Jump to content

valg av bærbar vhf

Alternes..

Recommended Posts

Jeg har lite greie på dette området og de forskjellige spesifikasjonene sier meg lite.. er det forskjell på maritim vhf og eventuell landbassert?

Jeg tenker på og kjøpe denne vhf"n men vil spørre dere med litt mere erfaring på området om denne er å anbefale og om den er beregnet for maritim bruk.. jeg tenker hovedsakelig på den første lenken.. men også den andre. hvilken skal jeg velge? tusen takk på forhånd for alle svar :)

http://www.norworld.no/tyt-thf8-vhf-p-3559.html

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32766311&kwUnica=vhf

KNS medlem

Om jeg selger?? har du idet hele tatt lest noenting av hva jeg har skrevet? eller kan du kanskje ikke lese? For deg som kanskje bader i penger? så kan du gå til anskaffelse av hva du vil for min del. jeg for min del har ikke økonomi til og legge ut tusenvis av kr på dette.. bablet ditt om reklame forstår jeg ingenting av, jeg har ikke peiling på dette og vil ha hjelp fra noen som vet hva forskjellene er. her skal vi hjelpe hverandre med tips og vennlighet og ikke komme med anklagende tull og skepsis som du her kommer med.. når det kommer til hvor jeg har funnet disse, så fant jeg de på torget på finn når jeg søkte på vhf. dette ville du sett om du hadde fulgt lenken istedenfor å komme med kvalm. Nok fra deg..

Tilbake til saken.. er det noen som kan forklare meg forskjellene på disse? jeg ser at vhf på den underste lenken har en knapp direkte til kanal 16, noe den øverste lenken ikke har.. betyr dette at radioen på den første lenken ikke er til maritim bruk og ikke har kanal 16?

takker for alle svar :smiley:

KNS medlem

Tilbakemeldingen fra mix avsluttes med: hold deg til kjente merker.. det er ett godt tips, og råd. Da er det rimelig ufint av deg å gå i angrep med en gang. Har du den holdningen vil du nok ikke få mange svar på ditt spørsmål.. husk att vhf skal sørge for att du får hjelp i en nødsituasjon, da er dumt å sitte i ett synkende skip å angre på att du ikke kjøpte en radio som virket når du trengte det..

Takk for dine tips Vegardos :smiley: Jeg gir kun svar på tiltale.. mitt spørsmål var i første innlegg om hva forskjellene på de to vhf som jeg har lenket til var, da jeg ser at den ene har knapp direkte til kanal 16 mens den andre og litt dyrere ikke har dette, og om den har kanal 16? så da lurte jeg på om hvilken av disse som vil være mest egnet for maritimt bruk?? Det var dette jeg spurte pent og hyggelig om i første innlegg.. svaret fra mix var et lite hyggelig innlegg med anklager om at jeg angivelig skulle stå for både salg og reklame.. svar på det jeg lurte på framkom heller ikke, da mitt spørsmål ikke dreier seg om synsing om hvilket merke som er best. anklagene gjenspeilet at han ikke hadde lest noenting av hva jeg skrev.. men gikk til angrep på meg uten å ha satt seg inn i hva jeg prøvde å formiddle.. så hvem som er ufin her kan diskuteres..

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

I utgangspunktet kan man bruke den generelle regel: "-Du får det du betaler for."

Hurtigknapp for K16 er nok, eller skulle være standard for alle. Det viktige er at den er vanntett, som alene seiler henger man den på seg selv. Den må også ha god batterikapasitet, og kunne lades både på 12V og 220 Voldt.

Jeg er skeptisk til begge de to linka-til modellene. Det kan være at du må gjennom en omstendelig programmering. Og en bærbar du trenger når det gjelder, trenger ikke avanserte funksjoner. Tvilsomme.....

Anbefaler deg og legge på en tusing til. Har selv en Cobra jeg betalte svenske kr 1500 for. Har tålt mye juling, bare husk å skyll etter mye saltbad, salt i membranen gir deg dårlig lyd.

