Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis


matros

Hva synest du om forslaget med å innføre obligatorisk båtførerbevis?  

337 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

og irritert over uvettig kjøring i traffikken blir du selvsagt aldri,

<{POST_SNAPBACK}>

De aller fleste av oss er nok også irritert over uvettig kjøring i trafikken.

 

Forskjellen mellom uvettig kjøring i trafikken og på sjøen er at vi til stadighet kan lese i avisene om at så og så mange mistet førerkortet på grunn av denne uvettige kjøringen. Dermed blir de fotgjengere eller busspasasjerer, dessverre er det ikke slik på sjøen....

Link to post
Share on other sites

De aller fleste av oss er nok også irritert over uvettig kjøring i trafikken.

 

Forskjellen mellom uvettig kjøring i trafikken og på sjøen er at vi til stadighet kan lese i avisene om at så og så mange mistet førerkortet på grunn av denne uvettige kjøringen. Dermed blir de fotgjengere eller busspasasjerer, dessverre er det ikke slik på sjøen....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Og sansynligheten for å miste førerkortet i trafikken er antagelig mangfoldige ganger større enn hva tilfellet er på sjøen - og alikevel opplever vi uvettig kjøring daglig...

 

En form for obligatorisk båtførerbevis vil neppe vil redusere uvettig kjøring. Farlig kjøring er ikke tillatt på sjøen i dag heller og kan straffes med alt fra bøter til fengsel.

Derimot vil obligatorisk båtførerbevis muligens skape noen flere arbeidsplasser i vårt lille byrokrati.......

 

Politikerne burde heller sørge for at politiet har mulighet til å være tilstede på sjøen!!

Link to post
Share on other sites

Og sansynligheten for å miste førerkortet i trafikken er antagelig mangfoldige ganger større enn hva tilfellet er på sjøen - og alikevel opplever vi uvettig kjøring daglig...

<{POST_SNAPBACK}>

En ting å være oppmerksom på er at skadeoppgjør IKKE er like logisk på sjøen som på land. Om du skulle kollidere men en annen båt vil du gjerne få spørsmålet "Kan du føre båt?". "Ja, jeg har hatt båt i 100 år så det kan jeg". Ok så langt men om motparten kan legge båtførerbeviset på bordet har han DOKUMENTASJON på at han KAN føre båt :smash: Da stiller du raskt litt dårligere uansett årsak til kollisjonen........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En ting å være oppmerksom på er at skadeoppgjør IKKE er like logisk på sjøen som på land. Om du skulle kollidere men en annen båt vil du gjerne få spørsmålet "Kan du føre båt?". "Ja, jeg har hatt båt i 100 år så det kan jeg". Ok så langt men om motparten kan legge båtførerbeviset på bordet har han DOKUMENTASJON på at han KAN føre båt :smash: Da stiller du raskt litt dårligere uansett årsak til kollisjonen........

<{POST_SNAPBACK}>

Dette ble vi fortalt da jeg tok fritidsbåtskipper. Det ble brukt som et eksempel på nytten av å ha et båtførerbevis. Selv om det ikke gir formell kompetanse, er det et papir på at du kan det du driver med. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

obligatorisk minstekrav til kunnskap er bra - basta!

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var da veldig bastant???

 

Så nå må det innføres obligatorisk sykkelførerprøve, gressklipperlappen, obligatorsik drilltest, snøfreserkortet mm.......... (Med dertil hørende kontrollmyndighet) :crazy:

Link to post
Share on other sites

.....er det et papir på at du kan det du driver med.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp det som er poenget mitt :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig bastant???

 

Så nå må det innføres obligatorisk sykkelførerprøve, gressklipperlappen, obligatorsik drilltest, snøfreserkortet mm.......... (Med dertil hørende kontrollmyndighet)  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare det at det er en vesentlig forskjell på f.eks. å sykkle og det å føre en båt. Om det skjer et uhell med deg på sykkel så er det stort sett sykkelisten det går ut over. Men dersom det skjer et uhell på sjøen og du kolliderer med en mindre båt så går det ut over andre. I så måte er en båt et langt farligere redskap for dine omgivelser enn f.eks. en sykkel, snøfres, plenklipper eller drill er.
Link to post
Share on other sites

Bare det at det er en vesentlig forskjell på f.eks. å sykkle og det å føre en båt. Om det skjer et uhell med deg på sykkel så er det stort sett sykkelisten det går ut over. Men dersom det skjer et uhell på sjøen og du kolliderer med en mindre båt så går det ut over andre. I så måte er en båt et langt farligere redskap for dine omgivelser enn f.eks. en sykkel, snøfres, plenklipper eller drill er.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det kommer nå ann på båten det da! Uvettig sykling til fare for andre trafikanter ser vi da stadig....

