Jump to content

Lakkering sv skrog

eysteind

Recommended Posts

Skroget på Norfjorden er ganske ripete og stygt. Vurdere då å lakke det opp igjen. Har til dette nokre spørsmål som eg gjerne ville hatt svar på.

1. Skroget skal kun lakkest over vannlinja. Det er ikkje lakkert frå før, kun gelgoat. Tenkte å sparkle med gelgoat-sparkel, pusse og vaske skroget grundig. Så spørsmålet: Trenger eg å prime skroget. Evt. kvifor må dette gjøres?

2. Så over til lakken. Har tenkt å bruke rull. 2-komponent er uaktullt. Fryktelig gris!

På min forrige båt trur eg det var brukt vanlig emaljemåling. Denne virka veldig sterk og var svært glansfull. I tilegg er prisen overkommelig. Er denne emaljemåling brukande? Har noen erfaringer med denne målinga?

Gode råd til arbeidet er også kjekt å få. :rolleyes:

Først fjerner du alle rester av voks og poleringsmidler med tynner. Her må du være nøye. Mange poleringsmidler inneholder silikon og silikon fester intet på.

Deretter sparkler du alle sår. Noen sier epoxysparkel, men vanlig gelcoatsparkel går nok greit. Det er jo over vannlinjen og alt er gelcoat fra før.

Så sliper du. Dernest grunner du med epoxyprimer. Grunningen utfyller de små ujevnhetene i underlagert og har en mye bedre festeevne enn lakken.  Etter at primeren har herdet skikkelig, våtsliper du med FINT slipepapir 400 f.eks. Skyll med mye vann mens du holder på.

Nå har du et glimrende utgangspunkt for en eller annen 2 komponent herdelakk. Leverandører og farger er det mange av. Hvis du bruker sprøyte, vil det bli særdeles proft.

Lakken er blank og alle feil vil synes hvis du slurver. I tillegg vil enhver ripe du nå får i overflaten synes godt. Med 1-2mm gjennomfarget gelcoat var ikke det noe problem tidligere.

Og lakkeringen gjør du selvfølgelig i et miljø som har rett temperatur, er støvfritt, tørt og vindstille, dvs inne i en hall.

Alternativt kan du bruke rulle, enkomponent lakk og stå ute. Da ville jeg heller vurdert å la ting være som de er.

Lotus

Lotus har beskrevet den perfekte måten og gjøre det på. Hvis jeg ikke husker helt feil så var vel spørsmålet litt annerledes. Selvsagt kan man bruke enkomponent og rulle. Resultatet kan bli meget bra med riktig lakk og rulle. Jeg lakkerte en Sandvik 25 med International sin enkomponet lakk. Resultat ble meget bra, de alle fleste som kikket på båten tvilte på at det var brukt rull. Båten ser nå ennå bra ut og dette ble gjort i 99.

Jeg brukte 2 liter av International sin enkomponet, det kostet med den gangen litt over 400 kroner. En fincellet skumgummirulle og en flatpensel som fordriver... "Fort gjort i en port". Du kan stå ute og kose deg med rullen og fordriveren. Er det en gammel båt du har, så er dette en rimelig grei måte og "shine" opp båten på.

Mvh

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er mest av alt et spørsmål om hvor perfekt du vil ha det. Skulle jeg selv pusset opp en eldre snekke hadde jeg nok valgt enkomponent. Har pusset opp et par 14 fotere med slik maling og resultatet har blitt "pent nok" og jeg har ikke akkurat verdens beste finish-håndlag.

Mange roser TopLac malingen (tror det er international). Denne skal visst gi et meget blankt resultat. Jeg har brukt den på innrlineren i en 14 foter og det ble bra. Riktignok litt penselstriper, men det skyldes nok mest min malerkunst.

Ellers er det mange som bruker både Bengalack og vanlig Shipolin på plast med godt resultat. Har brukt begge deler, men shipolin løsnet litt når den ble brukt på "tråkke" flater. Brukt på fribord vil jeg tro den er bra. Desuten er den ikke så blank og fyller mindre riper bedre enn TopLack.

Med en en-komp maling er det greit å ha et lite spann tilgjengelig. Så kan du lett fikse opp mindre riper etterhvert uten at dette blir særlig synlig.

På kahyttaket brukte eg i 1982 Ajungalac, det er vel det same som Bengalac i dag. Taket er glasfiber med gelcoat, vaska med aceton først og påførte med vanleg pensel. Det har vore solid, ingen flassing, men bindemidlet er borte vekk og fargen har falma mykje, etter 20 år utan vedlikehald, i is og snø, sol osv. På ein eldre båt med dårleg overflatefinish ville eg ha brukt det same el. tilsvarande med same løysemiddel (ikkje oljemaling!). Enkelt og rimeleg.

Mvh.

• 11 måneder senere...

Ser dette er en gammel tråd, men det er vel andre som har meninger...........

Tenkte å gå for løsningen med International sin enkomponent og skummgummirulle på min snekke. Fra før er det en orange stripe ++ som ikke ser noe bra ut! Tror det er brukt oljemaling e.l. Har prøvd å få det bort med varme, aceton, malingsfjerner og skrape. Denne må pusses bort og lakkes over.

Er det nok å pusse bort det gamle så lakke?? Eller bår jeg ha på noe først? Ellers er det vel bare å maskere med tape?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...