Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis


matros

Hva synest du om forslaget med å innføre obligatorisk båtførerbevis?  

337 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Syvert, med all tilbørlig respekt, dette er meningsløst vrøvl.  Hva i hel... har du, KNBF, Staten eller naboen med hva andre gjør med pengene sine???  Om de kjøper Princess eller Porsche er jo overhodet ikke DIN business.  Det ser ut som om du mener at folk som har for mye penger, slik at de har råd til store båter, åpenbart må være så møkk hakke dum i hovve at de ikke har noe på sjøen å gjøre???  Hvis jeg forstår deg rett her, så vil jeg tillate meg å peke på at nmed det sinnssyke skatte- og avgiftsnivået vi har i kongeriket, så kan man umulig være mindre begavet dersom man har klart å tjene nok til å kjøpe en 40-foter som går fort.

Heisan Skipper'n :seeya:

Kommunikasjon er sannelig ikke lett, og spesielt når det som kan misforstås blir misforstått! Jeg er så hjertens enig med deg! Folk må få bruke pengene sine til hva de vil, og det er jo bare helt supert hvis pengene brukes til å kjøpe båt, om de er aldri så store, raske og dyre! Poenget mitt er bare det at jo større og raskere båtene er, jo større krav stilles det til både til kunnskaper og erfaringer med å føre en slik båt. Og da bør det stilles litt flere krav enn at vedkommende har fyllt 16 år! Da vi i min tid i Redningsselskapet innførte nye hurtiggående redningsskøyter hadde vi gamle, erfarne "deplasemenstskippere" som nektet å føre de nye fartøyene fordi de følte at de ikke hadde tilstrekkelig kompetanse. Hvorfor tror du det kjøres egne kurs for skippere på hurtiggående ferger langs kysten? Hvorfor tror du sjefer på hurtiggående marinefartøyer blir "satt på land" når de har fylt 35 år? Det er dette som er mitt poeng! Dine argumenter for øvrig gir jeg min fulle tilslutning til!

Er vi enige nå, Skipper Worse?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Er vi enige nå, Skipper Worse?

Som sagt er jeg i prinsipp enig i at det hadde vært kjekt om alle kunne alt om å være på sjøen, men jeg vil på det aller sterkeste ha meg frabedt å få det tredd ned over hodet av Bondevik & Co, og andre bedrevitere som alltid vet hva som er best for alle andre. Jeg spyr av det. Går helt i vranglås.

 

Og jeg er rimelig trygg på at krav til Båtførerbevis ikke gjør idioter til mindre idioter eller mer spiselige idioter. Idioter vil de fortsatt være og rask 40-foter kan de fortsatt føre med sine fire hjerneceller. Poenget er at du får ikke idioter til å slutte å være idioter bare ved å stille krav til at de skal ha Båtførerbevis. Ta deg en kjøretur og tell idioter på veien, så skal du se. Alt fra ikke-bruk av blinklys via neglisjering av vikeplikt til galskapskjøring (det er jo ofte gutta i Porsche, BMW og andre forlengere, det). Ingen av trafikk-idiotene endrer trafikal oppførsel bare fordi det kreves førerkort for å kjøre bil. Og det er ingen grunn til å tro at det blir annerledes på sjøen.

 

Skal vi være opptatt av trygghet, sikkerhet og kompetanse til sjøs så er det betydelig bedre å få det inn frivillig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er obligatorisk å ta sertifikat før du har lov å kjøre bil. Det samme gjelder for buss, tog fly motorsykkel m.m.

 

Skal du dykke må du ha dykkersertifikat, og skal du hoppe i fallskjerm tror jeg også du må ha dokumenterte forkunnskaper. Hva er det som gjør føring av båt så veldig forsjellig fra alt annet?

