G-sabb Startet 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2013 Hei vurderer åkjøpe en slik båt fra 88.Motor er fra 2002 en Honda 90 med 510 timer.Båten ser bra ut og er i fin stand.Selger vil ha 160 tusen for båten er dette for mye eller ok?Noen som har innspill ang.denne Hansvik båten?mvh.J. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 hansvik 21 combi stor etter størrelsen, slår mye i plan i sjø men en god fiske båt. fin båt til fjord fiske i stille sjø. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Alfonzo Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Som han over skriver så slår de mye i motsjø.Ikke egnet til fart spør du meg,men er en veldig stødig og go sjøbåt. Hansvik båtene er overpriset fra dag1,å i mine øyne ikke verd prisen.Har selv jobbet på denne fabrikken,så jeg mener etter erfaring med det.Men for all del det er gode båter til rett pris.160000 er i mine øyne alt for dyrt for en sånn båt,men dette er jo markedet som bestemmer desverre.. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Takk for gode svar.Vet att18foteren slår mye,tenkte att 21 modellen var noe bedre.Prisen er nok noe stiv ja.Tror nok jeg avventer litt,men det er vanskelig å finne tilsvarende båter i denne prisklassen?Noen som har bedre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 (redigert) Har kjørt begge hansvik 21 combi SLÅR MYE gode sjøbåter i modrat fart ikke planefart godt egnet til fiske prisen ja kansje litt dyr men mye båt for pengene hvor gammel er båt og motor. Redigert 5.Januar.2013 av ibizafan (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Søringen Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 (redigert) Ligger en til på finn.no nå. Samme årsmodell båt, motor -03 Suzuki 90 hk 400 timer. Pris satt ned til 169.000,-. Bør jo være kjøpers marked, så hvis du har bestemt deg for en slik båt, er det vel bare å klinke til med et bud du sjøl finner komfortabelt. Ikke prøvd disse 21 fots Hansvik-båtene, men følger nok Hansvik-tradisjonen med å være veldig rommelige, solid innredning. Men runde i baugen, noe som gir slag når det er noe sjø. Så kan en jo spørre seg om hvor mange båter en kan peise på i planefart i sjø uten at det er ubehagelig (?) Går en ned til halvplanerfart er det gode sjøbåter. Innredningen i disse båtene ser veldig kjekk ut, ikke minst sammenlignet med nyere franske etc kombibåter. God plass både inne og ute. Redigert 5.Januar.2013 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Ligger en til på finn.no nå. Samme årsmodell båt, motor -03 Suzuki 90 hk 400 timer. Pris satt ned til 169.000,-. Bør jo være kjøpers marked, så hvis du har bestemt deg for en slik båt, er det vel bare å klinke til med et bud du sjøl finner komfortabelt. Ikke prøvd disse 21 fots Hansvik-båtene, men følger nok Hansvik-tradisjonen med å være veldig rommelige, solid innredning. Men runde i baugen, noe som gir slag når det er noe sjø. Så kan en jo spørre seg om hvor mange båter en kan peise på i planefart i sjø uten at det er ubehagelig (?) Går en ned til halvplanerfart er det gode sjøbåter. Innredningen i disse båtene ser veldig kjekk ut, ikke minst sammenlignet med nyere franske etc kombibåter. God plass både inne og ute. Hei. Hva mener du med at innredningen ser kjekk ut ? Jeg har hatt en 18 combi, forferdelig skrangleinnredning, og i tillegg var det lavt under taket, trang og lav dør. Det ser jeg for meg at denne 21 combien og har. I franskmannen jeg har nå, så har jeg nå holdt rimelig høy snittfart i rimelig dårlig vær. Og det føltes ikke ubehagelig. Følte meg slettes ikke trygg i den Hansviken når jeg hadde sjøen inn fra siden. Nei, styr unna disse. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Beneteau Antares 680 er nok en skikkelig flott båt, har siklet litt på de sjøl. Er jo ganske ny, og mer forseggjort en mange andre. Når jeg sier at innredningen i Hansvik 21 ser kjekk ut, er det ut fra at den ser ut til å ha en stor og romslig sittegruppe forut, med skikkelige tekstiler i fin farge. Førerplass ser også oversiktlig og bra ut. Og en skikkelig dass. Så plassen ser godt utnyttet ut. Hansvik 18 combi ser jeg har fått mye pryl for sjøegenskaper her på forumet. Har kun erfaring med 18 fisker, som opplevdes som grei bortsett fra på full spiker med 60 hk (overmotorisert). Da rir den på kjølen og føles vinglete ut. Men er vel et stort sprang mellom 21 fot og 18 fot, også i bredde. Antares 680 = nesten 23 fot (?) Så er jo stort sprang opp fra combi 18, da. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Jeg har hatt en 1988 modell siden 2004 og er godt fornøyd med den. Det er riktig at den har lett for å slå pga. skrogformen, men det er jo bare å redusere litt. Det blir ofte ned mot 10-12 knop, men det synes jeg er ok. Forbruket er det samme pr/nm fra 7-8 til 16-17 knop. Ca. 1l/nm med 75HK Honda fra 1996. Maxfart ca. 22-23 knop. Det er god plass både inne og ute. Man kan bevege seg helt bak til hekken på begge sider uten å klatre over benker og rekkverk som på andre fabrikat. God ståhøyde innvendig. Overbygget på 21 må være identisk med Hansvik 700. Jeg kjøpte rekkverk foran for 700 og monterte på min. Det passet helt perfekt. Bøylene foran er de samme som brukes på 18 HT. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
sluggern Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Det her må vel være et mye bedre kjøp da. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39003872&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Hei ja dette såg ut til å vere et bedre kjøp,problemet er att den er i Kragerø og jeg på nordvestlandet. Var en tur å såg på båten i dag.Fin og velholdt.Ser ut til å vere ein bra" alltmulig "båt. Når det gjelder prisen på Hansvikbåten mener selger att han må ha såpass mye pga.att motoren er en Honda og at de er overlegne alle andre tilsvarende motorer på kvalitet og ytelse,vistnok en type aluminium/stål i denne "saltwater" modellen som tåler saltvann svært godt.Koster også mye mer ny enn andre motorer.??? Er dette fakta?? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Aldri hørt om en slik Hondamotor. Dessuten er den 11 år gammel, og ikke verdt det samme som en ny.. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Honda har kanskje markedets mest driftsikre motorer, så alder på 11 år er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Hei ja dette såg ut til å vere et bedre kjøp,problemet er att den er i Kragerø og jeg på nordvestlandet.Var en tur å såg på båten i dag.Fin og velholdt.Ser ut til å vere ein bra" alltmulig "båt. Når det gjelder prisen på Hansvikbåten mener selger att han må ha såpass mye pga.att motoren er en Honda og at de er overlegne alle andre tilsvarende motorer på kvalitet og ytelse,vistnok en type aluminium/stål i denne "saltwater" modellen som tåler saltvann svært godt.Koster også mye mer ny enn andre motorer.??? Er dette fakta?? Honda er bra motorer, men at de er overlegne alle andre motorer på kvalitet og ytelse kan diskuteres. Eldre Honda`er er ofte slappere i ytelse enn flere andre, men best på forbruk og støy. Effekt har kommet seg senere års modeller. At de koster mye mer nye enn andre motorer er også en sannhet med modifikasjoner. De ligger i øvre del av prissjiktet, sammen med bl.a. Yamaha. Tror nok det er motorer som holder seg godt, Honda er jo den av produsentene som har holdt på lengst med 4 taktere på båt (og MC). Er det service-historikk som er dokumentert? Hansvik combi`ene, både 18 & 21, samt 600 & 700, holder seg ganske bra i pris som brukt. Kanskje det er mulig å prøve båten på sjøen før du evt slår til??? Får da sjekket at motor går fint, styring / gear / gass funker, instrumenter etc. Sjekk toalett tett etc. Og ikke minst om du liker måten båten oppfører seg i sjøen. Hvor mye ekstrautstyr er med i form av ekkolodd / plotter etc? Koster jo å kjøpe nytt. Vet ikke helt om pris er rett, men det stod nettopp en Hansvik 18 combi -97 mod med -95 Yamaha 50 hk 2-takt til prisantydning 130.000,- som jeg ser nå er solgt. Vet ikke hva den gikk for. 21 combi er jo langt mer "BÅT", og motoren du ser på er jo langt hyggeligere mtp støy og forbruk, større og nyere. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.