Kalkveien Startet 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2013 Hei Tror dere en 5hk Yamaha to-takter vil holde til 2-4 knop på denne? Tenkte å droppe salget og bruke den til dregging istedenfor. Har ikke behov for å flytte den mellom steder, starter dregging rett utenfor brygga. Innlandsvann, stort sett rolige forhold. Blir ikke mye utstyr, og maks 2 personer. https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=6824&cat=500 Kommentar fra moderator: lagt til (dorging) i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Regner med du skal bruke den til det jeg kaller dorging. En 5 hester vil flytte båten framover, ja. Så 2-4 knop bør du greie Hadde tidligere en 4 hk Yamaha 2-takt på vår Hansvik 16,5, en tung og halvplanende båt. Helt greit til fiske det, og småturer til butikken etc. Måtte bare regne med god tid. Men lite skyvekraft bakover med standard propell, så du må bremse litt fra brygga. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Regner med du skal bruke den til det jeg kaller dorging. De kaller det dregging på Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Må være stor-ørreten i Mjøsa de er ute etter da, siden de bruker dreggen. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Vær obs på at båter fort kan bli for lette i hekken med mindre motor enn beregnet, så det kan være aktuellt med litt ballast bak for å beholde samme egenskaper i vannet. Er båten retningsstabil i utgangspunktet? Få ting er kjedeligere enn å sitte å ratte en hel dag i 2 knop. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
glalaks Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Det går fint.. Kjørt vår 500 kilos selfa med 5 hk da motoren var på verksted.. Holdt fint driv den.. Trenger litt tid opp i fart, og det viktigste, den trenger litt bremselengde;) En litt større motor hadde vært bedre da. Bråker med en 5 hk som må slite med den store båten.. En 20 hk på tomgang er bedre å dorge med;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
svebe Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 5 hk er mer enn nok til dregging/dorging. Har en 4 hk på en ganske tung 18" og jeg dorger/dregger i ganske så større fart enn det man gjør på Mjøsa. I Mjøsa går jeg i 2 til 3 etter fisken. I sjøen går jeg mellom 3,5 og 4,5 - og da jobber motoren i mellomleiet. Mjøsfisket er det mest behagelige i forhold til motordur :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Vær obs på at båter fort kan bli for lette i hekken med mindre motor enn beregnet, så det kan være aktuellt med litt ballast bak for å beholde samme egenskaper i vannet. Er båten retningsstabil i utgangspunktet? Få ting er kjedeligere enn å sitte å ratte en hel dag i 2 knop. det motsatte kan også være tilfelle, båter som ligger dypt med hekken , og spesielt med dyp v-bunn kan få en pendelbevegelse fra side til side i lav hastighet, pga strømvirvlene som dannes. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
littmild Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Har en Yamarin 44SC med Yamaha F50, og er litt på den tunge siden selv, så kjenner til det du beskriver, Ivar Det beste er, overraskende nok, å ha båten balansert som den er designet for Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kalkveien Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Takk for mange gode svar Vil bli for det aller meste i Hurdalsjøen/Mjøsa med denne. Overhalte Yamaha'n i fjor vinter, så håper den fortsetter sin gode trend. Eneste problem jeg hadde i fjor med den var kondens. Den har intern tank og da dannet det seg mye kondens iløpet av sommeren. Blir å lage en vannutskiller i vinter, Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Hvilke motforestillinger kunne du tenke deg at noen muligens hadde, Kalkveien, siden du postet spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Du vil nok ganske sikkert greie å holde 2-4 knop med den 5 hesteren, men du bør ta i betraktning at det kan bli ganske mye motstand om du skal bruke mange stenger på flere dyprigger og/eller paravaner samtidig. Legger du da også til eventuell vind og straummotstand blir du muligens nødt til å øke turtallet såpass mye at det i lengden blir et slitsomt støynivå, det er ikke mye trivelig i time etter time.. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du tar deg råd til en større firetakter, og da minimum 15/20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 den i midten er stillere enn bråkebøtta på babord... Men slipper at den soter da. Og lukta... Ingen problemer å holde 4 knop uten mye turtall, men den rister og bråker noe forferdelig. kjøp en motor med flere sylindre.. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Kalkveien Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Hvilke motforestillinger kunne du tenke deg at noen muligens hadde, Kalkveien, siden du postet spørsmålet? Tenkte i forhold til støy og om i det hele tatt gikk. Problemet ligger nettopp i økonomien, det beste hadde jo helt sikkert vært moderne 4-takter 20-50 HK. Men lommeboka sier noe annet Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Rigtig mange trollingbåde har jo netop en ekstra lille motor på 4-6 hk på hækken til brug for trolling. Den store motor for at komme fra A til B og den lille til at komme ned på den rigtige fart og reducere sodning og brændstofforbrug på den store. Det eneste problem jeg kan forestille mig du vil få er at der kommer til at gå lang tid hvis dine fiskepladser ligger bare 1-2 nm eller længere fra din havneplads. Det vil kræve tålmodighed. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Det er jo bare å prøve med 5 hesteren. Det viktigste er ikke fancy utstyr, men at en kommer seg ut på vannet og får fine opplevelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.