Jump to content

Røyk fra dynamo, kan den være ødelagt?

sjømann1980

Recommended Posts

hei folkens! idag var eg ute å kjørte med min 30 fots rolsnes sjark, og i den har eg ein perkins motor rekke 6'er på 95 hk! akuratt i det eg hadde lagt til kai, og fortøyd skulle eg stenge av motoren og då kjenner eg ein skikkelig svidd lokt, og stopper motoren straks, og går ned i maskinrommet å tror at reimen er slitt, men då ser eg det røyker fra dynamoen.

men den står ikkje fast, kan dreie på den og alt elektrisk virker som det skal, har også leitet etter kortslutning, og svidde kabler men alt ser fint ut så eg bare lurer, ka har skjedd? kan ein dynamo ryke sånn uten vidare? den er heller ikkje gammel, maks 5 år. takker på forrhånd for alle tips/hjelp eg kan få og GODT NYTTÅR !! :newyearsign::thumbsup:

Du opplyser ikke om det er en likestrømsdynamo du har ombord eller om det er vekselstrøm.

Likestrømsdynamoer kan være utrolig seiglivet hva det elektriske angår, så at den ryker behøver ikke være noen dødsdom.

Men hvis den sviver fritt er det jo bare til å starte for å sjekke om den lader - og lader den ikke har du en liten jobb i vente . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...