Jump to content

Yamarin 600 big ride, oppussing, lappe gelcoat

StenIvar

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en yamarin 600 big ride fra 1993 som jeg skal pusse opp. Gelcoaten har sprekkdanelser enkelte plasser, pluss noen små sår her og der. Plan er å utbedre disse småskadene, for så å få lekkert opp hele båten.

Noen som har råd om hvordan man går fram for å lappe gelcoaten der den har sprukket. Hvor mye jeg skal pusse ned, med hvilke type papir, og framgansmåte for å lappe i sprekken for så å pusse det helt slett igjen.

Har også noen små sår (på størrelse med en 50 øring eller mindre) hvor man så vidt kan se glassfiberen som også skal lappes, et par over vannlinjen og et par under vannlinjen.

Så når hele båten er lappet og pusset så skal den inn til en lakkspesialist som grunner og lakkerer båten på nytt. Men før det så må vel hele båten pusses ned slik at grunning og lakk får feste. Noen som vet hvor mye man skal pusse på gelcoaten og hvilke type papir skal man bruke.

Er også litt usikker på om jeg kun trenger å lakke ned til dit bunnstoffet skal starte eller om hele undersiden av båten også bør lakkeres.

Råd og tips mottas med takk:) er det mulig å legge ved bilder på dette forumet? Har bilder av sprekkene i gelcoaten hvis det gjør det enklere...

Så lenge du skal få båten lakkert etterpå, bør reparasjon av sår være rimelig greit. Det viktigste er å få bort alt av sprukket / løs gelcoat, og lage en ca 45 grader kant rundt området som skal sparkles slik at ny gelcoat får godt feste. Rense med aceton før sparkel.

Når du har fylt i med gelcoat (sjekk hvor stor tykkelse du kan ha for hvert lag mtp herding), vasker du over igjen med aceton. Så kan du begynne med ganske grovt sand-/smergelpapir og jobbe deg nedover med finere og finere papir. Jeg ville hørt med den som skal lakkere hva slags type papir han anbefaler du avslutter med før lakk. Så kan du bruke dette på hele båten. Målet er jo å få god nok heft for ny lakk, ikke fjerne mest mulig gelcoat.

Tror jeg ville vurdert å få lakkert også bunn når en først ryker løs på en såpass omfattende jobb. Men hvis den er i god stand, er det viktigste å legge noen lag kvalitetsprimer på bunnen før bunnstoffing. Ville brukt 2-komponent. Kan vel sprøytes på, hvis lakkerer ikke skal ha altfor godt betalt...

Lakken er jo primært av kosmetisk betydning, så hvis bunnen er primet og bunnsmurt fra før av så blir det jo ganske mye ekstrajobb med dette.

Vedr. gelcoatsparkel så brukte jeg Autosol som sluttbehandling isteden for veldig fint vannslipepapir og da ble det like blankt som polert gelcoat.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Søringen: du skriver at du ville vurdert å få lakkert også bunn når en først ryker løs på en såpass omfattende jobb. Men hvis den er i god stand, er det viktigste å legge noen lag kvalitetsprimer på bunnen før bunnstoffing. Ville brukt 2-komponent. Når du snakker om preimer på bunnen før bunnstoffet, da mener du først grunning og lakkering av bunnen for så å prime før man smører bunnstoffet til slutt. Preimer er vel for å få heft/feste til bunnstoffet?

Primer sikrer mot vanninntrengning i gelcoat, og gir god heft for bunnstoff. En pusser vanligvis litt på gelcoat i bunn på nye båter for å sikre heft for primer (ny gelcoat veldig glatt).

Så blir jo forsåvidt smør på flesk å lakkere under vannlinje hvis det ikke er sår skader her i gelcoat som må repareres, og gelcoat her er i god stand. Men beskytter jo litt ekstra mot vanninntrengning og vannpest med lakk her også.

Kommer vel an på hvor nøye og hvor mye arbeid en vil legge i båten. Har fått lakkert en 14 fots Terhi tidligere, da tok vi hele skroget utvendig. Den hadde ABS plast i skrog. Har du en erfaren lakkerer, vil jo han kunne anbefale hva som bør gjøres. Ønsker du et profesjonelt resultat, vil trolig hele skroget bli lakkert, for så å rubbe opp under vannlinje med sandpapir, prime noen strøk og så påføre bunnstoff.

Tror jeg ville ha fått pris på lakkeringsjobben både med og uten grunnarbeidene.

Lakkereren vil vel ikke gå god for resultatet hvis ha ikke har gjort grunnarbeidet selv ?

Han bør iallefall "godkjenne" din del av jobben før han begynner på sin.

Han kan sikkert gi deg noen tips underveis som er "inkludert i prisen"

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Det er også noen små sprekkdanelser bak i motorbrønn, ser ut som disse går igjennom gelcoaten, å muligens litt inn i glassfiberen. Regner med det er mulig å forsterke dette ved å pusse ned å legge et par lag med glassfiber. Men når man da avslutter med gelcoat over glassfiberen, får man det da helt slett og fint etter pussing slik at det ikke vises at det er lagt ekstra lag med glassfiber?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...