Link to post
Share on other sites

Det er frihetens siste skanse i forsvaret mot formynderstaten.  Det eneste vi har igjen der vi er fri for tantementaliteten ovenfra.  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

For å sette det litt på spissen så er dette den eneste frie skanse der vi fritt frem kan sette oss i et mordvåpen og kjøre slik at vi utgjør en fare for almenheten. Det eneste vi riskirerer er en bot om politiet tilfeldigvis skulle se oss. Om politiet ser oss så er det fritt fram igjen dagen etter, da vi ikke har noen sertifikat som kan inndras. Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er frihetens siste skanse i forsvaret mot formynderstaten.  Det eneste vi har igjen der vi er fri for tantementaliteten ovenfra. 

Beklager Skipper Worse,

 

I mine øyne er ikke svaret ditt noe argument, men rett og slett "flat retorikk" :wink:

 

Hvis du ønsker å få gjennomslag så bør du ha noe bedre å bidra med enn dette.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uff og uff for en debatt. Jeg må si at jeg er litt forundret over at man ikke kan innse det almennyttige med å ha minimumskunnskaper for og føre en båt, unngå å skape farlige situasjoner, unngå å komme i farlige situasjoner, redde seg selv og andre i en farlig situasjon.

 

Jeg ha selv jobbet i oljebransjen i 20 år. Noen år på havet og noen år på land. I disse dager er det 25 år siden den fattale ulykken med Aleksander Kielland, hvor 123 mennesker mistet livet. NOPEF Norsk Olje og Petrokjemisk Fagforbund sier at dette var en "varslet ulykke". Hvorfor? Jo, myndighetene, oljeselskapene og riggeierne tok ikke konstruktiv kritikk til følge.

 

Båtsesongen 2004 mistet 51 mennesker livet. Hvor mange som kunne vært reddet med bedre opplæring kan ikke kvantifiseres. At flere liv kunnne vært spart med bedre opplæring og ikke minst bevisstgjøring, må vel være over enhver tvil.

 

Hvorfor må alle som skal sette sin fot ombord på en oljeplattform, borerigg eller fiskefartøy gjennomgå et sikkerhetskurs? Den som ikke forstår hvorfor blir temmelig raskt sendt hjem med stemplet "Uønsket, farlig for seg selv og andre".

 

Til dere som snakker om overformynderi, forstår dere ikke hensikten med et båtførerkurs?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må alle som skal sette sin fot ombord på en oljeplattform, borerigg eller fiskefartøy gjennomgå et sikkerhetskurs?  Den som ikke forstår hvorfor blir temmelig raskt sendt hjem med stemplet "Uønsket, farlig for seg selv og andre".

 

Til dere som snakker om overformynderi, forstår dere ikke hensikten med et båtførerkurs?

<{POST_SNAPBACK}>

Arnstein,

 

først må jeg få lov til å gratulere med et glitrende flott innlegg!

 

Du viser bl.a til oljebransjens fokus på sikkerhet, kursing og øvelser - og stiller noen spørsmål i den sammenheng.

 

Et spørsmål som egentlig er overflødig blir: .... og hvorfor tror dere at oljebransjen har en ulykkesstatistikk som f.eks bygningsindustrien, jordbruket og diverse andre bare kan "drømme" om å komme i nærheten av?

 

Selv har jeg en kullsviertro på opplæring i de fleste sammenhenger, og når det gjelder båtbruk så ser jeg gjennom mine kurs mange gledelige eksempler på hvordan opplæring og dermed øket forståelse bidrar til ah-ha-opplevelser og endrede holdninger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til dere som snakker om overformynderi, forstår dere ikke hensikten med et båtførerkurs?

Jovisst og så absolutt. Det er derfor Gamle Worse er på skolebenken to laaange kvelder i uken, for å ta D5L/Fritidsbåtskippersertifikatet. :sailing:

 

 

Og som sagt før er jeg absolutt og ubetinget naturligvis enig i at læring, øvelse og kompetanseoppbygging er et gode. Det er til dels hva jeg selv bedriver her på baatplassen ... suger til meg så mye kunnskap og viten fra andres erfaringer som hjernebarken til enhver tid har mulighet til å absorbere (men av og til går "ladespenningen" langt over 14,4V og da "koker" det fort :lol: ).