 

Uansett så ønsker vi alle færrest mulig ulykker både i trafikken og på sjøen - spørsmålet er hvordvidt vi oppnår det med en obligatorisk prøve?

 

Noe jeg, tiltross for resultatet i denne meningsmålingen, ikke har tro på! I allefall ikke uten en opprusting av kontrollen, og oppruster man kontrollen kan man droppe obligatorisk prøve.

 

Og fordi som er uenige (noe jeg selvsagt har stor respekt for at er mulig......) så bør man stille seg spørsmålet om hvorvidt reduksjonen i ulykker blir så stor at den er verdt ulempene. Ulemper som feks kostnader til et øket byråkrati og at man gjør sjøen mindre tilgjengelig for folk flest. For vi kan jo ikke helt se bort i fra at folk flest på sjøen i dag oppfører seg bra tiltross for at de har tilegnet seg kunnskap på egenhånd.)

 

Så sitter vi igjen med en vekting av argumenter.......

 

Etter min mening har denne type reguleringer en tendens til å gjøre ting tungvint for lovlydige borgere som oppfører seg bra, mens verstingen gir blaffen uansett!!

Link to post
Share on other sites

Det kommer nå ann på båten det da! Uvettig sykling til fare for andre trafikanter ser vi da stadig....

 

Uansett så ønsker vi alle færrest mulig ulykker både i trafikken og på sjøen - spørsmålet er hvordvidt vi oppnår det med en obligatorisk prøve?

 

Noe jeg, tiltross for resultatet i denne meningsmålingen, ikke har tro på! I allefall ikke uten en opprusting av kontrollen, og oppruster man kontrollen kan man droppe obligatorisk prøve.

hva mener du med "opprustning av kontrollen"? at politiet skal fly rundt & leike

barnevakt? hva med alle de stedene der politiet ikkje er, er det fritt frem da?

 

skjønner virkelig ikkje problemet: har man peiling er det jo en lek å båtførerprøven/

har man ikkje peiling lærer man kanskje ett og hint når man forbereder seg til

prøven... :smiley:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Selv hadde jeg stor glede av å ta båtførerbeviset, selv om jeg nok kunne trenge endel timer praktisk trening i tillegg. Kan iallefall brukes til kartlesning og jeg springer ikke akter når mannen skriker bauen osv, men det er ikke for gitt at om man sitter med båtførerbevis i hånda at en kan føre en båt. Men jaggu hjelper det en del.

De siste årene har det vært en kolossal økning av større fartøy med stor motor og fart og det ser ikke ut til at holdningskampanjer har noen innvirkning på "bøllene" . Det er ikke uten grunn at Sjøfartsdirektoratet har gått inn for å foreslå obligatorisk båtførerbevis som et våpen (inndragning av førerkort) for de som ikke overholder lover og regler. Og skal man bruke "pollen" her som en slags antydning er det faktisk over 70% som ønsker det samme. Det hjelper egentlig ikke stort å si at ; jammen det er jo 4000 medlemmer her inne og kun 134 har svart, jeg ser det på den måten at de kanskje ikke har noen mening om spørsmålet rundt båførerbevis eller ikke. Det kan tolkes i den retningen en ønsker. Og ja, det trengs selvfølgelig mer politi, men så lenge det kun er i lommeboken det svir sier det seg igrunn selv, at politiets rolle blir mindre virkningsfull enn om en faktisk kunne gå til inndragning av "førerkort".

Jeg tror nok også det kommer en rimelig overgang for de som allerede har hatt båt og kan føre en båt, og det vil nok helt sikkert bli utstedet bevis for de som klarer å bevise sine båtferdigheter ,selv om de aldri har ført en båt, men da har en iallefall muligheten til å frata dem beviset dersom de skulle gå ut og "bølle". Nåværende regjering i likhet med flere her inne mener dette kun er et ledd i Sitat: "Sosialistenes ønske om å lovfeste alt i universelle ordninger" og at det kun vil være en ekstra kostnad i byråkratiet, la så bli, jeg syns ikke det er riktig å sette prislapp på livet, så lenge målet hellig gjør middelet får vi ta de kostnadene og mulige konsekvenser som kommer, vi kunne jo satt bøtene i samme kategori som på veiene da hadde det nok blitt en stor inntjening tenker jeg, tenker det kunne blitt noen politibåter ut av en sesong :-) Og bare for å få det sagt det er ikke kun i Oslo fjorden "bøllene" befinner seg, de finnes langs hele kysten. Og noen er ikke engang "bøller" de vet bare ikke bedre.

