Jump to content

Konsekvenser for kjøring med større motor enn det du har lov til

SeaCraft

Recommended Posts

Det er riktig alt hva folk tidligere har sagt. En må følge gjeldende lover og regler.

Noen regler er pinlig uklare. Spesielt denne 10 kn /10 hk regelen. Etter mitt syn synes jeg vi båtfolk og spesielt interesse organisasjonene bør henge seg mere opp i hastighet fremfor motorstørrelse. Regelen for båtlengde er i og for seg grei nok og volder neppe særlige problemer.

En jolle på 8-10 ft går ofte i over 10 kn selv med 5 hk. Etter mitt syn bør grensen flyttes til 15-kn. Motorstørrelsen er underordnet noe som sågar i praksis er situasjonen i dag. Far får neppe båten i plan av naturlige årsaker, poden har neppe problem grunnet vekt.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det er riktig alt hva folk tidligere har sagt. En må følge gjeldende lover og regler.

Noen regler er pinlig uklare. Spesielt denne 10 kn /10 hk regelen. Etter mitt syn synes jeg vi båtfolk og spesielt interesse organisasjonene bør henge seg mere opp i hastighet fremfor motorstørrelse.

Jo, jo, men regelen er vel ikke pinlig uklar? Spørsmålet er vel om politiet prioriterer å hekte små båter med motorer under 10 hk selv om det sitter en liten kar i den og båten sannsynligvis klarer mer enn 10 kn. Selv om slike tilfeller har lav prioritet, er de ikke mer lovlige av den grunn.

Og med den motoren går ikke båten over 10 knop? Reglene sier at om båten kan gå fortere enn ti knop må du være over 16 for å føre den.

Jo, det gjør den. Men 9.9 er det minste jeg gidder å ha, har hatt 5 hk før 9.9 og det kan ikke sammenlignes :wink:

Selg hele ruklet og kjøp deg et seilbrett eller en rask seiljolle dersom du vil ha litt fart og moro. Du sparer både miljøet, lommeboka, foreldrene og du for til og med muskler.;-)

Hehe, tror nok jeg holder meg til motorbåt enn så lenge :smiley: Pappa som betaler bensin og utgifter og trening går jeg på 4 ganger i uka :yesnod::clap::thumbsup:

Du får en bot, dine foreldre får en bot, og du må la båten ligge og sørge for at noen som har lov til å kjøre den kan kjøre/hente den.

Jeg har sett politiet gjøre dette ved flere anledninger så jeg ville ikke gå utifra at de hverken er på fjorden eller at de ikke bryr seg.

Forøvrig har du vel både stilt, og fått svar på dette spørsmålet en rekke ganger her nå i denne tråden?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når du er 16år kan du kjøre 25hk og båt opptil 8m.

Er du under 16år 10hk og båt opptil 8m, og 10knop.

Dersom foreldra dine gir deg ok for 25hk regner eg med du kan gi dem bota også dersom det skulle skje at du blir stoppa.

men hadde eg vert deg hadde no eg holdt meg med 9,9 til eg ble 16 og heller oppgradert da, vil da tro du går ein 20knop som den er nå og det er vel bra nokk til og ha det morro?

Selv har eg kun blitt stoppa 1 gang av politiet for 15års tid sia da eg var ein 13-14år, da kjørte eg 10fots båt med 8hk, jekk ca 18knop med meg alene, kjørte fullt i 5knops sone og politiet vinka meg bort, dem sa bare at denne båten går fortere en 10 knop og spurte om det var eg som eigde båten osv og ba meg ta det roligt i 5knops sona og det var det, fekk ikke noe bot eller noe, så komme vel litt ann på hvor greie dem politifolka du møter på er, er du heldig slipper du unna med ein advarsel, men er vel verre kansje om du både bryte fart og motor strl, selv braut eg jo bare 10knops regelen mens motoren var ok.

http://www.redningsselskapet.no/Sikker+til+sj%C3%B8s/Sikkerhet/Regler+for+f%C3%B8ring+av+b%C3%A5t

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Du får en bot, dine foreldre får en bot, og du må la båten ligge og sørge for at noen som har lov til å kjøre den kan kjøre/hente den.