 

Kunnskap, viten og kompetanse er ikke viktig bare for den enkelte, men for andre også ... som kanskje en gang trenger assistanse av en som vet hva han gjør. Eller noe så enkelt som å stole på at den andre båten overholder vikeplikten ... :rolleyes:

 

Min "beef" med dette tema er intet annet enn at det -- som vanlig -- skal tres nedover hodet på oss/stappes ned i halsen et krav om kurs, bevis, sertifikat, etc. av bedrevitende overformyndende smågnomer som ikke forstår at de for lengst burde ha kommet seg i produktivt arbeid og ikke destruktivt. :smash:

 

Det hadde vært bedre -- etter mitt syn -- om manglende formell kompetanse fikk økonomiske (forsikrings-) konsekvenser eller strafferettslige følger ved uhell, uvettig kjøring etc. F. eks. den evig omtalte feite førtiåring (glad jeg har passert det + er nogenlunde i livvide fortsatt :lol: ) med førtifoter i førti knop . Tatt for uvettig kjøring: Særdeles skjerpende omstendighet at det føres båt uten ervervelse av kunnskap + på uvettig vis. Havari/whatever av skade: Nedsatt erstatning eller forhøyet (kraftig)egenandel pga. ikke dokumentert av han hadde peiling på hva han gjorde da han skadet båten. En over-all betraktning: Uten Båtførerbevis, da legger vi til grunn en lovpresumsjon for at han ikke har peiling på hva han driver med; dvs. at han i tilfelle selv må bevise at han er "verdig". enkelt og greit. (Selv om det er å innføre det samme kravet "bakveien", så blir det likevel frivillig og de som kan får jo ikke noe problem).ø

 

Det er nå mine ideer! :flag:

 

(Lovteksten får jeg skrive en annen dag ... og sende til Kjell Magne & Co. :rolleyes: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kurs og opplæring er helt nødvendig for den som skal være "fører" av en båt. Før i tiden da jeg,

Adam og Skipper_Worse sprang rundt i kortbukse, var det bare barn med tilknytning til sjøen,

vi som var oppvokst så og si i båt, som etterhvert overtok "roret". Nå, i disse tider, er det folk som

aldri før har hatt noe forhold til båt som plutselig sitter med de mest fantastiske båter uten å ha

lært "båtskikk" fra barnsbein av . DA TRENGS DET KURS. :flag:

Link to post
Share on other sites

Kurs og opplæring er helt nødvendig for den som skal være "fører" av en båt. Før i tiden da jeg,

Adam og Skipper_Worse sprang rundt i kortbukse, var det bare barn med tilknytning til sjøen,

vi som var oppvokst så og si i båt, som etterhvert overtok "roret". Nå, i disse tider, er det folk som

aldri før har hatt noe forhold til båt som plutselig sitter med de mest fantastiske båter uten å ha

lært "båtskikk" fra barnsbein av . DA TRENGS DET KURS. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

VIKTIG POENG!!! :yesnod::sailing:

 

For mange av oss har hele oppveksten hatt et element av båtliv med seg. Selv har jeg vokst opp i et travelt fiskevær i Lofoten og var på brygga hver dag og i båt "annenhver" dag. Påstår ikke at jeg lærte alt som er nødvendig for å bli god og trygg skipper, langt der i fra, men man lærte jo litt nå og da.

 

Ikke minst har man lært å ha respekt for havet og det er noe av det viktigste som bør ligge til grunn for ferdsel til sjøs og for eventuell opplæring!

 

Som nybegynner trenger alle opplæring, måten det skal tilegnes og gjennomføres på kan saktens diskutteres i det vide og det brede, men ikke alle har vokst opp på kaikanten...

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Qte

 

Det ligger i kortene at de som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt de siste 5 årene kan få båtførersertifikatet på en bevitnelse fra din båtforening eller som medlem av KNBF eller en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund.

