tom-ass Startet 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2012 Hei. Fikk til jul værstasjon med trådløse sensorer. Har lagt den ene ombord i båten som står i hagen under pressenning. Har lite peiling om dette med fuktighet, men når bør jeg gjøre tiltak? Hvor mange % luftfuktighet bør det være/ikke være? Ja, og godt nyttår! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
kodalse Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Det begynner vel å bli risiko for jordslag og slike morsomme ting ved 80%. Såvidt jeg vet er vel 60 - 70% fine verdier. Helst så lavt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner32 Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Hei tom-ass. Slik det er ute nå så har jeg 42% men da har jeg på litt varme ca 13 grader. Men er det kaldt ute (-20) så faller fuktigheten ned til ca 30% Sitér dette innlegget Mjøsa er fin den au:-) Hjemmehavn Tjuvholmen på Hamar. Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Ligger båten din på indre østlandet, bør ikke fukt være noe problem om vinteren. Skal du ta grep, må du ha en driftig avfukter kombinert med å tette båten mest mulig. Alternativt kan du kjøre på litt varme slik at du får inn litt kald og tørr uteluft. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Du kan eventuelt kjøpe en sekk med veisalt. Prøv hos Felleskjøpet. Det koster ikke allverden for tyve kilogram. Hell litt av veisaltet i en tom iskremboks uten lokk og sett boksen i båten. Veisaltet er nemlig ekstremt hygroskopisk. Det tiltrekker seg fukten på en effektiv måte. 500 gram veisalt suger faktisk til seg nesten en liter vann! På denne måten kan du redusere den relative fuktigheten ombord uten å måtte ty til kunstig oppvarming. Du må påregne å etterfylle veisaltet 2-3 ganger i løpet av vinteren. Pass på å lukke sekken etter endt bruk slik at du til enhver tid har tørt veisalt tilgjengelig. Forøvrig kan det være verd å sette frem en skål med klar eddik. Den vil kunne bidra til å rense innemiljøet for innestengt båtlukt. Pass på at den ikke blir stående lagelig til for velt eller tilgjengelig for små barn og husdyr uten tilsyn. Du kan eventuel legge litt kjøkkenpapir i skålen slik at eddiken blir sugd opp.På denne måten kan du starte 2013-sesongen med en tørr og luktfri båt. Lykke til. Redigert 31.Desember.2012 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Regner med at du har åpnet alle dører og slikt, puter tatt inn de holder godt på fukt. Varme er greit nå som det skal liksom være kaldt, avfukter setter jeg vanligvis ombord når det nærmer seg mars og noe høyere temp. Ellers har jo alle gode råd kommet frem over her. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Våre utmerkede fartøyvernsentre gjør en del arbeid som er fritt tilgjengelig for alle og enhver. Blant annet utarbeides såkalte "Faktaark" og nå har man utgitt et nytt som går på "Opplag på sjøen" hvor man tar for seg en del av de problemstillingene som fremkommer i denne tråden. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.