men det er morro å få en innføring i ting som jeg egentlig ikke visste om fra før jeg startet med å gå igjennom pensum til dette. Tror også den mest innbarka fritidsbåtfører ville fått seg en og annen aha-opplevelse ved å gå igjennom dette pensum.

 

For meg er ikke bestått eksamen noe must, men en økt forståelse av teorien bak dette med å føre en båt. Selvsakt tar jeg også eksamen når jeg først driver med dette, det er jo litt morro å ha et bevis på at en har skjønnt hovedtrekkene i det pensum som gjennomgås i et slikt kurs. Til opplysning så vil dette ikke komme på min CV for en ev. jobbsøknad, interessse for båt derimot vil bli nevnt under fritidsinteresser...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Greit nok at man er for frihet og mot reguleringer i sjølivet. Men dersom denne friheten medfører at en båtfører som for lengst skulle vært satt på land kjører deg i senk..... Er derfor positiv til obligatorisk båtførerbevis som kan mistes, da dette trolig er eneste måten å få luket ut noen av verstingene på sjøen.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stemte at det er på tide!

 

Jeg mener at det er på tide med et krav om en viss form for dokumentasjon av våres ferdigheter.

Det har etterhvert blitt så mange båter og mennesker på fjorden, at det er behov for en eller annen form for opplæring. Både opplæring av sjøveisregler og navigasjon o.l., men også litt opplæring av skikk og bruk på vannet, og ikke minst god folkeskikk.

 

Jeg våger meg ut med den påstanden at det er blitt mange idioter som kjører bil på vannet, de har aldri satt sine ben i en liten saktegående båt, og har heller aldri sett akterover under fart med sin egen store nyinnkjøpte flyer.

 

Kjenner flere med store nyinnkjøpte glis, som alle gjør nærmere 40 knop og har kostet en halv mill., eller mer, men et kart har de jo ikke råd til. (ikke tror jeg de hadde skjønt det heller) så hva gjør de?

Jo de følger etter en annen båt som ser ut til å skulle i samme retning, eller ringer en venn med kart. Det siste har skjedd meg flere ganger, blir oppringt med f.eks. spørsmålet "du nå har jeg et fyr foran meg og har kjørt fra Tønsberg for en halv time siden, tror du det er koster?" ER`RE MULIG A`!!! :eek:

 

Jo, en viss form for opplæring bør vi ha, men vi må også ha en myndighet med kapasitet til å kontrollere det også.

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Greit nok at man er for frihet og mot reguleringer i sjølivet. Men dersom denne friheten medfører at en båtfører som for lengst skulle vært satt på land kjører deg i senk..... Er derfor positiv til obligatorisk båtførerbevis som kan mistes, da dette trolig er eneste måten å få luket ut noen av verstingene på sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Meget godt sagt :yesnod:

 

Debatten er sikkert parallell til den gang bilsertifikatet ble obligatorisk. Også da var det nok snakk om unødvendighet, miste av frihet osv. At bil og båt kan være potensielle drapsvåpen i galningers hender er en sannhet vi må ta inn over oss. Slik er det bare. Og tidene da båtførere 'gikk gradene' er over. Nå er det rett på sjøen i 40 fotinger som gjør 30-40 knop. Båtførerbevis - JA. Obligatorisk - JA.

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg så absolutt enig med deg skipper worse,har ikke båtførerbevis selv,og kommer ivertfall ikke!! til å ta det hvis det blir pålagt...Da skal jeg heller ta den boten som kommer..........Er så møkka lei av at andre skal pålegge en ting som egentlig skulle vært frivillig....Det er min mening ivertfall,og hva andre mener det bryr jeg meg igrunn veldig lite om...Så folk får si hva de vil..

Hei Frank :seeya:

Jeg tror du kan slappe av. Det ligger i kortene at de som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt de siste 5 årene kan få båtførersertifikatet på en bevitnelse fra din båtforening eller som medlem av KNBF eller en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund. Uansett hva man måtte mene om dette forslaget, kan vi ikke leve med at "nyrike" kjøper store og hurtiggående båter, med ubegrenset motorstørrelse og hestekrefter, og begir seg ut på sjøen når det eneste kravet som stilles er at de har fylt 16 år! Dette er dessverre et sterkt økende problem som det må finnes en løsning på. Jeg vet at Sjøfartsdirektoratet nå har nedsatt en prosjektgruppe som går særdeles grundig til verks for å finne frem til en løsning som er akseptabel for et flertall båtfolk.

Nå ser jeg til min glede at over 70% av Baatplassfolket støtter forslaget. Da får vi heller leve med at det er noen som ikke er enig...

