Jump to content

Myra 22 propellstøy?

olaH

Recommended Posts

:seeya:

Prøver mitt 3. tema på denne siden. Har fått godetog riktige tips tidligere!

Jeg har akkurat sjøsatt min nyervervede (gamle) Myra 22 sjark. (En drøm som er like gammel som båten)

Tll alle Myra-eiere: Er disse båtene "plaget" med propellstøy ? Da jeg kjørte propellen på land, hørte jeg ikke noe spesielt. På sjøen kommer det er "rumling" så snart jeg kobler inn propellen. Jeg har (i min uendeligge klokskap og visdom), tenkt følgende: Skroget under propellen er nokså plant, slik at det kanskje lett oppstår slik lyd når propellen kaster vannet rundt? Jeg kjenner ikke vibrasjon fra propellen, heller ikke fra eksosslangen.

NOEN SOM VET NOE??

Ola H

Hei OlaH.

Har hatt gleden av å være eier av en Myra 22 sjark ,riktignok var den såpass gammel at den het Nordfjord 22 men samme båten.Først var det en stor malmklump av en Marna 2 sylindret 16 HK diesel i den,denne ble byttet ut med en ny 31 HK Sole Mitsubishi diesel.Jeg kan ikke si at det var propellstøy ved noen av disse installasjonene .Jeg har en mistanke om at cutlesslageret ditt kan være noe slitt,dette merker du ikke på land ved å tørne motoren,men ved å presse propell opp og ned for hand vil du oppdage slark.

Hvis dette ikke er tilfelle hos deg ville jeg "smite" av stilken ved å støpe på en fasongskjært "kubbe" i forkant av propellen (bak på kjølskjæret) for å forbedre vannstrømmen til propellen.

Er du forresten sikker på at du ikke har slark i roropplegget ditt?

Det eneste negative jeg opplevde med denne båten, var at den måtte passes med roret HELE tiden.

Den var svært lite retningstabil,ellers en MEGET god sjøbåt!!!

Håper du finner ut av dette!

:fishing:

Du har sannsyneligvis et "Thrustelager" på akslingen? Hadde dette selv på en Myra 25, og dette lageret var defekt. Fikk en voldsom rumlelyd med en gang båten ble satt i gear. Lageret ble skiftet, støy borte! Jeg hadde dette i forbindelse med et Centaflex ledd på akslingen. Når båten stod på land kunne jeg høre rumlelyden når jeg dreiet på akslingen. Lykke til!

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

b

Jeg har akkurat sjøsatt min nyervervede (gamle) Myra 22 sjark. (En drøm som er like gammel som båten)

Tll alle Myra-eiere: Er disse båtene "plaget" med propellstøy ? Da jeg kjørte propellen på land, hørte jeg ikke noe spesielt. På sjøen kommer det er "rumling" så snart jeg kobler inn propellen. Jeg har (i min uendeligge klokskap og visdom), tenkt følgende: Skroget under propellen er nokså plant, slik at det kanskje lett oppstår slik lyd når propellen kaster vannet rundt? Jeg kjenner ikke vibrasjon fra propellen, heller ikke fra eksosslangen.

NOEN SOM VET NOE??

Hei OlaH.

Har hatt gleden av å være eier av en Myra 22 sjark ,riktignok var den såpass gammel at den het Nordfjord 22 men samme båten.Først var det en stor malmklump av en Marna 2 sylindret 16 HK diesel i den,denne ble byttet ut med en ny 31 HK Sole Mitsubishi diesel.Jeg kan ikke si at det var propellstøy ved noen av disse installasjonene .Jeg har en mistanke om at cutlesslageret ditt kan være noe slitt,dette merker du ikke på land ved å tørne motoren,men ved å presse propell opp og ned for hand vil du oppdage slark.

Hvis dette ikke er tilfelle hos deg ville jeg "smite" av stilken ved å støpe på en fasongskjært "kubbe" i forkant av propellen (bak på kjølskjæret) for å forbedre vannstrømmen til propellen.

Er du forresten sikker på at du ikke har slark i roropplegget ditt?

Det eneste negative jeg opplevde med denne båten, var at den måtte passes med roret HELE tiden.

Den var svært lite retningstabil,ellers en MEGET god sjøbåt!!!

Håper du finner ut av dette!

:fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Fant ut av det ja!

>Så for meg en kjempejobb, ut med akslingen, i verste fall nytt propellanlegg. På vei ned i havna i dag traff jeg nabo Georg (sobm kan det meste) som sa det samme som du; sikkert lageret. Han ble med ned og lyttet, åpnet inspeksjonsluka til propellen og sa: HER ER DET! Og det var det. "Spenntappen" var rustet og presset ikke lokket på plass, slik at det "klapret" når propellen gikk. Dro på sjøen (Sunndalsfjorden) og drog småsei til middagg og er i godt humør!!

Men takk for tips, selv om det (heldigvis) ikke passet nå!

Ola H

Fint det løste seg, raskt og billig. Men jeg reagerte litt å det du skrev:

Er ikke disse lagrene vannkjølte. De bør ikke kjøres noe særlig på land.

Gerhard

<{POST_SNAPBACK}>

Det lærte jeg også av Georg. Men jeg har ikke kjørt dem mer enn 1/2 min. et par ganger. Har kanskje hatt flaks. Hvis været blir bra til neste helg tilbakelegges Sunndal - Herøy. (Hustadvika)

Takker alle for tips! :flag:

Ola H

• 1 år senere...

NOEN SOM VET NOE??

Ola H

Unnskyld at jeg spør, men hvor betalte du for båten? Jeg arvet en Myra 22, så jeg lurer på hva den er verdt.

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...