Jump to content

Bygge aluminiumsbåt

mollen80

Recommended Posts

Hei!

Eg lurer på å bygge meg en båt i aluminium med tegninger fra GLENN-L, men sitter å lurer på hvilken type aluminium jeg da eventuelt skulle ha brukt?

Etter å ha søkt litt på nettet, ser jeg at der flere typer å velge i, og mitt spørsmål er da hvilken skal brukes? Og er de alle sveisbare (har et Cempi evo 180amp Mig/Mag)

Er det noen her som kan gi meg litt råd angående dette temaet.

Takker på forhånd for gode svar!

Har du sveist aluminium før? Det er ikke det enkleste å sveise om du ikke har sveist noe før. Det er mye krymp og strekk å ta hensyn til ved sveising av alu.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takker for gode svar, men:

Etter å ha innhentet priser på aluminium, tror jeg at dette prosjektet blir skrinlagt. Mye høyere priser enn jeg først trodde! Og tror jeg prøver meg på en trebåt for å skaffe meg litt mer innsikt i båtbygging, litt rimeligere å feile (tror jeg;)

var inne hos en lokal bedrift og for hørte meg litt om priser på sjøbestandig aluminium (han kalte den T6), han kunne gi meg et overslag på en plate (5mm tykk x 2m bred x 6 meter lang) Denne skulle de ha ca 16 000 kr + moms! Regnner med det går litt i svinn, så dette dekker bare bunnen på båten med litt flaks. Trodde at disse ikke kostet mer en ca 6000 kr, så jeg fikk litt bakoversveis!

Vil ikke begynne å oppgi bedriftsnavn, er ikke tjent med det. Med dyrt var det!

Hvis du har fått oppgitt T6, noe som forteller om tilstand til en aluminiumslegering, kan det hende at det er Alu 6082 T6, han har oppgitt. Denne legering er ikke så egnet som aluminium i skipsbygger kvalitet 5083. Jeg skrev 5082 tidligere, men mente 5083.

Den prisen du har fått oppgitt er alt for høy. Denne platen koster deg ca 6000.- + mva

Du får sende en melding privat, dersom du ønsker hjelp.

Sjekk prisene til Norsk Stål her: http://www.norskstaal.no/filestore/Prislister/Prislister_mai_2012/Aluminium_v3.pdf

De er betydelig rimeligere enn den prisen du fikk oppgitt - ca 1/2 pris. Skal du ha til en hel båt så er det vel ytterligere rabatter å hente. En annen leverandør er Ruukki - http://www.ruukki.no/Produkter-og-l%C3%B8sninger/Rustfritt-syrefast-stal-og-aluminium/Aluminium#Plater

PS: Linken for å laste ned Ruukkis prisliste funker ikke, så du må vel ringe dem og spørre.

Bundin er bátleysur maður

For stål og aluminimsgrossister så er 0-1000kg et realativt lite volum. Det er tvilsomt at en av disse grossistene gir ytterligere rabatt selv om man ønsker 500kg i steden for 150 kg. Fouten de oppgitte priser kommer tillegg for frakt og embalasje.

Jeg kan helt sikkert hjelpe en " båt venn" dersom han ønsker det. Jeg jobber for en aluminuimsgrossist.

5mm tykkelse er vel også litt overkill til en slik båt. Mener buster har 3mm i sine mindre båter.

Så en 3mm plate i rimeligere kvalitet burde ha en straks mer overkommelig pris

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når det kommer til hvilken tykkelse på platen som må brukes, så kan jeg ikke komme med noe anbefaling, men om du velger aluminium legering (kvalitet) 5083, 5754, 5052 el 6082, så er prisforskjellen marginal. Det eneste du oppnår er en kvalitet som ikke er egnet like godt for formålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...