sjømann1980 Startet 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2012 hei folkens! idag var eg ute å kjørte med min 30 fots rolsnes sjark, og i den har eg ein perkins motor rekke 6'er på 95 hk! akuratt i det eg hadde lagt til kai, og fortøyd skulle eg stenge av motoren og då kjenner eg ein skikkelig svidd lokt, og stopper motoren straks, og går ned i maskinrommet å tror at reimen er slitt, men då ser eg det røyker fra dynamoen. men den står ikkje fast, kan dreie på den og alt elektrisk virker som det skal, har også leitet etter kortslutning, og svidde kabler men alt ser fint ut så eg bare lurer, ka har skjedd? kan ein dynamo ryke sånn uten vidare? den er heller ikkje gammel, maks 5 år. takker på forrhånd for alle tips/hjelp eg kan få og GODT NYTTÅR !! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Kan vel være viklingene på rotor eller stator som er oppbrent..må demontere for å finne det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Du opplyser ikke om det er en likestrømsdynamo du har ombord eller om det er vekselstrøm. Likestrømsdynamoer kan være utrolig seiglivet hva det elektriske angår, så at den ryker behøver ikke være noen dødsdom. Men hvis den sviver fritt er det jo bare til å starte for å sjekke om den lader - og lader den ikke har du en liten jobb i vente . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Røyk er desverre ofte et tegn på at noe er ødelagt da.. Men sjekk om den lader, det er egentlig det eneste som kan gi status i saken! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Du kan jo begynne med å måle med et tangamperemeter. Om du lader et relativt utladet batteri bør jo dynamoen levere oppgitt amperetall. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Kan det være røyk fordi viftereima slurer? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Dersom du svidde viklingene så får du en meget spesiell og illeluktende røyk, og den tåler ikke dette... Skal vel ikke kunne skje sånn uten videre, men den kan ha blitt kraftig overbelastet en eller annen gang uten at du merket det og har nå tatt helt kvelden. Få den målt og sjekket er mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.