Jump to content

at båten er ein krysser, va vil det sei?

Proxor

Recommended Posts

takk. er fornøgd med den ja, ville ha noe med lukka hus og selvlensende dekk, var blitt lei av kalesjebåt.

denne er perfekkt til mitt bruk, stort dekk til og stå og fiske fra som er det den vil bli brukkt til mest, og lav slik at den ikke fanger vind og driver avgårde=) kan likavell stå oppreist i styrehus med mine 187cm da gulvet ligger lavt inni.

img2211ot.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

"Krysserhekk" er et fast uttrykk innen skipsdesign.

Det innebærer at akterenden er avrundet, dvs ikke speil eller spiss, og i tillegg er rorstammen inne i båten, dvs roret er ikke utenpåhengt.

Lokalt har vi også en annen variant kalt "Panserrau", men det innebærer at øvre del av akterenden svinger innover.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

"Krysserhekk" er et fast uttrykk innen skipsdesign.

Det innebærer at akterenden er avrundet, dvs ikke speil eller spiss, og i tillegg er rorstammen inne i båten, dvs roret er ikke utenpåhengt.

Lokalt har vi også en annen variant kalt "Panserrau", men det innebærer at øvre del av akterenden svinger innover.

En gammel trebåtbygger jeg kjente en gang kaldte den innsvingte akterenden "svensk krysserhekk". Han bygde mange slike "svenskkryssere" på rundt 30 fot.

Og motsatsen til krysserhekk på en tradisjonell båt (skøyte) er kutterhekk. Å beskrive bakparten på en båt er som med damer, de skal være voksne Dvs en beskrivelse på skøyter og større fartøy, ikke på småbåter som vanligvis har sin egen betegnelse hvor f.eks ei snekke har sin selvfølgelige form.

For øvrig bør wikipedia leses litt kritisk, det er ikke et tradisjonelt leksikon.

Redigert av pettersand (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...