Sjeldenutpå Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Deffinitivt verdt å forsøke å bygge inn motor med egen kasse. Ikkje er det særlig dyrt heller. Bruk finer som er så tykk at det bærer selv. 8-10-12mm Lim U-profiler fast til skrog med sikaflex, då kan det skjæres vekk igjenn seinere. Lim nedi gummipakning av eit slag for å unngå vibrasjon, så kan du sette sidene til motorkassen nedi . Bruk feks tilhengerlåser, slike som er bak på lemmen, eller slike svarte gummistrammere, til å feste lokket med. Egne hengslede luker for tilkomst til peilepinne må du ha. Du treng ikkje lage luftfelle. Og heller ikkje ha vifte. Men her kommer det viktigeste tipset, du må rekne ut luftforbruk på motoren. Evt leite i håndbok el til motoren, og finne påkrevd areal på luftinntak tilpasset motorens forbruk. Dette luftinntaket må være i motsatt side på kassen i forhold til turbo. Ellers vil motoren bli for varm. Luftforbruket er så stort at luftstrømmen "forbi" motor, trolig vil føre til kaldere motor en du har i dag siden rommet er stort. Motoren suger såpass luft at den spiser sin egen lyd i slik kasse. Prøvekjør med temperaturmåler i motorrom/kasse før og etter, slik at du får sjekka om luftstrømmen kjøler nok. Eg antar at luftåpning inn til dagens motorrom er stor nok. Når kassen er "ferdig" kan du plukke delene av og spandere isolasjon på innsida. Dette er tips eg har lest og grublet meg opp til sjølv, eg har ikkje testa det. Men har plan om å gjer det samme sjølv på sikt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 http://www.walkerairsep.com/product_detail.asp?id=567 Denne skal redusere turbolyden noe, vet ikke om den passer på de hvite motorene men det er vel ganske likt kanskje Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kvimms Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Mye gode forslag her :) men går uansett for motorkasse!takke Sæbø, nye av dette har jeg også kommet frem til, greit å se at andre også samme teori!Men kom gjerne med innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 http://www.walkerairsep.com/product_detail.asp?id=567Denne skal redusere turbolyden noe, vet ikke om den passer på de hvite motorene men det er vel ganske likt kanskje Dette kan helt sikkert prøves også! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 ulempen med å dra innsugsluften gjennom en slik kasse er naturligvis at luften varmes opp, det bør man jo unngå ifølge læreboka. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kvimms Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Så lenge ladeluftkjøleren gjør jobben sin er det vel ikke noe problem :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Ingen motor produserer så mykje varme i forhold til lufforbruk at det vert problem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Banarne Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Å få det pent i et såpass stort rom er heller ikke en liten jobb med masse krinkler og kroker ;)Men finnes stoffet i hvitt, så kan det jo vær artig å prøvd ut, hvertfall oppunder dørk! finnes bare i denne utgaven : Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
kvimms Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Såpass ja, jeg tenkte mer på sån noiskiller på boks som man smører utover!Men blir kasse med isolaskon på innsiden, mye gode tips her nå, så starter bygging en gang i jan/feb! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg har bygget inn min nye motor og trodde at alt ble bare glede. Stille ble det, men tilgangen til mye av motor forsvant effektivt med den kassen. Tror nok for min del at det blir å isolere skott og fjerne kassen. Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) Poenget mitt er å få det stille!Bruker gjerne noen minuter ekstra på å løfte av lokk i toppen for mindre lyd! Redigert 1.Januar.2013 av kvimms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Lykke til med byggingen Men skulle du ombestemme deg så gi Dynamat et forsøk,fungerer mye bedre enn noise killer og tilsvarende "tjære" .. Har ingen tilknytning til salg av dette produktet,bare veldig fornøyd der jeg har brukt det. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Tilgang til motor er vel opp til konstruktøren av kassen å bestemme. Ekspansjonstank kan kanskje monteres utenfor, og luke til peilepinner kan lages. En og annen gang kan det være greit å kikke under etter oljedråper. Utover det har de fleste motorer såpass intervall at de ikkje må "kles av" fleire ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kvimms Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Holder i massevis å ta av topplokk, og hvis man konstruerer dette på en fornuftig måte er ikke det noe problem! Ser evt oljesøl fint med toppen av :) Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Her er kassen så godt som ferdig, magler bar lokket nå så er vi klar for testtur :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Ser spennende ut! Er den lett demonterbar? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kvimms Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Ja, demonteres på 5 min, men kommer til peilepinne fra luke i toppen.Topp skal ordnes slik at den er delt på miden så vi slipper å ta av hele lokket for å innspisere :) Sitér dette innlegget Link to post
Andrews Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 Hvordan gikk det med dette prosjektet? Jeg har ett motorrom som er håpløst å isolere og vurderer å gjøre noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Ja, det hadde vært interessant å høre kvimms erfaringer etter en sesong med innkasset motor. Jeg har nylig signert kjøpekontrakt på en båt hvor det er bygget kasse rundt motor for støyisolering. Dette gjelder en Bavaria 25 Sport med Volvo Penta D4 300hk. Jeg hadde ikke sett denne løsningen før og ble litt overrasket ved besiktning av båten. Kassen er imidlertid lett å demontere og kan fjernes dersom det er ønskelig. Båten er foreløpig ikke prøvekjørt siden den står i vinteropplag, så jeg vet ikke hvor effektiv denne dempingen er. Etter overtakelse av båten blir det vel til å teste litt både med og uten kasse for å sammenlikne støybildet. Dersom det ikke er noen vesentlig forskjell blir nok kassen fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Fjernet motorkassa på viknesen og isolerte luka og inn under kabinen. Ble helt greit lydmessig inne i hytta ( litt mere turbolyd) Ute bråker det betydelig mere uten kassa, men liker og se motoren og ha umiddelbar tilgang, særlig nå på denne tiden da fjorden ikke akkurat er stinn av båter som kan hjelpe om noe skulle skje. Er ikke i tvil om kasse har noe for seg når man ser på lydisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.