Jump to content

Problemer med kjettingvinsj


Petter-B

Recommended Posts

Jeg anskaffet i 2004 en ankervinsj fra ILAS med kjettingkabelar og 50 meter kjetting. Problemet mitt nå er at med ca 30 meter kjetting inne i kassa pakker den galvaniserte seg oppover lik et tårn og stenger åpningen før de resterende 20 meter er ombord. Kjettingtypen min er 8 millimeter galvanisert.

 

ILAS foreslo å lakke kjettingen med bil-lakk, men jeg ser for meg flassete kjetting og malingsflak over hele badeplattformen og det er jo ikke helt hva jeg ønsker.

 

Er det noen andre som har dette problemet og hvordan har dere fått orden på det?

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Problemet at kjettingen bygger seg opp i en pyramide er kjent hvis det er for liten høyde mellom vinsjen og bunnen av kjetting kassa, Hadde selv dette problemet løste, det ved og øke høyden fra vinsjen til bunnen av kassa Nå er det ca 1M høydeforskjell og det virker bra, men ved en nyinnstallsjon i dag ville jeg ikke hatt mindre en 1 meter, ser ut til at det er et minimums mål når du har 50M kjetting :headbang:

 

Cato :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kjent problem, har hatt det selv. Løsningen ble å skrote den utvendige kjettingkassen som ikke var dyp nok, og gå over til invendir løsning der høyden er vel 1 meter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd kon med kjetting, men har prøvd med en 6000 m. lang hydrofonkabel. Det gikk bra til å begynne med, men så kom annet og tredje omfar og så veltet kabelen ned på siden og låste seg.

Det var et h----- å få den løs igjen.

 

Jeg tror høy og smal kjettingkasse er løsningen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så kassa di er ikke dyp. Har den bredde da? Kanskje du kan bytte til 14mm blytau?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg monterte ny orginal badeplattform på min Sollux, og ble rådet til å velge tauvinsj med blytau av Sollux. Men etter å ha hørt på mange som hadde erfaringer med kjetting gikk jeg for den. Kan jo hende det var en dum avgjørelse.

 

Jeg tror jaggu jeg skal få dreid en kon og prøvd med det først. Når kjettingen først pakker seg ser det ikke ut til at bredden har mye å si da jeg kan ta handa rundt hele kjettingpyramiden.

 

Er det noen som har forsøkt å smøre kjettingen med noe for å få den glattere, feks teflon etc.?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt å smøre kjettingen med noe for å få den glattere, feks teflon etc.?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke forsøkt, men tror nok at Teflon ville slites temmelig fort av over rullen og gjennom kabularet!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men ikke ruster den . . .  ikke kiler den seg i kabelaret heller.

<{POST_SNAPBACK}>

En kvalitets galvanisert kjetting skal hverken ruste eller kile seg fast i kabularet. Det har aldri skjedd med min kjetting som jeg har brukt i 14 år nå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt, men tror nok at Teflon ville slites temmelig fort av over rullen og gjennom kabularet!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Man får kanskje forsøke å stroppe fast en boks med WD40 med tuten ned i kabelaret, for å smøre kjettingen når den er på vei inn? Eller hva med en Scottoiler??

 

(Dette er egentlig oppfunnet for kjededrevne motorsykler. Siden jeg av prinsipp kjører kardangdrevet sådan, vet jeg ikke helt hva dette er, har jo ikke bruk for det).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde også dette problemet, kastet den galvaniserte kjettingen og kjøpte syrefast.... Noe dyrere men ikke ruster den og ikke legger den seg i hauger, men glir pent ned i kassa. Forresten ikke kiler den seg i kabelaret heller.

Hei Marefolan,

 

Hvor mange meter kjetting har du i kassa di og hvilken dimensjon?

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette en KON midt i kjettingkassa, slik at kjettingen blir tvunget rundt i kassa.

Tviler på at det vil hjelpe. Det som skjer med kjettingen er at den bygger opp sin egen kon. Dersom du bygger en kon i kassa, så vil kjettingen først skli langs den og så bygge seg opp langs den.

 

Jeg har også litt problemer med dette. Jeg tar de 10-20 første meterene og trekker litt til siden, så går resten bra.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har også litt problemer med dette. Jeg tar de 10-20 første meterene og trekker litt til siden, så går resten bra.

 

Gerhard

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Gerhard,

Hvor mange meter har du i din kasse, 50 meter?

 

Selv har jeg nok en del å hente på å gå raskere inn mot land i en fortøyningsposisjon, ofte tar jeg det med ro og for mye kjetting legges ut.

I de fleste tilfellene hadde det nok vært tilstrekkelig med 30 meter, noen synspunkter på det?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard,

Hvor mange meter har du i din kasse, 50 meter?

Ja, jeg har 50 meter, montert innvendig (Ancorlift). Jeg bruker en "Sementbøtte" til dette (men de finnes jo i diverse størrelser). Alternativt kunne jeg ta ut bøtta å la kjettingen få "all tilgjengelig plass", men jeg vil jo bruke plassen som stuerom også.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har også dette problemet på vinchen foran, løsningen sålangt har vært å rase ned litt av toppen etterhvert som den bygges opp. Men dette er ikke noen permanent løsning for meg, vat at andre har lakket kjettingen for å få den glatt med hell, så jeg har tenkt å forsøke dette selv.