Funket fantastisk bra da jeg i Kattegat så en 20.000 tonner som kom rett mot meg, og fikk varslet... Han svingte unna før han svarte på VHFen :pray::sad::thumbsup:

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Den første er nok ikke godkjent som maritim VHF.

Den andre virker heller ikke direkte imponerende, med sine AA-batterier....

Men som andre har vært inne på så finner vi ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Med tanke på at VHF'en er noe av den viktigste sikkerhetsutrustningen ombord, så er det vel ikke her at man skal knipe ned til siste krone :pray:

Kanskje du finner noe bra i bruktmarkedet?

Med vennlig hilsen POSEIDON

..............

Den andre virker heller ikke direkte imponerende, med sine AA-batterier....

-------------

AA-batterier alene er svakt, men faktisk en fordel om man er på lengre turer og iallfall har ett greitt lager av batterier. Ofte kan man ha brukt opp av alt av båtbatteri og har ett utladet batteri i VHF. Det beste er å ha en løsning hvor man OGSÅ kan bruke løse batterier.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tusen takk for mange gode tips og innspill :smiley: Jeg tenker jeg kanskje da heller tar deres erfaringer til følge og sparer og legger på en tusenlapp til så vil sikkert det lønne seg i lengden både økonomisk og sikkerhetsmessig :smiley: her må nok lommeboka vike for sikkerheten :thumbsup:

Ganske mitt resonnement også etter å ha vært i samme tvilsdiskusjon som deg.

Og som båtfant kan man faktisk leve godt på First price og Eldorado-produkter. (Beeing here, doing that!)

MIX..hvorfor går du til anngrep på meg og anklager meg for å drive reklame og salg, når det fremkommer av innleget mitt at jeg lurer på hvilke av mine to alternativer som bør velges??og i tilegg følger du opp med at jeg angivelig ikke skulle ha respekt for vhf? hvor kommer alt sinnet ditt fra?du driter deg bare ut ved å slenge ut komentarer før du leser hva folk skriver. for meg fremstår du bare som en som vil fremheve seg selv på min bekostning fordi du har mere erfaring på området en meg. og istedenfor og være hjelpsom og formiddle lærdom bedriver du heller kjekkaseri hån.. godt sjømannskap fra deg :wink:

KNS medlem

ikke tenk på det mix :smiley: skjønner det veldig godt at man kan bli litt frustrert over slikt :thumbsup: som sagt takker igjen for gode tips.. Men når vi først er så godt i gang med dette emnet så kan jeg nevne at jeg har stående en fastmontert sailor vhf av typen rt 144c. denne har ikke antenne så det skal jeg ettermontere, radioen skal vist være helt i orden og ifølge en annen tråd her så skal vist disse radioene være noe av det beste som er laget?? tipper den er fra tidlig 80 tall engang :smiley: den er faktisk veldig fin å se på :smiley:

KNS medlem

Har du et Sailor 144c har du en kjemperadio om bord.

Jeg vil også si som de andre; Hold deg unna de to du har lenket til. Med løse batterier AA blir dette en dum løsning. Den andre er nok ett hakk bedre, men den må du programmere for martime kanaler og det blir som regel plunder når den skal tas i bruk. Jeg har selv hatt en tilsvarende men av annet fabrikat men kun hatt den på en fast simplexkanal.

Cobra har flere gode rimelige VHFer. Har selv en Cobra stående montert i en ladestasjon om bord og er godt fornøyd. De er rimelige og fungerer godt og har en seriøs importør her i landet. Jeg nevner Cobra for jeg skjønner du er ute etter et rimelig produkt.

Nå vintertid har de fleste gode tilbud på andre merker til en rimelig penge. Se på nettet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En bærbar vhf kan vise seg å være noe av det viktigste sikkerhetsutstyret en har ombord om en blir nødt til å evakuere skuta i en fart, og da svarer det seg absolutt å legge til noen kroner og få en som er vanntett. Både Icom og Standard Horizon har gode bærbare som kan anbefales.