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Frank  :seeya:

Jeg tror du kan slappe av. Det ligger i kortene at de som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt de siste 5 årene kan få båtførersertifikatet på en bevitnelse fra din båtforening eller som medlem av KNBF eller en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund.

Hilsen Syvert  :

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er det kun dokumentasjon fra en båtforening, KNBF eller seilforening som kan godkjennes?

Jeg har ført båt de siden jeg var 8(ikke aleine), men ikke eid egen båt før for 5 år siden. Vil det kunne gjelde som dokumentasjon?

Vil båtførerprøven bli godkjent?

Det ble mange spørsmål her, men håper de vil bli besvart.

 

Stemte allikevel for.

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg til min glede at over 70% av Baatplassfolket støtter forslaget.

Det var kanskje å ta litt hardt i ? 74 personer har valgt å stemme positivt på dette, altså litt over 70% av 103 stemmer..

 

Sist jeg sjekket, hadde vi omlag 4000 medlemmer. Med min matematikk vil det da si at det kun er promiller av medlemmene som har stemt positivt.. :nono:

 

Som salige engelske sigarrøykende tjukken sa,

"there is three types of lies"

1. Lies

2. Damn lies

3. Statistics

 

At endel surrehuer absolutt trenger opplæring, velger jeg ikke å kommentere her. Men 35 fot, 45 mils toppfart og blodfersk eier, er kanskje ikke det samme som en 20 fots sjark i 6 mils fart, med en gammel sjøulk bak rattet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg er meget positiv til et obligatorisk "sertifikat" på sjøen, kommer også til å oppdatere kunskapene fra 9 klasse nå snart.

Men som vestfoldbeboer, så er det nok et bedre virkemiddel; Politi!!!! Vi i sandefjord har vel ikke egen politbåt engang, (nå har vi heller ikke råd til å holde selve stasjonen oppe etter kl 17 heller da..... ) Så vi deler med Larvik og det er ikke vanskelig å skjønne at med mye av "feriefylket" og en båt tilgjengelig då er det omtrent lik null sjangs får å miste den dyrebare "lappen"

Og om så skjer er vel sjangsen lik null at man blir stoppet på nytt for å kontrollere at det ikke er samme fører av båten ved en senere annledning.

 

Vel tenker at hvis det kun er XXX kroner som skal brukes på sikkerhet til sjøs, så bruk de heller på mer politi, så får man kansje tatt alle de som ikke har sjønt poenget med sikkerhets regler (promille, fart, sikt , kunskap, osv osv.....) selv etter 5 år fartstid/god kammerat av seilforeningen eller tatt "lappen" i i 9`ende...

 

Men jo mer jeg kan, jo større er sjangsen at jeg kan klare å lese "trafikken" slik at jeg kan holde meg på sikker avstand til disse såkalte båtførerene......

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei Frank

Jeg tror du kan slappe av. Det ligger i kortene at de som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt de siste 5 årene kan få båtførersertifikatet på en bevitnelse fra din båtforening eller som medlem av KNBF eller en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund.[/quote Syvert]

 

I hvilke "kort" kan det leses en slik løsning? Med en slik ordning vil vel de fleste båteieres familiemedlemmer, venner og venners venner kunne oppnå bevitnelse på at de "har ført fritidsbåt de siste 5 årene". Trolig har de "regelmessig vært med på båttur" og båteierens "venn" i båtforeningen, bevitneren, kan neppe tilbakevise båteierens påstand om at alle "passasjerene" har "ført båten" i tur og orden, regelmessig de "siste 5 årene".

Problemgruppen som defineres under, de "nyrike", fanger man neppe opp, disse har "flust av venner" som har hatt båt i 5 år.

Og hva med alle som ikke har båten liggende i en båtforening, men ved egen brygge langs vår lange kyst. Mange av disse er daglig ute med båten, året rundt, og så trygge på båt og seg selv at flere ikke har sett det nødvendig å tegne forsikring. Denne gruppen er vel av de som nettopp burde fått "sertifikat i posten", men som vil få problemer med "bevitnelsen".

En ordning som nevnes over, vil falle på sin egen urimelighet.

 

Uansett hva man måtte mene om dette forslaget, kan vi ikke leve med at "nyrike" kjøper store og hurtiggående båter, med ubegrenset motorstørrelse og hestekrefter, og begir seg ut på sjøen når det eneste kravet som stilles er at de har fylt 16 år! Dette er dessverre et sterkt økende problem som det må finnes en løsning på.[/quote Syvert]

 

Hvor finnes det dokumentasjon på at nevnte "nyrike" er et "problem"? Når denne gruppen personer ombord i de nevnte båter, påstås å være et problem, må det antas at det kan henvises til dokumentasjon som viser at gruppen er sterkt representert som forårsakende til ulykker og farlige situasjoner.