 

Hilsen Syvert

 

Uqte

 

Og hva med de som ikke er medlem av en båtforening eller KNBF eller en seilforening tilsluttet Norges Seilforbund da, de kan ikke få båtfører sertifikat de da ? Forslaget om båtførersertifikat støttes ikke av

meg ihverfall. syntes det er altfor mye uklarheter rundt dette.

Link to post
Share on other sites

Skipper_Worse antyder et forsikringsregime der selskapene ved (sterkere) anvendelse av regress og øket egenandel/premie, ville kunne bidra til øket nautisk kompetanse hos den enkelte. Helt enig - og det ville ha meget stor effekt, hvis man ved noen konkrete skadetilfeller der slik ”mekanisme” er anvendt, brukte media aktivt til å ”spre budskapet” om hvor ille man kan stille seg økonomisk dersom forskriftsmessige krav ikke er tilfredstilt.

 

Et tøffere forsikringsregime vil selvsagt ikke bare gjelde kompetanse, men også sette fokus på et generelt sikkerhetsmessig vedlikehold, så vel av førers/eiers kompetanse som det tekniske ved fritidsbåten.

 

Et slikt forsikringsregime bør fokusere på at forskriftsmessige krav skal være tilfredstilt til enhver tid. I så måte bør ikke dette innebære at sertifikat ”gjøres obligatorisk bakveien”. I den grad manglende nautisk kompetanse har vært direkte medvirkende til et konkret skadetilfelle, kan det ikke tas hensyn til om man har båtførerbevis fra 9. klasse for 30 år siden. Dette er ofte glemt kunnskap.

 

Hele poenget med et tøffere forsikringsregime, er at ansvaret for til enhver tid å tilfredstille forskriftsmessige krav og opptre aktsomt i forhold til lovpålagte forhold, i sterkere grad plasseres der det hører hjemme - hos eier/fører av båten. Da oppnås en mekanisme som bidrar til at den enkelte til enhver tid må holde seg oppdatert vedrørende lovpålagte forhold til sjøs, noe en obligatorisk sertifikatordning dessverre ikke gjør.

 

Og lovgivningen er allerede på plass, og har vært det lenge. I strid med det mange hevder, hersker det ikke full frihet på sjøen straks man har fylt 16 år, det er i så fall en frihet under ansvar. Kvalifikasjonskrav til enhver fører av båter som omtales i denne strengen, er gitt i forskrift om minstealder m.v. Det er påfallende at alle tilhengere av obligatorisk sertifikat unnlater å nevne kravet etter komma i § 2: Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Dette innebærer bl.a. at man skal kjenne innholdet i forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) der regel 1 (a) lyder: Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

 

 

De fleste er seg sitt ansvar bevisst og tilegner seg nødvendig kvalifikasjoner før man anskaffer båt, hvis man ikke, som svært mange nordmenn, har tilegnet seg dette gradvis gjennom oppveksten. Mange ønsker også å formalisere kvalifikasjonene gjennom frivillig å ta båtførerbevis eller fritidsbåtskippersertifikat. Forsikringsselskapene stimulerer til øket formell kompetanse ved å gi rabatt på premien for nevnte bevis eller sertifikat – vel og bra.

 

Likeledes unnlater man å påpeke kravet i forskriftens § 3 i forskrift om minstealder m.v.: Eier eller den som har rådighet over fartøyet, plikter å forvisse seg om at den som bruker fartøyet, tilfredsstiller kravene i § 2 første ledd, eller er innvilget spesiell tillatelse etter § 4.

 

Det bør være rimelig klart at ansvaret som pålegges båteier i § 3 forhindrer at ”den bøllete 16 – 17-årigen, helt uten kvalifikasjoner” ikke får låne pappas ”mordvåpen med mange hundre hestekrefter”. De svorne tilhengere av obligatorisk sertifikat ynder jo slike spissformuleringer. De færreste 16-åringer har heller ikke økonomisk evne til anskaffe slik ”redskap” i egen regi.

