Jump to content

Sauer i ulvedrakt?

Kappa

Recommended Posts

Mange husker nok filmserien Miami Vice på 80-tallet. Mandige skuespillere ikledd pastell med skulderputer tøffet seg i dyre sportsbiler og digre cabincruisere med flybridge. Farten var hensynsløs, for dette var barske karer med dårlig tid.

Da den økonomiske krisen i Norge snudde til oppgang på 90-tallet, ble det vanlig med "Miami Vice kjøring" også her til lands. Svulstige testosteronbomber kjørte i skvadron i 30 knops fart og lagde et forferdelig spetakkel med store bølger. Dette var karer som skulle frem!

Slik er det ikke lenger. Tidene har forandret seg. Nå putrer de rundt i 6 knop med 2x1000 hestekrefter under "panseret" og finstyrer med baugpropell både foran og bak. Hva har skjedd?

Redigert av Kappa (see edit history)

Nå har ikke jeg 2x1000 hk., men det er en økonomisk og en trivselsmessig faktor her. For det første er det dyrt å "klemme til" alltid, og det er trivelig å "lunte" avgårde i 7-8 knop.

Når vi drar nedover svenskekysten på vei til Danmark, går jeg sjelden over 7-8 knop, og da trives jeg. På overfarten til Dk, "klemmer jeg til" ,og det er en kalkulert utgift som jeg kan leve med. :thumbsup:

Miami Vice was originally conceived by Brandon Tartikoff as "MTV Cops," the series drew much of its premise from real-life laws allowing property seized from drug dealers to be used in drug enforcement.

In other words, if a drug dealer has a cool car or cool boat, and that drug dealer is jailed, the police can use his stuff.
These laws gave the producers a perfectly valid excuse for putting their public-servant characters in Ferraris and Armani suits.
The series starred Don Johnson and Philip Michael Thomas as James "Sonny" Crockett and Ricardo "Rico" Tubbs, undercover Vice detectives posing as drug dealers.
Crockett was the cowboy cop; Tubbs was a New York cop who came to Miami to avenge his brother's murder.
The series was notable for its use of contemporary popular music, and for being one of the first shows regularly broadcast in stereo.
By design, the show often resembled a music video rather than a standard Police Procedural.
Extended musical sequences were common, often featuring little or no dialogue and numerous images of cars, boats, guns, nightlife, and scenery.
The show was filmed on location in Miami, and made use of a distinctive color palette, mostly white and pastels.
Crockett's white-suit-over-t-shirt style, perma stubble, and Ray-Ban sunglasses all became fashion trends. His lack of socks did not.

miami-vice.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...