 

Ellers er vel løsningen å ha en så dyp kjettingkasse som mulig.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg har også dette problemet på vinchen foran, løsningen sålangt har vært å rase ned litt av toppen etterhvert som den bygges opp. Men dette er ikke noen permanent løsning for meg, vat at andre har lakket kjettingen for å få den glatt med hell, så jeg har tenkt å forsøke dette selv.

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Jeg kikket i dag på kjettingen min, den er ganske ru og har et kalkbelegg på seg, selv etter en sesong.

 

Er det ikke noe vaskemiddel/kjemisk som kan brukes for å få den blank igjen og derved bedre friksjonen?

Skal sette på en svivel ved dreggen også slik at i hvertfall ikke tvinnes unødig.

For øvrig viste det seg at min kjetting ikke er 8mm, men 6,5mm kalibrert.

 

Mvh

Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Nidelv bruker konsekvent kun syrefast kjetting eller blytau på ankervinsjer - ikke galvanisert kjetting. Dette fordi den galvaniserte kjettingen pakker seg oppunder vinsjen. Og vinsjene Nidelv setter inn er fra ILAS

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk.

Da får jeg vel bite i den sure kjettingen og prute meg til en god pris hos ILAS. Kanskje det hjelper....

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også dette problemet på vinchen foran, løsningen sålangt har vært å rase ned litt av toppen etterhvert som den bygges opp. Men dette er ikke noen permanent løsning for meg, vat at andre har lakket kjettingen for å få den glatt med hell, så jeg har tenkt å forsøke dette selv.

 

Ellers er vel løsningen å ha en så dyp kjettingkasse som mulig.

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

En av fordelene med en kjetting istedenfor tau i ankergodset er nettopp at den er ruere. En grov og ru kjetting "sitter" mye bedre på havbunnen enn en glatt og "nypolert" kjetting gjør. En lakkert kjetting vil for eksempel lettere skli imellom steiner som en ubehandlet kjetting setter seg bedre fast i. Langturseilere har sågar opplevd at noen har stjålet ankeret deres mens de lå i en bukt, og båten har da bare ligget på kjettingen.

 

Det var en artikkel i et norsk båtblad for noen år siden om en som lakkerte kjettingen sin, og hvor fint den la seg i kjettingkassa etterpå. Min mening er at kjettingens viktigste oppgave neppe er å ligge pent i kjettingkassa :headbang: Hvis DET er poenget foreslår jeg at du kjøper en tynnere eller kortere kjetting.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med en kjetting istedenfor tau i ankergodset er nettopp at den er ruere. En grov og ru kjetting "sitter" mye bedre på havbunnen enn en glatt og "nypolert" kjetting gjør. En lakkert kjetting vil for eksempel lettere skli imellom steiner som en ubehandlet kjetting setter seg bedre fast i. Langturseilere har sågar opplevd at noen har stjålet ankeret deres mens de lå i en bukt, og båten har da bare ligget på kjettingen.

 

Det var en artikkel i et norsk båtblad for noen år siden om en som lakkerte kjettingen sin, og hvor fint den la seg i kjettingkassa etterpå. Min mening er at kjettingens viktigste oppgave neppe er å ligge pent i kjettingkassa  :headbang:  Hvis DET er poenget foreslår jeg at du kjøper en tynnere eller kortere kjetting.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønner tankegangen din her med ru kjetting kontra polert kjetting, men jeg tviler på at det er noe særlig hold i den påstanden. Jeg tror nok ikke at en galvansiert kjetting holder noe særlig mere mot glidninger på havbunnen enn en polert kjetting. Overflaten på galvanisert er ikke så veldig ru at det gjør det helt store utslaget.

 

Nå var det vel heller ikke poenget at kjettingen skulle legge seg penest mulig i kjettingkassa, men snarere å få plass til 50m kjetting som er den lengden spørsmålstilleren mener han trenger, dermed er vel ikke kortere kjetting noen løsning. Ei heller tynnere kjetting siden han sannsynligvis trenger den dimensjonen har har kjøpt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt, men tror nok at Teflon ville slites temmelig fort av over rullen og gjennom kabularet!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har tilsvarende vinsj fra Lambertseter, med 50m 8mm kjetting, og hadde samme problem.Gjorde dreggkassa dypere ved å skjære ut bunnen, og fikk Lambertseter til å lage en ny bunn med 15 cm høye kanter. Dreggkassa går gjennom badeplattformen, og den nye bunnen med kanter ble skrudd oppunder dreggkasse, og ga lengre fallhøyde enn tidligere, uten å subbe vannet. Problemfri vinsj!

Link to post
Share on other sites

Aller først: Hva i all verden skal du med 50 m kjetting til en Sollux? Hvorfor bruker du kjetting i utgangspunktet? Du ankrer vel ikke opp på 30 m dyp? Tenk barre på hvor unødig mye batteri du bruker.....Kutt ned til 30-35 m, eller gå over til 14 mm blytau.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...