Targa 23.1 Startet 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2013 Eg og minst en til her inne på forumet har problemer med at våre "nye" Yamaha 9,9 Sport (15hk 4-takt) ikke vil gå på tomgang før dei er blitt varme. Er det noen som kan hjelpe oss med gode råd for å fikse dette? Motoren min går helt nydelig på tomgang etter den er blitt varm. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 "PrimeStart™ Yamahas eksklusive PrimeStart™-system gjør det like lett å starte utenbordsmotoren som det er å starte en bil, selv hvis den er kald. Uansett om det er snakk om en motor med elektrisk eller manuell start, er det godt å vite at motoren starter på første forsøk. Hver gang". "PrimeStartTM Vri på nøkkelen, så starter motoren. Yamaha Prime Start er en automatisk choke. Luft, bensin og tenning styres av elektronikk og tilpasses forholdene når du vil starte motoren". Ja, har samme symptomer på 2 "Sport`er" Kjenner meg jo ikke helt igjen i Yamahas brosjyre-tekst over. De har jo rett i at den starter på første forsøk, men så var det det at den skulle svive på kald motor uten å måtte ligge og justere på gassen. Så interessant å høre om noen har funnet løsning? Bortsett fra dette er det jo en kanon-motor. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Lite og ingenting å finne på nettet om dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Var ute og satte ei torskeruse og et par garn i dag. Motoren var noe bedre ved oppstart (ca 5 varmegrader) enn i slutten av hummerfisket (minusgrader). Men må allikevel varme den gradvis opp, til den har fått litt lunk. Sviver som en klokke etter et par minutter. Fant heller ikke noe på nettet om problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Håper noen kan hjelpe oss med dette "problemet" Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Hva sier forhandleren?? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 At eg må levere den inn på vekstedet om eg vil ha dei til å se på dette. Lar dei ikke skru på en ny motor som går så fint når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Spørsmål fra uvtende med 9,9 4 takter kjøpt i 2011. (ikke yamaha) Kan man forvente det? At motoren går strøkent på tomgang med det samme den starter. Bruker min masse på vinteren, helt nede i 15-20 minus,(det er skjeldent, men ofte mellom -5 og -10) og da tar det sikkert 10 min før den går helt strøkent på tomgang. Slik har motoren vært siden ny, ser ikke på det som en feil. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Primestart skal jo være en slags automat-choke, som sørger for at motoren får riktig blanding når motoren startes. Hvis en har manuell choke, regulerer en jo sjøl blanding med choke-spaken ettersom motoren gradvis varmes opp. Tydelig at automat-choke systemet på våre motorer ikke fungerer optimalt, så lenge de ikke vil svive på tomgang uten at en samtidig regulerer noe med gassen for å hindre at motoren dauer/kveler seg sjøl. Når første minutter er overstått, går motoren veldig jevnt og fint på tomgang. Vil mene dette er etter ca +/- 3 min. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Har en suzuku df15, er ikkje strie greierne første minuttene der heller når det er kaldt. Går fort 5 minutter når det er -grader elr derom Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Mener dette ble tatt opp tidligere i en tråd. Må stille opp tomgangen bittelitt, da den er justert til det minimume pga miljø hensyn. Tror det var clue i den tråden. Min far har samme motor og samme problem. Syns også den svak i forhold til en 2 takt- 9,9\15 fra begynnelsen av 90 tallet. Behagelig JA, men litt trause greier...... :( Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Har ingenting å bety om det er sommer eller vinter, vil ikke gå på tomgang uten å stoppe dei første 3-5 minuttene. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 (redigert) Prøv med å justere på litt mer fuel via justerings-skruen og evnt litt opp på tomgangshastigheten. Redigert 10.Januar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Hvordan finner eg rette skruene? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Var i kontakt med en Yamaha-forhandler vedr en annen forespørsel, og fikk dette svaret på spørsmål om prime-start på 9,9 Sport. "9,9 Sport har normalt ikke startproblemer i sommerhalvåret, det vi har sett på et par helårsbrukere, er at de er litt vanskeligere i vintersesongen. Vi har et kaldere og fuktigere klima enn mange andre steder av verden. Det gjør at den får litt lite bensin med prime-start. Dette er det dessverre ikke så mye å gjøre med men hvis du strammer friksjonsskruen på gassen, og starter den med et lite knepp på gassen, så pleier det å funke uten at den må startes flere ganger". Så det går evt an å prøve å justere litt på blandingsskrue, eller så må en vel leve med akkurat denne unoten ved motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) endelig et ærlig og vetugt svar fra bak disken. Sjelden kost, vanligvis kommer det bare ei røys med syltynne bortforklaringer og neei dette har vi aldri hørt om osv Redigert 23.Januar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Kan det hjelpe å sette på et knepp varmere tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Nei, dette er et tema kun i kulde mens motoren enda er kald. Blir som å starte en gammel bil om vinteren uten choke. Og siden manuell choke nå tydeligvis er 'ut' så får en bare slite md det Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Dere får gjøre som jeg beskrev inlegg 13 så blir problemet mindre... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Nei, dette er et tema kun i kulde mens motoren enda er kald. Blir som å starte en gammel bil om vinteren uten choke. Og siden manuell choke nå tydeligvis er 'ut' så får en bare slite md det Ikke kun i kulde, en varm sommerdag også. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Ok, skikkelig mager da mao Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Vi har som sagt 2 9,9 Sport`er. Starta begge nå i kjølen. De oppfører seg noe ulikt. Den ene er nok lik slik Targa beskriver, om ikke fullt så gal. Mest utprega når kaldt i været, men kan nok være litt lunete også i varmegrader. Dauer når står og sviver på tomgang, men går veldig fint når blitt litt varm. Den andre sveiv på tomgang av seg selv, men mer "sur" når en skal ut fra brygga og daua når satte i gir. Måtte svive litt til før varm. Så kan jo være en eller annen mangel med prime-start som slår mest ut på den første. Får høre med en mekaniker etterhvert hvordan prime-start fungerer, om det er en føler eller giver som kan ha mangler. Men de går nok magert ja. Får teste ut litt når vårsola titter fram. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Har en 50 hk 4-takt forgassermotor med samme problemet. Ørlite gass må til, og så er det bare å vente et par tre minutter. For mye gass så starter den ikke i det hele tatt. Er ikke så fryktelig imponert av automat-choke og forgasser nei. Funket forsåvidt dårlig på biler og før det ble innsprøyting..... Tror nok innsprytningsmotorer er bedre på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Ja, vi har en Yamaha F40 Injection og Evinrude E-tec 25. Kaldstart totalt problemfritt med innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Erfarte i sommer at den ikke så ofte stopper før den blir varm når lufteskruen på bensintanken er helt åpen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.