BaylinerKenneth Startet 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2013 Eg har en Volvo Penta AQ200D motor som eg har satt noen nye deler på. Med det elektroniske tenningssystemet HEI fordeleren vil man få mer hestekrefter ut av motoren sinn eller vil den ha det samme som med den gammle stift fordeleren? V8eren har også fri eksos, har det noe å si på akselerasjonen til motoren eller noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Skifte av fordeler har ingen innvirkning på antall HK. Du kan få lettere start og finere gange, men noe mer kan du nok ikke regne med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Er det en smallblock Chevrolet vi snakker om så finnes det ingen annen motor det er laget så mange trimmingsdeler til som til denne. Sjekk på amerikanske nettsider. Når det er sakt vil jeg anbefale deg å først bruke noe av penga dine på å sørge for at du har en frisk basismotor. Dvs kompresjon, oljepumpe, register, ventilmekanisme, tenningsanlegg. osv. Når dette er oppgradert og i bra stand kan du fortsette med innsugssystemet, bytte ut forgasser med FI (fåes på hoggern for en billig penge) innsugsmanifold, kamaksel osv. Husk at allt må spille på lag. Hjelper lite med en kamaksel som gir torgue på lavt turtall hvis insuget ditt først våkner til liv på 5000+ Det første du bør bestemme deg for er ved hvilket turtall du skal ligge å marsje, deretter bygger du motor og propell til dette. Tenk langsiktig Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Bra svar fra REM. Noen later til å tro at med "denne trim-delen" får du pluss 30hk. Og så kjøper de flere ting som tilsammen skulle gi hundre hester mer. Sånn virker det ikke. Matching av motorens komponenter er det som gir en god motor. Fri eksos som du skriver er veldig lite treffende. Akkurat manifolder, både innsug og eksos er svært viktige at er godt avstemt. Standard marinemanifolder er bra nok til motorer som marsjer på ~3000rpm. Skal du bygge en racemotor er det helt nødvendig med "headers" men til marinemotorer er slikt dyrt. Topplokk er det endel forskjell på, her er det mye å hente. Du kan velge mellom et utall av OEM eller ettermarkeds topper. Såkalte VORTEC topper gir god effekt for lav pris og er både velegnet til marinebruk og finnes i hopetall. Da trenger du et annet innsug. En riktig dimensjonert og dyset fireportsforgasser fungerer utmerket. FI er det lett å gå skoa av seg på. Tidligere utgaver (TBI, EFI) bruker ikke noe mindre bensin enn forgasser mens nyere MPI er dyrt i innkjøp men går billigere på dorgefart. Lite å spare i praksis. For å få økt effekt med innsprut trenger du å justere parametrene i ECU-en, det er ikke noe folk flest fikser. Kamaksel har stor betydning for effekten men det som er viktig er at du velger en som passer båttypen, bruken, propelleren. En hvass kam er skjelden noe gunstig i båt. Rulleløftere er bra men det er ikke bolt-on. Det muliggjør en kam med vesentlig brattere kamprofil noe som er gunstig i såpass saktegående motorer som dette. Av bolt-on mods er nok et RPM PERFORMER innsug med en 650cfm fireports-gasser det som gir noe særlig, neste er headers. Skal du egentlig ha noen vesentlig oppgradering bør du kjøpe ny long-block med riktig spec. 300-350 hk er relativt billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.