Link to post
Share on other sites

Og noen er ikke engang "bøller" de vet bare ikke bedre.

Som jeg skulle sagt det selv (og det har jeg jo også gjort mange ganger...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med kunskapen som et båtførerbevis skal dokumentere, er at man kan noe om merkesystemet  til sjøs samt noe om navigering. Det er ikke bortkastet å kunne det.

 

Med hilsen

sryla

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei sryla,

 

og velkommen i dette utmerkede forum!

 

Jeg er helt enig i dine kommentarer til hva man skal kunne etter å ha avlagt båtførerprøven - og man skal faktisk kunne enda en hel del, se bare her:

 

1. Sjømannskap m.v.

 

Kandidaten skal ha kunnskap om:

a) egnet sikkerhetsutrustning i fritidsbåter og riktig bruk av det

b) at forskjellige båttyper kan ha forskjellig bruksområde

c) betydningen av å ikke overbelaste båten

d) betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke

e) betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr

f) regler for sikker og forsvarlig fortøying, samt arrangement av dregg

g) brannfare, brannårsaker, brannslukking og forholdsregler for å forhindre brann

h) skikk og bruk, egen atferds betydning for andres sikkerhet og trivsel

i) viktige miljøhensyn så som oljesøl, hekkereservater, forsøpling og støy

j) bruk av mobiltelefon og VHF på sjøen

k) assistanse og slep

l) nødsituasjoner; drivanker, forholdsregler, bruk av nødsignaler, varsling, redningstjenesten mv.

m) livredning

n) flaggreglene

o) ansvarsforhold og forsikringsmuligheter

 

 

2. Lover og regler

 

Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om:

a) regler for styring og seilas

b) lanterner og signalfigurer

c) manøvrering under nedsatt sikt

d) lyd- og lydsignaler

e) nødsignaler

f) regler for norske farvann

 

Kandidaten skal ha kunnskap om:

g) de viktigste bestemmelser i lover og forskrifter som gjelder for fritidsbåter

 

 

3. Navigasjon og kartlesing

 

Kandidaten skal ha kunnskap om:

a) de viktigste sjømerkene, hvordan de er merket av på kartet og hvordan man skal navigere i forhold til dem

b) kartets oppbygging og symbolbruk

c) kompassets funksjonsmåte

d) hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til det

e) at ulike fyr har ulike lyskarakterer, og forstå hvordan karakterene som er gitt i kartet viser seg fysisk for derved å kunne identifisere fyret/lykten, samt retningslinjer for bruk av fargede sektorer

f) elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger

 

Kandidaten skal gjennom praktiske beregninger vise at han/hun:

 

g) kan finne retninger ved hjelp av et kompass, og kunne bruke sjøkart sammen med kompasset

h) kan bestemme deviasjonens størrelse på forskjellige kurser ved å styre i overrettlinjer

i) kan bestemme posisjonen ved krysspeiling

j) kan beregne hastighet og seilt distanse

 

I løpet av ca 25 undervisningstimer får man nemlig gått gjennom ganske meget lærerikt stoff, på mine kurs har jeg i tillegg en praksistur på sjøen for å sjekke at teoriene stemmer :wink:

 

. . . . og jeg må tillate meg å si at jeg ennå ikke har mottatt noe som kunne minne om en klage på at noen mener å ha lært for lite. Jeg har derimot hatt flere som har meldt seg til Fritidsbåtskipperkurset fordi de syntes at det vil være fantastisk kjekt å lære enda mer om disse tingene.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er prinsippielt i mot tvang hvis det ikke foreligger gode grunner, men i dette tilfellet foreligger det i mine øyne en god grunn som oppveier tvangen: Egen og andres sikkerhet. Et påkrevet bevis vil i mange tilfeller framtvinge en langt raskere lærekurve enn hvis man skal opparbeide seg kunnskap ut fra erfaring. Ser da bort fra de som er så fornuftige at de på forhånd setter seg ned av egen fri vilje og prøver å lære seg så mye som mulig om hvordan man trygt ferdes i båt og hva dette krever/forutsetter.

Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er prinsippielt i mot tvang hvis det ikke foreligger gode grunner, men i dette tilfellet foreligger det i mine øyne en god grunn som oppveier tvangen: Egen og andres sikkerhet. Et påkrevet bevis vil i mange tilfeller framtvinge en langt raskere lærekurve enn hvis man skal opparbeide seg kunnskap ut fra erfaring. Ser da bort fra de som er så fornuftige at de på forhånd setter seg ned av egen fri vilje og prøver å lære seg så mye som mulig om hvordan man trygt ferdes i båt og hva dette krever/forutsetter.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg helt enig i dilla. Selv tok jeg båtførerbevis 25. mai i 1970 (helt frivillig), og har aldri angret på det. Kunnskap er som kjent ikke tung å bære, når den først har kommet på plass i hjernen. Egentlig følte jeg meg vel som de fleste 23 åringer som har vært på sjøen så lenge de kan huske som verdensmester, men du verden så mye vi lærte, ting jeg den dag i dag bruker ubevisst når jeg er på sjøen.

 

Jeg tror det er slik at de fleste som er imot å ta båtførerbeviset er redd for den jobben det er å gå igjennom stoffet, gå opp til eksamen, og eventuelle kostnader forbundet til det. Å innse at de vil lære endel ting ved å gå igjennom kurset og ta eksamen, ting de ubetinget vil ha glede av når de er ute, og at dette langt oppveier den jobben det er, er vanskelig.

 

Meld dere på like godt først som sist folkens, det blir ikke lettere med årene. Det er like godt å hoppe i det sure eplet enn å krype i det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg er prinsippielt i mot tvang hvis det ikke foreligger gode grunner, men i dette tilfellet foreligger det i mine øyne en god grunn som oppveier tvangen: Egen og andres sikkerhet. Et påkrevet bevis vil i mange tilfeller framtvinge en langt raskere lærekurve enn hvis man skal opparbeide seg kunnskap ut fra erfaring. Ser da bort fra de som er så fornuftige at de på forhånd setter seg ned av egen fri vilje og prøver å lære seg så mye som mulig om hvordan man trygt ferdes i båt og hva dette krever/forutsetter.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt sagt. :smiley:

 

I tillegg til den kunnskap selve undervisningen/prøven gir, er det ett viktig moment til. :wink:

 

Et obligatorisk båtførerbevis kan nemlig inndras, og dermed fjerne ialle fall noen av verstingene. :yesnod:

 

Så er det å håpe at man kan få en fornuftig overgangsordning, med lempelig behandling av folk med erhvervet praktisk kunnskap, slik som mange her på baatplassen.

 

En tanke kunne også være å knytte sertifikat og også evt. promillegrense opp mot fart:

- Over 10 knop: bestått båtførerprøve, kun 0.2 promille

- Under 10 knop: mindre krav til opplæring, tillatt med eksempelvis 1 promille

 

10 knop i praksis = under planingsterskelen. Lett for en selv og andre å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Godt sagt.  :smiley:

 

En tanke kunne også være å knytte sertifikat og også evt. promillegrense opp mot fart:

 

 

- Over 10 knop: bestått båtførerprøve, kun 0.2 promille

- Under 10 knop: mindre krav til opplæring, tillatt med eksempelvis 1 promille

10 knop i praksis = under planingsterskelen. Lett for en selv og andre å sjekke.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går ut fra at det er båtførerbeviset du snakker om.....

 

 

Her blir det vel et kontrollproblem. I tillegg er en 14,99 meter lang båt i 5 knop vel så farlig ved et sammenstøt som en liten jolle i 11 knop.

 

La oss uansett ikke rokke ved den 0,8 promillegrensen som gjelder.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at det er båtførerbeviset du snakker om.....

Her blir det vel et kontrollproblem. I tillegg er en 14,99 meter lang båt i 5 knop vel så farlig ved et sammenstøt som en liten jolle i 11 knop.

 

La oss uansett ikke rokke ved den 0,8 promillegrensen som gjelder.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke bilsertifikatet jeg mener, men båtførerbeviset eller en oppdatert oppgave av dette ja :smiley:

 

Når det gjelder hva som er verst å havne i sammenstøt med er vel dette avhengig av situasjonen. Om man ligger i vannet, evt i en kajakk er i alle fall en liten planende jolle MYE farligere enn en stor en i 5 knop. Den store i 5 knop vil skyve unna hinderet, i tillegg til at man selv lettere kan komme unna. Man kan derimot komme i propelleren til den lille, med påfølgende livsfare. Jeg kjenner en jente som gjorde nettopp dette.

 

Dagens promillegrense på 0,8 synes jeg er for høy om man holder større fart, og for lav i tøff-tøff fart...