Dersom slik dokumentasjon foreligger, finnes det da også dokumentert at det er manglende teoretisk kompetanse som forårsaker ulykkene og de farlige situasjonene?

 

Jeg vet at Sjøfartsdirektoratet nå har nedsatt en prosjektgruppe som går særdeles grundig til verks for å finne frem til en løsning som er akseptabel for et flertall båtfolk.

Nå ser jeg til min glede at over 70% av Baatplassfolket støtter forslaget. Da får vi heller leve med at det er noen som ikke er enig...

Hilsen Syvert [/quote Syvert]

 

Ja, en får håpe myndighetene går grundig til verks og tufter et evt. vedtak om sertifikatkrav på at manglende teoretisk kompetanse er funnet å være en dokumentert årsak til uhell, og at dette skjer såvidt hyppig at det må defineres som et "problem". Henvisningen til "problemet" med de "nyrike" virker i så måte, mer som at man bygger argumentasjonen på irritasjon, evt. misunnelse enn dokumenterte årsakssammenhenger. En må håpe at myndighetene kan treffe sine evt. vedtak på et mer vitenskapelig grunnlag enn slikt som presenteres her.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok en del folk med "lappen" som aldri har eid båt, ta min mor feks!

Hun har vært medlem i båtforeningen i all sin tid men aldri ført en båt :wink:

Sjøl har jeg eid en del båter, men ikke 5 år eller mere sammenhengende :sad:

 

Kan det plusses sammen da? Kjøpte min første båt da jeg var 13 år!

Alle har vært registrert!

 

 

Syns det er greit med opplæring men ikke nødvendigvis med eksamen og praktiskt prøve!

Jeg tar riktignok eksamen når jeg først har lest, men det er av egen vilje!

 

Men jeg lurer på hvem som skal sjekke om man har "lappen" eller ikke?

Politi?

Hadde det vært mere politi på fjorden så hadde det kanskje ikke vært behov for "lappen" :confused:

Selv om noen mister denne lappen så er vel skjangsen forsvinnende liten for og bli tatt uten lappen med det politikorpset vi har på fjorden :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I hvilke "kort" kan det leses en slik løsning? Med en slik ordning vil vel de fleste båteieres familiemedlemmer, venner og venners venner kunne oppnå bevitnelse på at de "har ført fritidsbåt de siste 5 årene". Trolig har de "regelmessig vært med på båttur" og båteierens "venn" i båtforeningen, bevitneren, kan neppe tilbakevise båteierens påstand om at alle "passasjerene" har "ført båten" i tur og orden, regelmessig de "siste 5 årene".

Problemgruppen som defineres under, de "nyrike", fanger man neppe opp, disse har "flust av venner" som har hatt båt i 5 år.

I en overgangsperiode vil man selvfølgelig oppleve dette, men "amnestiet" for folk som kan dokumentere nødvendig kunnskap (evt via sine rike venner) vil jo ikke vare så veldig lenge. Typisk ett år eller to. For de som kommer etter dette vil det ikke hjelpe uansett hvor mye dokumentasjon du har. Akkurat det samme som skjedde når vektgrensen for vanlig førerkort ble satt ned til 2500 kg. Jeg kunne fått gjort om mitt sertifikat til å fortsette å gjelde for 7,5 tonn, men var litt sen i avtrekkeren. Derfor ble jeg "degradert".

Hvor finnes det dokumentasjon på at nevnte "nyrike" er et "problem"? Når denne gruppen personer ombord i de nevnte båter, påstås å være et problem, må det antas at det kan henvises til dokumentasjon som viser at gruppen er sterkt representert som forårsakende til ulykker og farlige situasjoner.

Må det være en overrepresentasjon av ulykker for at det skal innføres ett sertifikat? Er det ikke nok at enkelte irriterer vettet av "gamle sjøulker". (Jeg regner meg ikke som gammel sjøulk, men jeg har tatt fritidsbåtskipper, så litt kan jeg da) Irritert over uvettig kjøring blir jeg åkkesom, flere ganger hver sommer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Irritert over uvettig kjøring blir jeg åkkesom, flere ganger hver sommer.

<{POST_SNAPBACK}>

 

og irritert over uvettig kjøring i traffikken blir du selvsagt aldri, for der har vi jo allerede et slikt flott sertifikat som forhindrer det?

 

Utrolig hvor stor tro de reguleringskåte har på et lite kort..........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...