Jump to content

Problemer med kjettingvinsj


Petter-B

Recommended Posts

Svart (redigert)

Aller først: Hva i all verden skal du med 50 m kjetting til en Sollux? Hvorfor bruker du kjetting i utgangspunktet? Du ankrer vel ikke opp på 30 m dyp? Tenk barre på hvor unødig mye batteri du bruker.....Kutt ned til 30-35 m, eller gå over til 14 mm blytau.......

<{POST_SNAPBACK}>

Ja,

Du er jo inne på noe. 2004 var min første sesong med ankervinsj og ILAS anbefalte meg 6,5mm kjetting som jeg kjøpte. Og siden det var plass til 50 meter oppi kassa, er svaret ganske enkelt.

 

Sollux anbefalte tauvinsj, men jeg stolte på de rådene jeg fikk.

Nå er vel det klokeste å korte ned kjettingen til 30 meter og se om jeg får det sammme problemet. For det å nå skulle ut med ca 5000 til for en syrefast kjetting, sitter langt inne.

 

Er deres erfaring at 30 meter er nok?

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er deres erfaring at 30 meter er nok?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei!

 

Kanskje i stille og beskyttet havn på grunt vann, men ellers ikke. Har selv 40m 6,5mm kjetting og legger nesten alltid ut alt. Ankrer nok ikke på 30m dypt vann, men 10m er ikke uvanlig. Da er det godt med mange meter kjetting. Hadde forøvrig selv problem med pyramide i den utvendige kjettingkassen på min Saga27. Jeg ofret roteskapet i akterkabinen, fikk motoren under dekk og slapp den digre kassen på akterspeilet.

 

BildeBilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Ilas vinsj med 8 mm galv kjetting. Slik som bruken er så bruker jeg skjelden mere enn 25 m kjetting ved oppankring (på hekken) Tipset er: Når båten ligger fortøyd, gjerne på båtplassen, kjør ut ALL kjetting. Vinsj så opp de første 20 m og dytt de så til side i kjettingkassa. Ta så opp de neste 10 metrene og dydd de til et annet jhørne av kassa. De siste 20 meterne visnjer du opp på vanlig måte. Problemet er ikke eleminert men minimert.

Link to post
Share on other sites

Syntes 50 m kjetting høres veldig mye ut? Er det ikke anbefalt med 50 meter blytau eller 30 meter kjetting da? 50 meter blytau har ihvertfall opp til nå vært nok for meg,blåser det eller hvis vi skal ligge mere en 1 natt brukes daumann i tillegg.

På svai har vi kun ligget 1 gang, men da ville jeg nok følt meg tryggest med kjetting skulle vi ligge over natta.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro å lakke kjetting så vil du bare oppnå att dette "skaller" av

etter en stund. Problemet som da oppstår er att lakken vil legge seg på kabelarhjulet

slik att kjettingen ikke " passer " . Det som blir resultatet er att kjettingen kiler seg.

Mitt råd er å unngå overflatebehandling av kjetting hvis dere har kabelarhjul som

er tilpasset kalibrert kjetting. Hvis mulig økonomisk unngå galvainisert kjetting, bruk

rustfri syrefast så unngår man att kjettingen "vokser" med kontakt med sjøvann.

Fast regel, bruk kjetting og kabelarhjul etter " DIN/EN " standard. Det går også ann å kjøpe

kjettingen i utlandet til en mye billigere penge.... En god regel er også og spyle kjettingen

med ferskvann etter bruk i sjøvann...

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Alvito anbefaler å slippe ut all kjettingen, f.eks når båten ligger på båtplassen. Det ville jeg ikke gjøre. i alle fall ikke hvis båtplassen er en båthavn. Erfaring fra flere havner er at det over årene blir liggende så mye skrot på bunnen at sjansene for at ankeret setter seg fast er betydelig. Om ikke der er skrot, så har man sjansen til å henge seg opp i moringene for selve kaien osv osv osv. Noen vil kanskje synes jeg er nevrotisk, men jeg kjenner i alle fall et par båteiere som utfra bitter erfaring vil være enige med meg.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Her er mitt forslag til kjetting problemet for de nevenyttige :

 

Mange større wincher har jo en mekanisme som leder wiren på rett plass på trommelen. Disse er som oftest basert på et løpehjul som er montert på en egen aksling som er litt skjevstillt i forhold til winch trommelen. Problemer med denne type mekanisme er at det er vanskelig å stille inn loddene som skifter skjevstillingen når wiren når enden på akslingen.

 

Mitt forslag er derfor en motorisert kjetting leder.

 

Man tager for eksempel en vindusvisker motor, lar denne rotere mens winchen går. Motoren driver en arm i en sirkelbevegelse der kjettingen ledes i en gjennomføring ytterst på den roterende armen.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3666/kjetting.gif

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

50 meter er ikke en eneste meter for mye. Ike kutt ut noe her. Så må jeg jo spørre hvorfor du ikke hørte på Sollux. De selger jo båten og vet alt om den.

 

Bytt til blytau i stede for rustfri kjetting. Da må du ha nytt kabelar også, men hva så? Ingen stor kostnad. Kjetting og kabelar får du solgt. Blytau 14mm 15m koster deg 1500 kroner. Levetid er 10 år. Minst. (Roblon tau). Du sparer 30 kilo, du slipper støyen, og tro det eller ei: Blytau fjærer mye bedre enn kjetting. Et skikkelig røsk håndteres mye bedre enn med en kjetting. Tau slurer når det er vått, sier noen. Tullball. Jo hardere man drar, jo mer kiler det seg i kabelaret. Min 1000W vinsj må gi opp lenge før blytauet slurer. Vet det av erfaring, da jeg glemte å smøre kabelaret slik at slurekløtsjen ikke løste ut. Dro hele badeplattformen under vann.