 

Men det viktigste er å få stoppet store, planende båter med en en galning bak rattet, full eller edru :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men det viktigste er å få stoppet store, planende båter med en en galning bak rattet, full eller edru  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har enkelte ganger ønsket at jeg hadde med meg hagle, men har kokelig avstått fra det, og vil fortsette med det.

 

Men når ting skjer, da dukker tanken opp igjen....

 

Imidlertid, fornuften seirer altid.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

En form for obligatorisk båtføreropplæring er velkommen,- ihvertfall i sterkt traffikerte områder!

 

Jeg har selv tatt båtførerbevis og VHF sertifikat, for egen sikkerhet og i egen interesse! For meg var det viktig å lære noen grunnleggende ting før jeg tok med familien på langtur langs kysten. Tidligere hadde jeg kun ført båt i nærområdet hvor jeg er lommekjent. Hvis en ikke er kjent der en ferdes med båt er det ekstra viktig å inneha en viss kompetanse om regler og navigasjon til sjøs.

 

Skjønner godt at det for noen kan oppleves som unødvendig, og for mange er det nok helt klart det, men det er også alt for mange som absolutt burde hatt noe mere kunnskap om "livet til sjøs" før dem begir seg avgårde i, ofte hurtig, båt og i ukjent farvann.

 

Hvordan dette bør iverksettes vet jeg ikke, men noe bør gjøres, ihvertfall over tid,- det er jo til alles beste :yesnod:

 

Men jeg håper at dette ikke vil utelukke noen som bor langs kysten til å bruke båten,- jeg tenker på eldre fiskere som har snekka eller sjarken sin og tøffer ut i kjent farvann. Ihvertfall bør det være muligheter for å kunne gi dispensasjon fra en slik obligatorisk opplæring,- det er nå min mening :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her har selvsagt alle den mening som passer best til deres situasjon når det gjelder evt. overgangsregler. For meg passer det best å ha vært båteier i tre år. (teller aksjer i DFDS?)

 

Uansett. Innføring av obligatorisk "båtsertifikat" fordrer at man kan bli utsatt for kontroll. En regel som ikke kan eller blir oppfulgt av kontroll vil ikke etterleves.

Hvis man er ute etter å "straffe bøller og fyllekjørere" vil kanskje konsekvenser som inndragning av førerkort for bil/motorsykkel ha tilstrekkelig preventiv virkning på den delen av befolkningen som ikke gjør sånne ting på land.

Link to post
Share on other sites

Åpent brev til Høyre om obligatorisk båtførersertifikat

I forbindelse med forslaget fra Arbeiderpartiet til regjeringen om å innføre obligatorisk båtførersertifikat, har flere av Høyres stortingsrepresentanter gått ut i media med argumentasjon mot dette forslaget. De har også tatt båtfolket til inntekt for sitt syn. KNBF har derfor funnet det riktig å sende et åpent brev til Høyres Stortingsgruppe hvor vi tillater oss å minne Høyre om de faktiske forhold.

Brevet kan dere lese på www.knbf.no

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Uansett hva man måtte mene om dette forslaget, kan vi ikke leve med at "nyrike" kjøper store og hurtiggående båter, med ubegrenset motorstørrelse og hestekrefter, og begir seg ut på sjøen når det eneste kravet som stilles er at de har fylt 16 år! Dette er dessverre et sterkt økende problem som det må finnes en løsning på.

<{POST_SNAPBACK}>

Syvert, med all tilbørlig respekt, dette er meningsløst vrøvl. Hva i hel... har du, KNBF, Staten eller naboen med hva andre gjør med pengene sine??? Om de kjøper Princess eller Porsche er jo overhodet ikke DIN business. Det ser ut som om du mener at folk som har for mye penger, slik at de har råd til store båter, åpenbart må være så møkk hakke dum i hovve at de ikke har noe på sjøen å gjøre??? Hvis jeg forstår deg rett her, så vil jeg tillate meg å peke på at nmed det sinnssyke skatte- og avgiftsnivået vi har i kongeriket, så kan man umulig være mindre begavet dersom man har klart å tjene nok til å kjøpe en 40-foter som går fort.

 

"Sterkt økende problem"???? At folk kjøper store båter???? Når ble økonomisk vekst et PROBLEM???'

 

Bare for å gjøre det helt klart, det er en ubestridelig universell sannhet at om en person er klinisk hjernedød og derfor kjører gris på fjorden, så er ikke det ensbetydende med at alle andre som har like mye penger som idioten, OGSÅ er idioter. Hvis ikke KNBF forstår noe så enkelt, og i stedet løper i skjørtene til formynderstaten, så må jeg revurdere mitt medlemskap.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...