Jeg har sett politiet gjøre dette ved flere anledninger så jeg ville ikke gå utifra at de hverken er på fjorden eller at de ikke bryr seg.

Forøvrig har du vel både stilt, og fått svar på dette spørsmålet en rekke ganger her nå i denne tråden?

Nei, det er jo derfor jeg spør... Jeg har fått svar på noe, men ikke alt.
Og trådstarter har jo bevist sin modenhet i forhold til regelverket :rolleyes:

Politiet bryr seg ikke så mye om hva minste motoren du gidder å ha er. De håndhever reglene. Og det virker som om de får stadig større fokus på akkurat denne regelen, og det er jo fint.

Hehe, nei tror ikke de bryr seg om hva jeg gidder og ha. Men skal man ikke kose seg på vannet? Da trenger man fart ;)

Personlig så synes jeg (legg merke til ordet personlig :wink: ) At fart kan være en uting på sjøen,har selv hatt båter som har gjort oppimot 65 knuter,men har valgt å kvitte meg med dette,har en jakt båt som gjør oppi 30,og den går sjelden på full gass, selvfølgelig gøy for deg i din alder å herje litt,det skjønner jeg veldig godt :smiley: men det å kose seg på vannet har vel sjeldent noe med fart å gjøre synes jeg :nonod: Når jeg drar på sjøen så legger jeg opp til å måtte bruke lang tid, nettopp for å kose meg.Vis aktsomhet,vent med å kjøre i de hastighetene til du har lov til det :smiley: Godt nyttår :fireworks1:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Personlig så synes jeg (legg merke til ordet personlig :wink: ) At fart kan være en uting på sjøen,har selv hatt båter som har gjort oppimot 65 knuter,men har valgt å kvitte meg med dette,har en jakt båt som gjør oppi 30,og den går sjelden på full gass, selvfølgelig gøy for deg i din alder å herje litt,det skjønner jeg veldig godt :smiley: men det å kose seg på vannet har vel sjeldent noe med fart å gjøre synes jeg :nonod: Når jeg drar på sjøen så legger jeg opp til å måtte bruke lang tid, nettopp for å kose meg.Vis aktsomhet,vent med å kjøre i de hastighetene til du har lov til det :smiley: Godt nyttår :fireworks1:

Hehe :yesnod: Jeg personlig koser meg litt ekstra når jeg har gassen i bånd :thumbsup: Godt nyttår! :fireworks1:

Hva har du IKKE fått svar på?

(At du får andre svar enn du ønsker deg, det er noe helt annet :giggle: )

Om de tauer inn båten eller ikke... :smiley: Hehe, de svarene jeg får her bestemmer ikke hva jeg gjør og ikke gjør. Men du er inne på noe, fikk ikke alle de svarene jeg ønsket å få :nonod: Godt nyttår! :fireworks1:

Redigert av SeaCraft (see edit history)

Jeg har full forståelse for at en i din alder synes det er gøy,men hvis du tar med alle risikofaktorer så er det faktisk enklere å skjønne hvorfor det er "aldersgrense" og krav om sertifikat for den type "utagering" :smiley: Synes du selv at en 14 åring er skikket til å sette seg i en bil å konkurrere i WRC ? hastighetene er nødvendigvis ikke så veldig høye,men det trengs kompetanse og erfaring,mine 3 barn kommer ikke til å få tilgang til den type båt før de har tilgang til det på "lovlig" vis.Nå vet jo ikke jeg noe om din erfaring/kompetanse,men regner med at du er litt sjøvant,og allikevel så håper jeg ikke du som 14 åring kommer over fjorden i 40 knop i nærheten av der jeg og mine barn bader og koser oss i sjøen. Alder er ikke alt,men allikevel så har det mye å si :thumbsup: End of discussion fra min side :smiley:

Henrik Ibsen

Jeg synes at de under 16 burde fått kjørt fortere.. 10 knop er sakte for en ungdom. Og det er vel ikke til å legge skjul på at de aller fleste som nærmer seg 16 har en jolle med 9,9 hk som går for fort. Men det synes jeg er helt greit så lenge de oppfører seg, noe jeg opplever at mange gjør.