 

Hør på produsenten. Bytt til tau med blyinnlegg i hele tauets lengde. Du vil ikke angre. Tau krever også god plass i kassa, så ingen garanti gis. Men Sollux har nok testet siden de anbefaler.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

50 meter er ikke en eneste meter for mye. Ike kutt ut noe her. Så må jeg jo spørre hvorfor du ikke hørte på Sollux. De selger jo båten og vet alt om den.

 

Hør på produsenten. Bytt til tau med blyinnlegg i hele tauets lengde. Du vil ikke angre. Tau krever også god plass i kassa, så ingen garanti gis. Men Sollux har nok testet siden de anbefaler.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lotus,

Takk for innspill. Skal høre med Sollux om de har endret oppfatning. Kasse er ganske bred, men ikke så høy, så den passer kanskje bedre til tau. Det som gjorde meg sikker på kjetting var entydige råd fra ILAs (de fikk bilder og mål inn til seg på epost for å kunne sette sammen en pakke). De stemte godt med erfaringer fra andre båtfolk.

 

MEN, hvor mange kjettingvinsjer så jeg montert på båter på Sjøen for alle 2005? Kun 1. Selv ILAS hadde ikke tatt med kjetting i utstillinga si.

 

Hilsen en som er i tenkeboksen....

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Følgetongen fortsetter:

Da er følgende modifisering utført:

 

Kjettinglengden er redusert med 17 meter slik at jeg nå maks kan legge ut 33 meter (nei jeg har ikke kuttet kjettingen, bare sperret de første 17 meter med en krok). Dette skulle kanskje holde. Jeg dro ut all kjettingen på land og så da hvor mye kjetting det var igjen når kjettingtårnet blokkerte i hullet toppen av kassa.

 

For å gjøre kjettingen blankere, forsøkte jeg å fjerne saltavleiringer på kjettinger ved å la den ligge over natten i en dunk med vann og Heidi Saltfjerner, slik som brukes på betong for å fjerne saltutslag. Ingen synlig effekt, ja nesten bortkastet. :headbang:

 

Fikkk et tips om å spraye kjettingen med silikonspray, så får vi se om det har noe effekt , her lar man ikke noe være uprøvd.

 

Det er dessverre ikke rom for å bytte til syrefast kjetting i år, da hadde det vært gjort umiddelbart, for når man plutselig må starte opp ved dårlig vær, og så ende opp bak på badeplattformen med båten drivende mot land ....ja marerittet er lett å forestille seg.

 

 

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Det beste...bytt til syrefast kjettig

<{POST_SNAPBACK}>

Nåja, en utvidelse av kassa er også en mulighet - hvis plass. Det ser ut til at Petter-B (altså han med problemet) har snekke. Det har også jeg, og jeg hadde eksakt samme problem. Siden snekka er rundt akter, så betød det hos meg at det var rom for utvidelse av kassa i den halvdelen som har lengst avstand inn til skutesiden, og da spesielt i nedre del. (OK, litt vanskelig å forklare på en måte som gjør det lett å forstå kanskje. Jeg kan godt ta bilder om det er av interesse).

 

Vel, jeg dro i alle fall til selger (Ilerød) og sa at kassa var for liten. Det innrømte de også selv, da flere hadde klaget på det samme (dette var for 5-7 år siden). Da sa jeg at kassa måtte gjøres større - basta (de hadde jo skrytt av 5 års garanti osv.), og jeg foreslo en utvidelse med mål som det var plass til hos meg. Det gikk de med på uten alt for mye "kamp", og utvidelsen, som tross alt ikke var så veldig stor, løste alle problemer. Har ikke hatt noe "topping" etterpå. Dette var en kasse i aluminium som det var relativt lett å sveise en slik ekstra "boks" på. Det ble slett ikke så "rart" utseendemessig, heller.

 

Som sagt - om du er interessert kan jeg godt finne et bilde.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bytt til blytau i stede for rustfri kjetting. ...... Du sparer 30 kilo, du slipper støyen, og tro det eller ei: Blytau fjærer mye bedre enn kjetting. Et skikkelig røsk håndteres mye bedre enn med en kjetting.  Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Vet etter flere tidligere innlegg at Lotus har god erfaring (forkjærlighet) for blytau. Men, synes dette ble veldig kategorisk.

 

For det første, de 30 kiloene er meget gode å ha som daumann om båten er stor og/eller er et skikkelig vindfang. Jeg lå vesentlig mer stille med min forrige båt (NW 900) og kjetting, enn med dagens "seilskip" og blytau. Det kreves større krefter for å stramme en kjetting så den står som en "bågastreng", enn med et blytau. Det finnes sikkert de her som kan regne ut strekk-kraft kurver, også med hensyntagen til at dette foregår i vann.

 

Så det med fjæring. Også her vil kjettingens tyngde og dermed den økende kraften som trengs for innstramming spille inn. Men, er det noe relevant argument? Om rykket som skulle oppstå ved at man slipper opp for tau/kjetting før man når land er til bekymmer, burde man heller vurdere tilleggingsfarten. For den må da være stor!!

 

Jeg tiltreder for ordens skyld både argumentet om at støyen bortfaller ved tau, og at taukabularet fungerer like godt som kjettingkabularet under normale omstendigheter.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...