Send en forespørsel til de nettbutikkene som fører disse evnt. Sjekk Finn, bør vel kunne få et bra tilbud nå som Astor antyder.

Lykke til :-)

Vi kjøpte bærbar VHF for noen år siden, og vurderte mange forskjellige modeller. I første omgang tenkte jeg at dette var en ekstra radio, og tittet på varianter til godt under 1000-lappen.

Etter en del tanker om bruken av denne, kom jeg frem til at en bærbar VHF er nr. #2 på listen over det du forsøker å ta med deg om du må i vannet. Nr. #1 er selvsagt redningsvester til, og på, alle.

Følgende kriterier kommer da av seg selv : Vanntett og flyter.

Vi havnet på en VHF fra Standard Horizon HX750E (mener jeg den heter), til noe under 2000,-.

Noe høyere pris enn det jeg tenkte i utgangspunktet, men tenkte som så at om jeg en gang skulle være avhengig av denne VHF'en, ville jeg angret som en hund på at jeg kjøpte etter økonomi istedet for prestanda.

Nå har de en enda bedre versjon, og selvsagt en smule dyrere..., men denne hadde jeg nok gått for om jeg skulle kjøpe nå :

http://www.seatronic.no/vhf-handholdt-vhf-c-47_201/standard-horizon-hx851e-p-2664

Jeg ser ønsket om en rimelig radio, og skjønner godt dette da båtlivet koster mye på alle kanter. Likevel, kanskje bedre å utsette kjøpet litt og legge litt mer i det når det passer ?

En god radio trenger du bare kjøpe én gang (til en viss grad, selvsagt ;-). Deretter byttes evt. batteripakken når den er utslitt. En god leverandør støtter produktene sine i lang tid, mens billige løsninger iblant viser seg å bli dyre over tid pga. manglende produktstøtte.

AA-batterier alene er svakt, men faktisk en fordel om man er på lengre turer og iallfall har ett greitt lager av batterier. Ofte kan man ha brukt opp av alt av båtbatteri og har ett utladet batteri i VHF. Det beste er å ha en løsning hvor man OGSÅ kan bruke løse batterier.

Må også skyte inn at det er STOR forskjell på AA-batterier, backup-GPS'en ombord hos meg skal få slike til sommeren: http://www.energizer.com/batteries/performance-lithium/ultimate-lithium/Pages/aa.aspx . De har scoret høyt i tester jeg har lest. Prisforskjellen i prosent er stor sammenliknet med alkaliske batterier fra biltema f.eks., men det er fortsatt snakk om små summer. Produsenten lover også levetid på 15 år om de ikke er i bruk, og det passer jo bra for backup-utstyr.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

VHF er sikkerhetsutstyr. Det kan ofte være under ekstreme forhold at sikkerheten er truet, men det er også da du må stole på at utstyret virker. Derfor bør du ligge langt unna rene radioamatør-vhf`er som du selv må programmere og som på ingen måte er sprut- eller vanntette. De har også ofte små batteripakker på 500-800 mAh som gir kortere driftstid enn nyere (og noe dyrere) batteriteknologi som du finner i nye maritime VHF av anerkjente merker.

Du får en meget bra bærbar maritim VHF som er designet bruk på sjøen for ca. kr 1500-2000 kr. Da får du også en batteripakke som varer lenge og som kan suppleres med en ekstra batterikassett for AA-batterier hvis dette er et krav. Du kan lade både på 220v og 12v og du får kjøpt ekstrautstyr og nye oppladbare batterier i årevis.

For å være konkret anbefaler jeg to merker: Standard Horizon og Icom. Kjøper du en maritim VHF-modell fra en av disse kan du ikke trå feil. Seatronic forhandler vel begge disse merkene.

Redigert av Tilde (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...