 

Man bør også merke seg siste setning i § 5 i forskrift om minstealder m.v.: Forsettlig eller uaktsom overtredelse av denne forskrift straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder i henhold til Almindelig borgerlig straffelov av 22. mai 1902 nr. 10 § 424 dersom ikke strengere straff kommer til anvendelse i henhold til annen lovbestemmelse.

 

Det bør være klart at det kan ”svi” rimelig hardt dersom generell uaktsomhet i forhold til lovpålagte forhold har vært medvirkende til skade/ulykke.

 

Det er således absolutt ikke ”fritt fram” for enhver som har fylt 16 år. Gjeldende lovgivning, aktivisert sterkere gjennom et tøffere forsikringsregime, vil være langt mer samfunnsøkonomisk enn en obligatorisk sertifikatordning som trolig har svært liten effekt. Det offentlige får ikke økte kostnader, forsikringsselskapene får reduserte skadeutbetalinger og forsikringstagerne kan forhåpentligvis oppnå reduserte premier. Og – det viktigste – det økte ansvaret for generell aktsomhet i forhold til lovpålagte forhold, vil bidra til reduksjon i skader og ulykker.

 

Den som har fulgt debatten rundt forslaget om obligatorisk båtsertifikat fra Sakkyndig råd for fritidsbåter, vet at myndighetene avviste forslaget fordi man ikke kunne finne det dokumentert at manglende nautisk kompetanse var et element som var direkte årsak til ulykker og overtredelser av lovpålagte forhold. Man fant det heller ikke sannsynliggjort i tilstrekkelig grad at obligatorisk sertifikat ville redusere antall ulykker med fritidsbåt.

 

Sakkyndig råd fikk tilbakemelding at myndighetene i utgangspunktet var positive til forslaget, men man trengte dokumentasjon over skader/ulykker/lovbrudd der manglende kompetanse var klar årsak. Likeledes måtte det påvises en sannsynlighet for at obligatorisk sertifikat ville redusere antall ulykker for at man evt. skulle vurdere forslaget på nytt. Dette var også tilbakemelding fra regjeringen i Stortingets spørretime for et snaut år siden.

 

Lovforslaget om obligatorisk sertifikat, fremmet av AP i Stortinget for kort tilbake endte med at regjeringen fikk tilbakemelding om å utrede saken videre. Trolig så stortingsflertallet at Aps forslag var like tynt begrunnet som det opprinnelige forslaget fra Sakkyndig råd. I praksis er det nok lagt et lokk på sertifikatsaken, i alle fall fram til et evt. regjeringsskifte. Trolig skal man være fornøyd med det – man kan tross alt i dette tilfellet ikke påstå at nåværende regjering bidrar til å forsterke formynderstaten.

 

Det virker påfallende svakt at KNBF, også representant i Sakkyndig råd, samt andre ikke synes å ha oppfattet signalet om å forelegge klare årsakssammenhenger mellom uhell og manglende kompetanse. Man fortsetter i stedet å mene, tro og synes om ”kunnskapsløse nyrike”, om ”fandenivoldske 16-åringer med 45’ båter i 40 knop”, om sikkerhetstiltak innført i yrkesskipsfarten og som derfor også må gjøres gjeldende for fritidsbåtflåten, uten at dette underbygges, om at det er ”rart” det ikke er sertifikatkrav for båt når man må ha det for mye annet, og da er jo ”naturlig” at man må ha det for båt også, osv. osv.

 

KNBF reagerer på at enkelte politikere har vært i media og uttalt at ”båtfolket” er i mot obligatorisk sertifikat og sender et åpent brev til Høyres stortingsgruppe med melding om at ”båtfolket” i virkeligheten har tonet flagg i annen retning, dokumentert med pollen i denne strengen. Dette er jo patetisk – hva er ”båtfolket” KNBF? Jo – jeg har fått med meg forsøkene på å definere det. Sannheten er at ”båtfolket” er like sammensatt og forskjellig som folket ellers. Og denne pollen – hvor vitenskapelig er den? Med et syltynt antall stemmer og dårlig nyansering i spørsmålene samt en uheldig forfordeling av meninger ved å bruke uttrykk som ”dum” ide, burde den vært forbigått i stillhet – ikke brukt som grunnlag i en meningsytring med adresse Stortinget – det blir for flaut. Men det viser vel bare at man står på stedet hvil i forhold til å fremskaffe konkret og saklig grunnlagsmateriale som kan forsvare innføring av obligatorisk sertifikat.