At en 14 åring derimot setter seg i en liten cyber som sikkert går nesten 40 knop med 25 hk, så er det langt over det som er både lurt og lovlig.

Så lenge ungdommene får opplæring er de ofte like flinke på sjøen som voksne menn i langt raskere båter.

Godt nyttår! Skål!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har full forståelse for at en i din alder synes det er gøy,men hvis du tar med alle risikofaktorer så er det faktisk enklere å skjønne hvorfor det er "aldersgrense" og krav om sertifikat for den type "utagering" :smiley: Synes du selv at en 14 åring er skikket til å sette seg i en bil å konkurrere i WRC ? hastighetene er nødvendigvis ikke så veldig høye,men det trengs kompetanse og erfaring,mine 3 barn kommer ikke til å få tilgang til den type båt før de har tilgang til det på "lovlig" vis.Nå vet jo ikke jeg noe om din erfaring/kompetanse,men regner med at du er litt sjøvant,og allikevel så håper jeg ikke du som 14 åring kommer over fjorden i 40 knop i nærheten av der jeg og mine barn bader og koser oss i sjøen. Alder er ikke alt,men allikevel så har det mye å si :thumbsup: End of discussion fra min side :smiley:

Skjønner at du ikke hadde likt at jeg (som 14åring) hadde kjørt i 40 knop i nærheten av deg og dine badende barn, men er det greit at en godt voksen person kjører i 40 knop? Jeg personlig tror ikke alltid at alder har noe og si, det er mange idioter ute på sjøen, ikke bare ungdommer. :yesnod:

Jeg synes at de under 16 burde fått kjørt fortere.. 10 knop er sakte for en ungdom. Og det er vel ikke til å legge skjul på at de aller fleste som nærmer seg 16 har en jolle med 9,9 hk som går for fort. Men det synes jeg er helt greit så lenge de oppfører seg, noe jeg opplever at mange gjør.

At en 14 åring derimot setter seg i en liten cyber som sikkert går nesten 40 knop med 25 hk, så er det langt over det som er både lurt og lovlig.

Så lenge ungdommene får opplæring er de ofte like flinke på sjøen som voksne menn i langt raskere båter.

Godt nyttår! Skål!

Helt enig Glalaks!!! :yesnod::lol:

Skjønner at du ikke hadde likt at jeg (som 14åring) hadde kjørt i 40 knop i nærheten av deg og dine badende barn, men er det greit at en godt voksen person kjører i 40 knop? Jeg personlig tror ikke alltid at alder har noe og si, det er mange idioter ute på sjøen, ikke bare ungdommer. :yesnod:

Man kan ikkje stå til ansvar for sine handlinger i så lav alder. Det er lovregulert. En voksen mann på 40 kan stilles til ansvar og straffes, og gjøres økonomisk ansvarlig for sine handlinger. Voksne folk som har sunn økonomi kan kjøpe seg forsikring som dekker uhell båten skulle påføre andre. Det kan ikkje en 14åring.

Men dette er en uendelig diskusjon, det finnes nok av sunn ungdom som har bedre sjømannskap en lovlig voksne. Eg er fan av Laura Dekker som seilte på egen hånd rundt. Og eg er tilhenger av å kunne få slik lovlig. Men det er andre og meir modnere signal å hente hos ei slik jente en hos alle bygdeguttene med speedbåt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Som Sæbø er inne på så har jo selvfølgelig den juridiske biten en del å si også,men erfaring er et nøkkelord her. Selvfølgelig kan en 14 åring ha relativt bra med erfaring og masse sunt vett,men sjansen for at en 14 åring har samme sunne "bondevettet" som en 40 åring er liten,Jeg vil ikke ha verken deg eller noen andre i høy hastighet rundt meg,det brukte jeg bare som et eksempel for å uttrykke at jeg synes du skal være tålmodig,vente til du kan kjøre lovlig,ta båtførerprøven og ta til deg den erfaringen du lærer underveis :yesnod: Ønsker deg lykke til med ditt valg,så vil det jo vise seg om du har gjort det som er riktig for deg :thumbsup:

Henrik Ibsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...