kjeb Startet 3.Januar.2013 Del på Facebook Startet 3.Januar.2013 Jeg vurderer og bytte svinger til ekkoloddet mitt. Finnes det "Universal" svingere og få kjøpt så jeg slipper og montere ny svinger igjenn om jeg vil bytte ekkoloddet senere? Jeg vurderer en innvendig svinger da jeg får mye forstyrrelser når jeg kjører, virker det fornuftig? Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Hva har du nå? Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Hvilken frekvens går loddet du har nå på? om det er 50/200khz er dette stort sett standarden og da kan man ofte trikse med å kutte ledninger og bruke svingeren på forskjellige lodd. Har du noe ide om hvor forstyrrelsene dine kommer fra? forstyrrelser eller falske ekko kommer ofte fra luftbobler som kan oppstå når du kjører. Det er viktig å sjå på plasseringen av svingeren, type båt etc. Er det noe annet som stikker ned forran svingeren under båten? I forhold til dette har innvendig eller utvendig svinger lite å bety, men en innvendig svinger vil oftest fungere litt dårligere da den må slå gjennom glassfiberlaget. Samtidig får du jo en slettere underside av båten og det kan byttes uten å ta båten på land. Husk at innvendig svinger må monteres et sted uten dobbeltbunn. Har selv en garmin 720s med innvendig airmar 50/200khz svinger. Har sett bunn ned til 300m ved stillestående. får også greit bilde på 50- 70m opp i 10 -15 knop :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 http://www.syqwestinc.com/support/install/install-inhull.htm Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Jeg har et humminbird 300 tx ekkolodd. Det viser greit når jeg ligger stille, men får små forstyrrelser selv når jeg dorger... Og gud forby om jeg drar på litt, da er det 0 - 1 fot dypt med en gang... Jeg er intresert i noe som tar inn fisken bra, jeg har båten i en innsjø, så det er ikke mer enn 30m på det dypeste... Hadde det vært mer fornuftig med en gjennomgående føler? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 (redigert) Det viser greit når jeg ligger stille, men får små forstyrrelser selv når jeg dorger...Og gud forby om jeg drar på litt, da er det 0 - 1 fot dypt med en gang... Til det opprinnelige spørsmålet: Nei, det finnes ingen universal svinger. Når det gjelder at dybden går mot null, så ville jeg i første omgang tenke i retning av dårlig fysisk kontakt mellom den innvendig monterte svingeren og bunnen av båten - og dermed sjøen utenfor. Den aktive flaten på svingeren må nemlig ha mest mulig direkte og fast kontakt med sjøen. Enhver form for luft, mellomrom, blærer er "døden" for det akustiske signalet. 1) Kan det være at svingeren begynner å vibrere/skjelve der den er montert? 2) Kan det være at svingeren er plassert et sted der du får luftblærer på utsiden når båten får fart? Som en sluttkommentar, ja, en utvendig svinger gir ofte best resultat. Lykke til! Redigert 4.Januar.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
frsnd1 Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 I forhold til det poseidon nevner, så har eg fått forståelsen av at du per i dag har en gjennomgående svinger som det er problemer med og vurderer en ny innvendig svinger. eller? hvilken type båt har du? er svingeren plassert langt framme i en planende/halvlanende båt, slik at den står i friluft eller "skumm" når du gir på? som poseidon skriver kan det høres ut som du har problmer med luft eller bobler mellom svingeren og vannet. På så lite dyp kan du uten problem benytte en innvendig svinger. Men like viktig er det at du finner en god plassering, eleminere faren for luft. Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 (redigert) I dag har jeg en svinger som sitter bak på båten :) Jeg vurderer andre plaseringer da det ikke er noe bra resultat som det er nå... Det skal jo sies at det er et gammel ekkolodd, og at den muligens burde byttes ut. Men holder det med en ny svinger er jo det billigst :) Båten er en 16 fot halvplaner av eldre type med 30 hk utenbords på. Redigert 4.Januar.2013 av kjeb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Eg ville prøvd å ta løs svingeren og legge den i en pose med vann da kan du legge den inne i båten for å simulere en innvendig svinger, flytt den litt rundt og sjå om du får bedre resultat en du har no. Men husk at det må være enkel bunn der du prøver. Fra midten av båten og bakover nære