benna Startet 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2005 Å finne en god ankringsplass i skjærgården på sørlandet, kan som vi alle vet, være et stort problem. Særlig i fellesferien. Jeg har imidlertid sett at noen er flinke til å finne plasser som de kan ligge "long side"og på den måten ikke er avhengig at dreggen "slipper" og kan legge seg i trygg forvissning om at man ikke trenger å forhale midt på natten. Jeg for min del syntes det er vanskelig å "se" hvor det passer å legge til "long side". Det hadde vært fint om noen hadde forslag til steder hvor det passer å ligge "long side" gjerne med bilder og evnt lengde og breddegad. Strekningen jeg er interessert i, er fra blindleia til Lyngør Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Regnet nordfra finner du noen muligheter her: Håkesund/Bukkholmene - like ved Lyngør Ytre Sandøya - dvs. utenfor Klåholmen, noe syd for Lyngør Mortensholmen - litt syd for Lillesand Medholmen - like ved Brekkestø Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lotus Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Er det ikke en mye bedre løsning å heller få seg et anstendig anker? Å legge seg longside på steder der det er god plass er jo greit, men å legge seg longside på steder der det er trangt om plassen er jo direkte uforskammet. Hva gjør du hvis du ligger longside i den lune viken, det blir fullt og det så kommer enda en båt? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Er det ikke en mye bedre løsning å heller få seg et anstendig anker? Å legge seg longside på steder der det er god plass er jo greit, men å legge seg longside på steder der det er trangt om plassen er jo direkte uforskammet. Hva gjør du hvis du ligger longside i den lune viken, det blir fullt og det så kommer enda en båt? Lotus Tja ... Det er ikke alle steder det godt dreggfeste, og det er heller ikke alle båter som egner seg like godt for å ligge med dregg bak. Synes det kan være et like godt alternativ å ligge longside med eventuelt en eller to båter på utsiden hvis det er behov. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 (redigert) Med et mulig unntak for Ytre Sandøya har de stedene jeg listet opp god plass, og det er plasser som ligger naturlig til rette for å ligge longside (gjerne utenpå hverandre - vi lå 3 båter utenpå hverandre ved Bukkholmene en gang) mens andre plasser i de samme havnene kun innbyr til å ligge mot land med dreggen ut akter. Innenfor Mortensholmen er det også en stor bukt som er perfekt for å ligge på svai. Redigert 19.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Blir bare mer og mer imponert over hjemmesiden til KOB. Se http://www.hannah2.net Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Blir bare mer og mer imponert over hjemmesiden til KOB. Se http://www.hannah2.net <{POST_SNAPBACK}> Dette er jeg jammen enig i! Ikke mange nettsteder som gir så grundig og mangfoldig beskrivelse av havnene som KOB har besøkt - tekst, bilder, video, kart osv. Så er det bare å håpe at han får besøkt en masse nye havner i sommer og kan suplere med enda flere havnebeskrivelser Kanskje det hadde vært en idè å starte en tråd her for å lage en oversikt over slike sider? Ellers må vi vel også oppfordrer folk her inne til også å bruke havneforumet her på Baatplassen slik at det kan bli enda fyldigere. Ellers enig med Lasse, ok å ligge longside om en er innstilt på å ta imot flere på utsiden. Men jeg har jo også oppleved 60 fotere som har tatt hele bryggeplassen longside og ristet på hode når båter har foreslått å legge seg utenpå... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Dette er jeg jammen enig i! Ikke mange nettsteder som gir så grundig og mangfoldig beskrivelse av havnene som KOB har besøkt - tekst, bilder, video, kart osv. Så er det bare å håpe at han får besøkt en masse nye havner i sommer og kan suplere med enda flere havnebeskrivelser <{POST_SNAPBACK}> Kan ikke annat enn o hålla med, KOB's sider er verkligen proffsiga!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Men jeg har jo også oppleved 60 fotere som har tatt hele bryggeplassen longside og ristet på hode når båter har foreslått å legge seg utenpå... Har selv nektet båter å legge seg på utsiden, men det kommer ene og alene av at det har vært for mye svell, og langt mer urolig enn hva den nyankomne antagelig er klar over. Hvis det er snakk om en brygge i en gjestehavn tviler jeg på om de kan nekte hvis de ikke har en god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Har man rätt att neka någon att ligga på utsidan?? Jag betvivlar att så är fallet om det inte rör sig om extrema förhållanden. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 bør ikke Lano2 komme på banen no? longside på sørlandet burde jo være hans spesialitet... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
kristian Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Meholmen er fmye brukt av oss lokale, for slike perler vil vi helst at det blir plass til alle, så helst ikke longside på den lille øya, men på de bratte klippene litt vest for den lille øya går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.