Jump to content

Yamaha 225/ 250 vmax hpdi noen med erfaring med disse motorene

StenIvar

Recommended Posts

Har en 200 hk hpdi fra 2003. Sliter nå med at den ikke går, men det skyldes at den suger falskluft. Snart 600 timer på klokka, eneste registrerte feilkoder er lav batteristrøm for et par hundre timer siden.

Finn motor, godt fraspark, billige servicedeler fra utlandet. På ribben, som er ganske tung, oppnår jeg rundt 47 knop, litt avhengig av vær og vind. Ligger som regel mellom 25 og 30 knop, og forbruket er da pluss/minus literen på mila. Vmaxen er nok enda hissigere, og kanskje litt dyrere i drift?

De skal være følsom på drivstoffet har jeg lest på utenlandske forum, men tror ikke det et et problem i norge.

Jeg er fornøyd :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Veldig spent på det med økonomi:) hadde en Yamaha 225 fra 1993 for en del år tilbake, å litt spent på hvordan fuel forbruket på vmax hpdi'n vil være kontra forgassermotoren på 225 hk fra 1993.

Nå er det en veldig lett båt jeg skal ha den på, veier kun 470 kg, å med 225 jeg hadde så gi den 62 knop og marsfart var fra 30-45 knop, så tror jeg skal komme ned på 1 liter pr nautiske mil, kanskje under det også, men jeg kjenner ikke til hpdi motorene, så skal bli moro å se.

Tror ikke totalen blir så ille, du havner å pluss siden av literen, men kan kjøre på billigere to taktsolje sammenlignet med feks etec. Da skal du kjøre veeeldig mye skal investeringen av en dyr motor lønne seg. Uten at vi skal nødvendigvis diskutere faktisk forbruk eller oljebruk (hett tema), så er hvertfall dette mine unnskyldninger for å ha et beist på akterspeilet :D

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

25 nm med varierende turtall, litt full fart også. 32-34 liter.

Full fart med litt for stor propell 21 " 43-45 knop. Om propell byttes til 19" økes fart til ca 50.

Turtall no er 5100 omdr. Skulle vært 5500-5600

Båt er 1200 kg med de ting eg har ombord.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...