 

Telenor Maritim Radio har statistikk over trafikk via kystradiostasjonene relatert til forskjellige typer uhell. Det er bl.a. påfallende flere grunnstøtinger og motor/gearproblemer med fritidsbåter i forhold til yrkesflåten. Men at for eksempel grunnstøtingene skyldes manglende nautisk kompetanse finnes det ikke oppgaver over.

 

Det man imidlertid vet er at de som omkommer fra fritidsbåt hovedsakelig faller over bord fra åpen båt innaskjærs i pent vær. De mangler som oftest flyteutstyr og båtene har ofte manglende redningsleider eller lignende. I tillegg vet man at slurv med å forbinde dødmannsbryter til førers kropp har fått fatale følger.

 

Basert på ren logikk i forhold til det man vet – hvorfor foreslås ikke følgende tiltak?

1. Påbudt ombordstigningsmulighet i åpne båter

2. Påbudt å ha flyteutstyr på kroppen i åpne båter

3. Påbudt å forbinde dødmannsbryter til førers kropp

 

I tillegg meldes det om at flere og flere 10-klassinger ikke kan lese og skrive norsk – i tillegg til at et økende antall heller ikke kan svømme! Om dette skyldes nedprioriteringer av timetallet i gym eller at kommunebudsjettene ikke tillater å ha vann i svømmehallene skal være usagt – men betenkelig er det.

 

Det er som sagt, påfallende at de ivrigste tilhengerne av obligatorisk sertifikat, ikke fokuserer mer på årsakssammenhengen til at 51 omkom fra fritidsbåt i fjor, men fortsetter å terpe på at man må innføre obligatorisk sertifikat, stadig uten evne til å påvise en klar årsakssammenheng. Kan det være fordi mange av de ivrigste tilhengerne, ser store fortjenester i å holde båtførerkurs?...........

 

Uansett slik saken står, er det trolig langt fram til et evt. obligatorisk sertifikat. Og trolig er det helt unødvendig. Eksisterende lovgivning, kombinert med et noe mer ”aggressivt” forsikringsregime vil trolig være mer lønnsomt for oss alle.

Link to post
Share on other sites

Qte

 

Det ligger i kortene at de som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt de siste 5 årene kan få båtførersertifikatet på en bevitnelse fra din båtforening eller som medlem av KNBF eller en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund.

 

Hilsen Syvert 

 

Uqte

 

Og hva med de som ikke er medlem av en båtforening eller KNBF eller en seilforening tilsluttet Norges Seilforbund da, de kan ikke få båtfører sertifikat de da ? Forslaget om båtførersertifikat støttes ikke av

meg ihverfall. syntes det er altfor mye uklarheter rundt dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Er enig med deg i at det er for mye usikkerhet rundt det, men det kommer nok av at mye av dette på langt nær er bestemt ennå. Det som jeg liker minst er imidlertid at man kan få inntrykk av at så lenge du er medliem i KNBF eller Norges Seilforbund, ja da er alt greit. Dersom du ikke er det så må du ta sertifikat. Det er en vinkling/holdning som jeg ikke liker.

