Jump to content

Propellvalg mercruiser 4.3 i en fjord 21 holiday

lassepelle

Recommended Posts

Hei og godt nytt år alle båtfrelste :) Da er julen over og planlegging av årets båtsesong er i gang. Problemet i første omg er propellen jeg har på båten nå. Motoren er en mercruiser 4.3 205 hk med alpha one gen 2 utv 1:62 og propellen er original 14 1/4 x 21. Med denne prop klarer båten 4150 rpm på wot og 32 knop på gps. Turtallet mitt bør ligge på 4400-4600, så jeg mangler litt.

Et av spørsmålene mine er om det høres riktig ut med rpm og fart? Det andre er om en 14,5 x 17 4 blads propell vil hjelpe meg? Jeg er ikke spesielt interessert i toppfart, men god cruisefart og bra manøvreringsegenskaper.

Jeg vet at båten er ganske tung(1800kg?) og ettersom motoren er fra -88 så gir den sikkert ikke de 205 hk den skal. Alle instrumentene mine er nye og tenningssystem+ forgasser er overhalt og justert.

Stor fordel å kunne teste flere propeller, slike kalkulatorer gir nok et visst pekepinn men ville vært skeptisk til å kjøpe en prop til flere tusen uten avtale om å kunne få byttet hvis en ikke er fornøyd. Ville sjekket om det er noen i nærområdet ditt som selger propeller, som er villige til å la deg prøve mer enn en propell. Du kan jo søke her på forumet om det er en tråd du kan få tips om dette.

Byttet propell på en utenbordsmotor i høst, gikk ned 2 hakk på stigningen pga lite ork / for lite turtall med original prop, men ble dårlig skyv / for høyt turtall. Fikk byttet til en mellomstørrelse under tvil, var via Maritim.no. Men siden forpakning ikke var plombert, godtok de bytte. Dette ble et greit kompromiss for min motor med denne propellen. Men var større forskjell i turtall enn det som "tommelfinger-regler" sa på forhånd. Så det absolutt beste er å få testet ut propell på båten for å være på sikre siden.

Du det er meget mulig du faktisk har rette propellen nå. Turtall og fart du oppga gir et vel høgt slipp-prosent og det stemmer bra med det du sier om du ikkje kan tilte ut. Båten går altså noe på nasen og bremser. Typisk vil du da få en unormalt høg slipp , lavt turtall og mindre fart. Om du hadde kunnet tilte ut så hadde nok farten gått opp og litt turtallet også.

Om dette har fungert fint før så er nok propellen fått seg en skade eller eg veldig sliten. Om det alltid har vært sånn så er nok stål svaret.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Når jeg tenker på det, så logga jeg 34 knop året før. Turtallet jeg oppnådde da er noe usikkert ettersom turtallsmåleren ikke var frisk. Når jeg studerer propellen min ser jeg at det er flakket bort lakk ytterst på bladene. Kanskje levere inn prop til rep og sjekke til sommeren? Stål er såklart noe som frister, men er det da anbefalt med samme størrelse? Eller må jeg gå noe ned i stigning?

Jeg kommer såklart til å sjekke div kalkulatorer på nett, men jeg syntes det er veldig bra med deres svar ettersom nettsidene ikke har samme erfaring ;)

wp_000007_(2).jpgwp_000011.jpg

Her kommer etpar nærbilder. Hva jeg ser er at det er dype porer på propellen. Jeg forstår at ujavnheter vil bremse, men hvor mye? Har tenkt litt på en mercr alpha 4 14.5 x 18 som erstatning, men er det løsningen på at propellen min slipper når jeg trimmer ut eller må jeg ha stål? Kavitasjonsplata står ca 1 tomme over kjølen.

Redigert av lassepelle (see edit history)

Det er ikkje det at ujevnheter vil bremse men at det kaviterer og vil føre til ventilasjon på et mye tidligere tidspunkt. 4 blader er ingen motgift mot ventilasjon slik du opplever når du prøver trimme. 1" over er absolutt i grenseland for ka en alupropell kan takle. Som sagt før- har dette gått greit i alle år utenom nå siste året så er det bare propellen som trenger byttes. Har det alltid vært sånn så er stål løsningen. En stålpropell er bedre fordi den er stivere og kan dermed utformes meir optimalt. De tåler meget bedre litt luft uten det spinner ut eller lager noe særlig kvalm slik en typisk alupropell gjør ved minste antydning til luft. Men stålpropell er ikkje en så ensartet varegruppe som alu. Du får en stålpropell for ethvert behov og preferanse.

Om jeg tenker meg om så har dette med ventilering altid vært et problem. Jeg kjører sjelden full fart, men cruiser i 21-24 knop for å komme dit jeg skal. Det blir mye spørsmål her, men er det cupping jeg skal se etter på en stålprop? Jeg må vel noe ned i stigning også, men av stål så er det en mengde å ta av. Om du har noe mulighet å peke meg i riktig retning hadde det vært supert :) Cupping, rake,pitch,diam osv osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...