SeaCraft Startet 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2012 Hei, vurderer å kjøpe meg en Cyber 370 med 25 hk til sommeren. Har en SeaCraft 350 med 9.9 (15). Hva ville skjedd hvis politiet hadde stoppet meg med Cyberen og sett at jeg hadde på en 25 hk? Mvh. SeaCraft Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Politiet har ingenting med hva slags motor båten din har så lenge du overholder sjøveisreglene. Forsikringen din kan bli et problem om den tar utgangspunkt i at båten skal følge ce merkingen Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Vel, hvis man er under 16 år har politiet noe med om du har for stor motor. Og da blir det bøter og utsettelse på båtførerbeviset... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
glalaks Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Om det er alderen du tenker på så kjører du vel ulovlig med gamlebåten også? Den går vel over 10 knop.. Og det er vel samme loven som styrer dette, så da er vel konsekvensene ganske like også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) Hei og takk for svar! Det var dumt av meg og ikke skrive at jeg bare er 14 år (15 til sommeren). Hva sier Politiet til at jeg er så ung og fører båt med 25 hk? SeaCraft Redigert 29.Desember.2012 av SeaCraft (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Om det er alderen du tenker på så kjører du vel ulovlig med gamlebåten også? Den går vel over 10 knop.. Og det er vel samme loven som styrer dette, så da er vel konsekvensene ganske like også.. Men mulig du lettere blir stoppet i en liten cyber i 40 knop med 25 hk...... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Om det er alderen du tenker på så kjører du vel ulovlig med gamlebåten også? Den går vel over 10 knop.. Og det er vel samme loven som styrer dette, så da er vel konsekvensene ganske like også.. Jaja, men tror ikke politiet bryr seg så mye om det hvis man oppfører seg. Tror de heller tar deg hvis du kjører større :D Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Glalaks: Hvilke konsekvenser får jeg hvis jeg kjører Cyberen med 25 hk i 40 knop foran snuten? Da går de vel helt bananas? Inndrar de båten da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Fører må være over 16 år for å føre båt som er over 8 meter, eller har motor over 10 hk eller går over 10 knop. Det holder at ett av kriteriene er brutt for å bryte loven Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Fører må være over 16 år for å føre båt som er over 8 meter, eller har motor over 10 hk eller går over 10 knop. Det holder at ett av kriteriene er brutt for å bryte loven Så hva skjer hvis man bryter et av kriteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Bot og utsettelse på Båtførerprøven i to år Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Straff i henhold til gjeldende lovverk. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Din far eller mor kan bli bøtelagt.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Din far eller mor kan bli bøtelagt.. Hvor mye snakker vi? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) Varierer nok fra distrikt til distrikt og hvor kjøringen foregikk.. 3000-10000 vil jeg tro. Redigert 29.Desember.2012 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 http://www.ung.no/oss/kriminalitet/77181.html Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) sist eg sjekka var det ett års utsettelse og 5000.- i bot Redigert 29.Desember.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Så blir det dumt å kjøpe denne Cyber`ern med 25 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 omtrent like dumt som du kjøpte deg bil å tok løs Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 omtrent like dumt som du kjøpte deg bil å tok løs Er det såpass ille? Tror du skader fler med bil... :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 ja det er vel 8000.- om du kjører bil Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) En liten sak som ikke så mange 14iser tenker på er at man risikerer regress fra forsikringsselskapet ved skade. Er man uheldig skader noen er det en kjip start på familieøkonomien å ha 3 millioner i gjeld til If... Vi gjør dette enkelt. Unger får ikke lov til å kjøre jolla vår i Norge. I Sverige er det ingen aldersbegrensning Redigert 29.Desember.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Er det såpass ille? Tror du skader fler med bil... :) Du trenger ikke skade flere, det holder lenge med en som du kanskje gjør til en hjelpeløst pleietrengende for resten av livet - og deg (eller dine foresatte) som du gjør til gjeldsslave . . . . Det skulle vel egentlig være ille nok? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chiefengineer Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Selv tar jeg av og til kalkulerte risikoer innenfor rammen av hva jeg kan stå for om noe går feil vei. Kan derimot ikke se at en gjennomsnittlig fjortenåring har en ramme som tilsier at en slik kalkulert risiko bør være særlig stor med tanke på ukelønna og betalingsevnen.... Et godt råd: Dette er et regelverk som politiet kjenner godt til og som er enkelt å kontrollere. Boten vil svi. Forårsaker du en skade som er din feil og som har sin årsak i overdreven motorisering kan du fort bli meget ille ute å kjøre. Det samme gjelder foresatte. Vent med denne motoriseringen til du har lov til det. Det funker faktisk greit med mer saktegående greier en liten stund til. Sitér dette innlegget Link to post
SeaCraft Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Takk for fine svar! For å si det sånn, om du kjører på noen med 9.9 eller 25 er vel uinteressant. Tror kanskje jeg venter til jeg har lov til å kjøre det jeg :) Mvh. SeaCraft Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.