 

Alikevell er jeg positiv til innføring av sertifikatplikt. Av to grunner:

 

1. Mer og bedre opplæring vil (stort sett) altid ha positiv effekt.

2. Riset bak speilet, du kan miste sertifikatet og ikke lengre få lov til å føre båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg følger din argumentasjon, Røylen, og jeg er stort sett enig i det du skriver, men jeg er ikke sikker på at det er 16 åringene som folk flest er opptatt av i forbindelse med bruk av større båter. Jeg er helt enig, som du sier, at de ikke er problemet, for de er ikke der. Om de, mot formodning, skulle være der, kan de garantert mere om å behandle båten enn de aller fleste

 

Problemet oppstår når folk i 35 års alder eller eldre, uten antydning til båterfaring, har tjent såpass at de har anledning til å kjøpe, og kjøper, store, tunge, raske båter, gjerne rett under 50 fot, for å slippe å ta pairene som trengs. Mange av disse menneskene oppfører seg forsiktig og ordentlig på sjøen, og lar erfaringen komme under forsiktig bruk av båten. Men så har du de få, som ofte er som en del andre i samfunnet som har vært dyktige (eller heldige) og slått seg opp. De begynner å se på seg selv som de viktigste i verden, og ser ingen grunn til å ta hensyn til andre. Du opplever dem stadig, spesiellt i Oslotrafikken, men etterhvert også oftere på sjøen. De viser ved sin båtbruk og fremferd at dette er noe de ikke behersker, og det som kalles "god sjømannsskikk" er de helt blåst for. Kanskje litt opplæring ville gjøre at de lærte å oppføre seg litt annerledes, og mere slik det er vanlig tradisjonellt sett å oppføre seg på sjøen?

 

Det er det samme for meg hvordan man løser det, men kunnskapsnivået blant endel båtførere bør helt klart heves, Jeg syns det er greit å vite litt om det jeg driver med, og jeg syns det er greit om andre jeg er nødt til å forholde meg til gjør det, også når jeg er på sjøen. Derfor jobber jeg med D5L om dagen. Ikke fordi jeg skal anskaffe båt som jeg trenger sertifikatet til, men for å lære mere. Jeg kan anbefale det, veldig artig og ineressant, og veldig lærerikt, påtross av at jeg har 48 års erfaring med egne båter. Man tror man kan det meste, men det viser seg at det kan man ikke. Om vi en dag innfører et slikt sertifikat, tror jeg ikke noen vil ha vondt av det, tvert i mot tror jeg folk vil ha glede og nytte av opplæringen som skal til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Oiiiii... :cool:

 

Her bare fortsetter vi på en over to år gammel diskusjon som om ingenting har skjedd... :lol: ( Og det har det jo egentlig ikke heller, eller....)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jepp den er gammel denne men jeg har til og med stemt idag.

 

Stemte: Samma for meg. Tror kanskje at oppførselen til folk med båt avviker noe lengre sør i landet en her på helgelandskysten. Tror egentlig aldri jeg har hvert vitne til uforsvarlig båt bruk (med untatt av meg selv da) Men her er kanskje bedre plass for båter (Les: mindre båter pr m2 hav). Kommer obligatorisk opplæring så tar jeg den og kommer den ikke tar jeg den neppe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Oiiiii... :cool:

 

Her bare fortsetter vi på en over to år gammel diskusjon som om ingenting har skjedd... :lol: ( Og det har det jo egentlig ikke heller, eller....)

 

Båtførerbeviset har vel vært diskutert i drøye 20 år eller mere, så om det skjer noe..si det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, der ser du. Jeg så ikke engang den var gammel :crazy::drink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen minner meg om nå jeg var barn for hundre år siden. De voksne kranglet om at det var tull å ha tvungen skolegang. Livets harde skole var mye bedre.

Litt ekstra ballast med å tilegne seg teori, kan vel ikke være av det onde?

Det hadde vært kjekt om båtførerprøven ga rabatt på forsikring, diesel, havneavgifter, etc. Da hadde vi slippet å krangle om formynderi, politistat,......

 

:)Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

Muuuuhahaha ! Båtførersertifikatet blir ikke innført i år. Og hvis det går som jeg håper så koker det bort i tåka til neste år også. Det er nesten så en burde ta seg en Cognac og legge an på resepsjonsdama midt i arbeidstiden. :lol::lol:

 

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...45?OpenDocument

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...