kjølen vil nok være det beste Får du bra resultat av dette kan du nok montere en innvendig eller utvendig svinger på dette stede. Har også sett eksempler på at folk med stort hell har støpt fast slike hekksvingere med epoxy inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Nei, det finnes ikke noen universal svinger for lodd. Men forbausende mange av dem kan brukes om hveradre dersom spenning, frekvens og impedanse stemmer. Og siden de fleste svingere til smålodd er laget av samme produsent gjør det ofte det. Også er det sånn at det spiller mindre rolle hvilket fabrikat loddet er. 90% av resultatet avgjøres av hvordan man monterer svingeren. Et bilde jeg har brukt ørten ganger før: Dette er et billig lodd, Furuno LS-4100 med den billigste gjennomgående svingeren til Furuno. Men jeg har brukt betraktelig med tid på å montere svingeren. Den er montert i et dråpeformet blister under båten med svingerflaten flush med undersiden av blisteret. Svingerflaten er vinklet svakt forover slik at bobler fra turbulens blir vasket av flaten hele tiden. Blisteret løfter svingeren 10 cm. ut fra bunnen slik at den er utenfor laminærstrømmen med turbulens som går langs bunnen på båten. Denne strømmen blir tjukkere bakover slik at en svinger skal helst monteres på den fremre tredjedelen av skroget. Blisteret er vinklet svakt innover da vannet båten fortrenger går på skrå bakover. Dette loddet slipper aldri bunnen over hele mitt fartsområde og uansett vær. Det er montert i en seilbåt. Å montere svingeren innvendig er aldri noen god ide. Montering i epoksy stiver opp svingerflaten slik at mer av effekten gjøres om til varme samt at svingerflaten ikke lenger stemmer med frekvensen. Montering i Sika er bare tull. Sika brukes også mye til støydemping. Den eneste måten å montere innvendig er i en rørstump fyllt med vann. Men det igjen kan gi problemer med veldig korte avstander da bunnen på båten fremdeles "synger" etter at loddet har koblet over til mottak. Samt at ca halvparten av energien går tapt i en eneste graut av refleksjoner. En nevnte her at han når 300 m. Da er det viktig å merke seg at for å nå 600 m. må effekten økes 16 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 båten min ligger i en innsjø som er 30m på det dypeste :) Det som betyr noe for meg er at det er nøyaktig mot fisk og grunner... Jeg satt og søkte på nye lodd nå og det er kanskje like greit og kjøpe et nytt lodd?... Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 båten min ligger i en innsjø som er 30m på det dypeste :) Det som betyr noe for meg er at det er nøyaktig mot fisk og grunner... Jeg satt og søkte på nye lodd nå og det er kanskje like greit og kjøpe et nytt lodd?... Rett avgjørelse , og ikke minst rett tid å handle. 1 god lodd hjelper deg å finne fisken, dog ikke å fange denne :) Ta en titt på www.fiskersiden.no Kan hende du får litt hjelp med mye av det du lurer på :) Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Det loddet du har fra før kjører på 200 og 455khz, noe som er bra når du er er på så grunnt vann. høyere frekvens = mer detaljert på grunnt vann, lavere frekvens = rekker dypere men dårligere "oppløsning". ville derfor sett etter noe i den gaten du har fra før. I den prisklassen kanskje humminbird fishfinder 718? (uten at eg kjenner mer til loddet en spesifikasjonene). Med tanke på at du har problemer med hekksvingeren ville eg STERKT vurdert gjennomgående eller innvendig svinger. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Etter å ha brukt en hekkmontert svinger på min Lowrance HDS med masse støy og problemer som resultat så valgte jeg å bruke hullsaga. Og monterte inn en Airmar B60 gjennomgående svinger. Det ble som natt og dag i forhold til hekksvingeren , for nå kan jeg kjøre i over 30 knop og fortsatt ha et støyfritt bilde på mitt ekkolodd. http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=36&manf= Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Hvordan er det med gjennomgående giver og båthenger? Er det noe som har lett for og ryke? Jeg får nok starte en ny tråd om ekkolodd valg :) Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Den Airmar B60 svingeren stikker kun ut 5 mm og er som en vanlig skroggjennomføring. Den kommer ikke i kontakt med noe på tilhengeren, for den er montert 30 cm fra hekken på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.