Jump to content

Hvor ligge "long side" på sørlandet?

benna

Recommended Posts

Å finne en god ankringsplass i skjærgården på sørlandet, kan som vi alle vet, være et stort

problem. Særlig i fellesferien. Jeg har imidlertid sett at noen er flinke til å finne plasser

som de kan ligge "long side"og på den måten ikke er avhengig at dreggen "slipper" og kan

legge seg i trygg forvissning om at man ikke trenger å forhale midt på natten. Jeg for min

del syntes det er vanskelig å "se" hvor det passer å legge til "long side". Det hadde vært fint

om noen hadde forslag til steder hvor det passer å ligge "long side" gjerne med bilder

og evnt lengde og breddegad. Strekningen jeg er interessert i, er fra blindleia til Lyngør

Er det ikke en mye bedre løsning å heller få seg et anstendig anker? Å legge seg longside på steder der det er god plass er jo greit, men å legge seg longside på steder der det er trangt om plassen er jo direkte uforskammet. Hva gjør du hvis du ligger longside i den lune viken, det blir fullt og det så kommer enda en båt?

Lotus

Er det ikke en mye bedre løsning å heller få seg et anstendig anker? Å legge seg longside på steder der det er god plass er jo greit, men å legge seg longside på steder der det er trangt om plassen er jo direkte uforskammet. Hva gjør du hvis du ligger longside i den lune viken, det blir fullt og det så kommer enda en båt?

Lotus

Tja ...

Det er ikke alle steder det godt dreggfeste, og det er heller ikke alle båter som egner seg like godt for å ligge med dregg bak. Synes det kan være et like godt alternativ å ligge longside med eventuelt en eller to båter på utsiden hvis det er behov.

Med et mulig unntak for Ytre Sandøya har de stedene jeg listet opp god plass, og det er plasser som ligger naturlig til rette for å ligge longside (gjerne utenpå hverandre - vi lå 3 båter utenpå hverandre ved Bukkholmene en gang) mens andre plasser i de samme havnene kun innbyr til å ligge mot land med dreggen ut akter. Innenfor Mortensholmen er det også en stor bukt som er perfekt for å ligge på svai.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Blir bare mer og mer imponert over hjemmesiden til KOB. Se http://www.hannah2.net

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg jammen enig i! Ikke mange nettsteder som gir så grundig og mangfoldig beskrivelse av havnene som KOB har besøkt - tekst, bilder, video, kart osv. Så er det bare å håpe at han får besøkt en masse nye havner i sommer og kan suplere med enda flere havnebeskrivelser :wink:

Kanskje det hadde vært en idè å starte en tråd her for å lage en oversikt over slike sider? Ellers må vi vel også oppfordrer folk her inne til også å bruke havneforumet her på Baatplassen slik at det kan bli enda fyldigere.

Ellers enig med Lasse, ok å ligge longside om en er innstilt på å ta imot flere på utsiden. Men jeg har jo også oppleved 60 fotere som har tatt hele bryggeplassen longside og ristet på hode når båter har foreslått å legge seg utenpå...

Dette er jeg jammen enig i! Ikke mange nettsteder som gir så grundig og mangfoldig beskrivelse av havnene som KOB har besøkt - tekst, bilder, video, kart osv. Så er det bare å håpe at han får besøkt en masse nye havner i sommer og kan suplere med enda flere havnebeskrivelser :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke annat enn o hålla med, KOB's sider er verkligen proffsiga!!!

S/Y Gunga Din

Men jeg har jo også oppleved 60 fotere som har tatt hele bryggeplassen longside og ristet på hode når båter har foreslått å legge seg utenpå...

Har selv nektet båter å legge seg på utsiden, men det kommer ene og alene av at det har vært for mye svell, og langt mer urolig enn hva den nyankomne antagelig er klar over.

Hvis det er snakk om en brygge i en gjestehavn tviler jeg på om de kan nekte hvis de ikke har en god grunn.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...