kvimms Startet 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2012 Har tenkt å Bygge kasse rundt motor da vi er plaget med støy under gange.Har relativt god plass, så skal ikke være noe problem med å få plass!Har dere noen tips på hva som er bra og ikke her?Bygge helt tett med vifter inn og ut, evt trakt inn til luftfilter på turbo?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Jeg ville startet med å lydisolerer motorrommet skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ser ut til å være rett i glassfiberen nå. Noe av utfordringen nå er vel den harde resonanskassa som mottorrommet utgjør i dag. Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Blir å bygge kasse uansett, men skal ta en runde med luker å div også :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hva slags båt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Bayliner 305 fra 2004 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Skjønner du har bestemt deg. Jeg ville tenke meg lii om før jeg kasset inn en motor som er så lett tilgjengelig fra alle kanter. Kassa bør bestå av paneler som er lett demonterbare hver for seg. Jeg ville brukt litt tykk, vanlig kryssfiner fra byggshopen og belegge innvendig med lydisolasjonsplater. All kryssfiner er i dag vannfast. Lokket bør være delt, gjerne hengslet, slik at en har tilgang uten å fjerne lokket helt. For å hindre lyden å slippe gjennom bør lufteåpningen til turbo lages som lydfelle. Motoren bør kunne suge inn luft selv, men for sikker kjøling kan det vel bli nødvendig med motoromsvifte®? Ser at motoren din er en 4,2 liter Cummins. Automatisk brannslukkingsapparat i motorkassa er påkrevet for motorer over en viss størrelse, og absolutt for denne. Det brannslukkingsapparatet du sannsynligvis har i motorrommet i dag må plasseres inn i kassa. Til gjengjeld kreves det da mindre brannslukkingskapasitet pga. mindre motorromvolum. Dette er regulert i en ISO-standard. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Helge78 Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Tenk også på at dynamo som er belastet trenger noe luft for kjøling Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Bygger nok i kryssfiner og er et must å kunne ta av lett, gjerne med bare klips eller noe!Godt poeng med brannslukker! det har jeg ikke tenkt på!Må sjekke ut hva reglene sier om dette :) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Du har jo et strøkent motorrom med god plass. Hvorfor ikke isolere motorrommet i stedet for å lage ei kasse? Kanskje det kan være nok, eller iallefall mye bedre å isolere luka / sofaen eller hva nå du har over motoren om det ikke er noe der i dag? En kasse vil sikkert være en smart ide for å isolere mot støy, men vil det ikke være tungvindt om du skulle trenge kjapp tilgang til motor om det står ei kasse der? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Tiltrer de kommentarene om å isolere godt istedenfor kasse,mtp driftstemp,tilgjengelighet. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Tilgjengelighet er ikke noe problem, men hva mener du med driftstemp?Alt er jo kjølt av vann, men ser at det kan bli varmt under låkket! derfor er d jo lurt med ventilasjon i kassen Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) løsningen kan jo vurderes ut ifra om det er lavfrekvent eller høyfrekvent støy man ønsker å fjerne. jeg har maken motor, bare eldre utgave. Lagde to vegger med lydisolering og monterte på hver side av motoren for å dempe noe av støyen samt lydisolerte luka bedre. alle monner drar og man slipper å gjøre noe med ventilasjonen i motorrommet. Redigert 30.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Banarne Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Alt av slanger etc. vil jo bli morkne fortere ved høyere temp/tørrere luft? Jeg er langt ifra noen expert på dette,men som alle andre har jeg tanker og meninger Spørs om du klarer å kjøle ned nok luft til å få en normal driftstemp under ei kasse,bare turbo i seg selv avgir jo vannvittig med varme,Sjekk med fabrikant om hva de synes? Jeg er ikke noe godt vant med disse nye motorene,men tilogmed min gamle Ford-Sabb kan gå for varmt under dørken,og den er "bokset"inn med isolasjon. (det er også et av vinterens prosjekter for meg) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Motoren super jo i seg en del luft, selvfølgelig ikke noe + at den er varm.. men er jo ladeluftkjøler som også er med på å gjøre jobben!at slanger morkner fortere kan vel stemme, men det er jeg villig til å offre for å få det litt stillere ;)Har prøvd å islolere motorrom før uten nevneverdig forbedring, men luke derimot er d mye å hente ja! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Generelt sett så vil du få bedre resultat ved å lydisolere motorommet godt i stedet for å bygge en kasse. Selve kassen vil ikke bidra så veldig mye til lydisolasjonen (den jobben er det isolasjonsmaterialet som gjør). Hvis du isolerer rommet i stedet så trenger du jo selvsagt mye mer isolasjon, MEN det betyr at det er mye mer isolasjon til stedet for å dempe lyden! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Banarne Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Har bygd en del bilstereo,og da bruker vi noe som heter Dynamat.. de demper ihvertfall resonans utrolig bra,bedre enn noe "vanlig" isalosjon.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 litt lyd skal det jo være av disse motorene.. fin lyd Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Jo lyden er i seg selv grei den, men blir litt slitsomt 3 timer i strekk ;) Har selv drevet med bilstereo, og prøvd div stoff som i og seg selv fungerer fint! men er jo et søl å få det på og så er d jo SVIN dyrt! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) er det turbohvinet eller sexerlyden som er slitsom da ? Biltemas tungmatter vil vel funke greit kanskje, uten for høy pris. Redigert 30.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Banarne Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) Tja,dyrt er det Men når stålet i bilen blir helt dødt etter å ha brukt,så hvorfor ikke prøve? blir ikke billig å bygge ei kasse heller med tilhørende vifter etc? og kanskje legge vanlig motorromsisolasjon på utsiden av Dynamaten? den er jo ikke klinete å legge? det er jo ferdige matter som bare skal rulles på Jeg ville nok prøvd å isolere uansett fremfor å bygge inn motor Redigert 30.Desember.2012 av Banarne (see edit history) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 er nok hvinelyden fra turboen ja!Kjører den relativt hard på marsj, så den høres!!Har en 4.2 av gammel typen også, men er mindre støy fra den syns jeg! Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Å få det pent i et såpass stort rom er heller ikke en liten jobb med masse krinkler og kroker ;)Men finnes stoffet i hvitt, så kan det jo vær artig å prøvd ut, hvertfall oppunder dørk! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Jeg ville definitivt brukt penger på å støyisolere det rommet du har nå og glemt hele kassa. Tror neppe en kasse vil redusere lyden mere, den vil bare bidra til mindre volum og høyere drifttempratur. Og ikke minst dårligere/vanskligere tilgjengelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ut fra bildet er dette motorrommet sammenlignbart med NB 840.der hadde jeg en KAD 42 som ble nesten "lydløs"med en isolert motorkasse Denne var orginal fra fabrikken.veggene stod i u profiler av aluminium.og ble raskt montert og demontert ved hjelp av o ringer og kroker(samme sort som brukes til å stramme kalesjen i nedkant) Lykke til :-) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.