Jump to content

Bayliner 305 2004, bygge kasse rundt motor for støyisolering?

kvimms

Recommended Posts

Skjønner du har bestemt deg. Jeg ville tenke meg lii om før jeg kasset inn en motor som er så lett tilgjengelig fra alle kanter.

Kassa bør bestå av paneler som er lett demonterbare hver for seg. Jeg ville brukt litt tykk, vanlig kryssfiner fra byggshopen og belegge innvendig med lydisolasjonsplater. All kryssfiner er i dag vannfast. Lokket bør være delt, gjerne hengslet, slik at en har tilgang uten å fjerne lokket helt.

For å hindre lyden å slippe gjennom bør lufteåpningen til turbo lages som lydfelle. Motoren bør kunne suge inn luft selv, men for sikker kjøling kan det vel bli nødvendig med motoromsvifte®?

Ser at motoren din er en 4,2 liter Cummins. Automatisk brannslukkingsapparat i motorkassa er påkrevet for motorer over en viss størrelse, og absolutt for denne. Det brannslukkingsapparatet du sannsynligvis har i motorrommet i dag må plasseres inn i kassa. Til gjengjeld kreves det da mindre brannslukkingskapasitet pga. mindre motorromvolum. Dette er regulert i en ISO-standard.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du har jo et strøkent motorrom med god plass. Hvorfor ikke isolere motorrommet i stedet for å lage ei kasse?

Kanskje det kan være nok, eller iallefall mye bedre å isolere luka / sofaen eller hva nå du har over motoren om det ikke er noe der i dag?

En kasse vil sikkert være en smart ide for å isolere mot støy, men vil det ikke være tungvindt om du skulle trenge kjapp tilgang til motor om det står ei kasse der?

løsningen kan jo vurderes ut ifra om det er lavfrekvent eller høyfrekvent støy man ønsker å fjerne.

jeg har maken motor, bare eldre utgave. Lagde to vegger med lydisolering og monterte på hver side av motoren for å dempe noe av støyen samt lydisolerte luka bedre. alle monner drar og man slipper å gjøre noe med ventilasjonen i motorrommet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Alt av slanger etc. vil jo bli morkne fortere ved høyere temp/tørrere luft? Jeg er langt ifra noen expert på dette,men som alle andre har jeg tanker og meninger :smiley: Spørs om du klarer å kjøle ned nok luft til å få en normal driftstemp under ei kasse,bare turbo i seg selv avgir jo vannvittig med varme,Sjekk med fabrikant om hva de synes? Jeg er ikke noe godt vant med disse nye motorene,men tilogmed min gamle Ford-Sabb kan gå for varmt under dørken,og den er "bokset"inn med isolasjon. (det er også et av vinterens prosjekter for meg)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Motoren super jo i seg en del luft, selvfølgelig ikke noe + at den er varm.. men er jo ladeluftkjøler som også er med på å gjøre jobben!
at slanger morkner fortere kan vel stemme, men det er jeg villig til å offre for å få det litt stillere ;)

Har prøvd å islolere motorrom før uten nevneverdig forbedring, men luke derimot er d mye å hente ja!

Generelt sett så vil du få bedre resultat ved å lydisolere motorommet godt i stedet for å bygge en kasse. Selve kassen vil ikke bidra så veldig mye til lydisolasjonen (den jobben er det isolasjonsmaterialet som gjør). Hvis du isolerer rommet i stedet så trenger du jo selvsagt mye mer isolasjon, MEN det betyr at det er mye mer isolasjon til stedet for å dempe lyden!

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

er det turbohvinet eller sexerlyden som er slitsom da ? :smiley:

Biltemas tungmatter vil vel funke greit kanskje, uten for høy pris.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tja,dyrt er det :giggle: Men når stålet i bilen blir helt dødt etter å ha brukt,så hvorfor ikke prøve? blir ikke billig å bygge ei kasse heller med tilhørende vifter etc? og kanskje legge vanlig motorromsisolasjon på utsiden av Dynamaten? den er jo ikke klinete å legge? det er jo ferdige matter som bare skal rulles på :smiley: Jeg ville nok prøvd å isolere uansett fremfor å bygge inn motor :smiley:

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Ut fra bildet er dette motorrommet sammenlignbart med NB 840.der hadde jeg en KAD 42 som ble nesten "lydløs"med en isolert motorkasse

Denne var orginal fra fabrikken.veggene stod i u profiler av aluminium.og ble raskt montert og demontert ved hjelp av o ringer og kroker(samme sort som brukes til å stramme kalesjen i nedkant)

Lykke til :-)

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...