Brym Startet 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2013 Er det noen av dere vise menn som har en liten innsikt i denne vitenskapen her? Jeg er i markedet for en nyere båt og har sett på en med en ganske sliten Ford/Saab på 165hk. Andre opplysninger som kommer ut av annonsen er at den har Stern Powr hekkaggregat. Sett nå at jeg kjøper denne båten med mål å bytte motoren med noe som sparker litt bedre i fra, hvilke motorer passer på dette hekkaggregatet? Eller er det vanlig å bytte begge deler når du først har lommeboken vid åpen? Om jeg går for et annet hekkaggregat blir vel selve hullet i skråget annerledes og? Finnes det en grei oversikt på hva som passer om hverandre av motorer og hekkaggregat? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Kjøp ev en brukt motorpakke med drev, transom , kabelstokk ev instrumenter etc.. Jeg har byttet bit for bit... Og har angret mange ganger på det... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Monaco 27 Fly Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Kommer vel litt an på hvilket Stern Powr-drev du har... Men om du har den utgaven som min bror har, med mellomaksel mellom gear og drev, kan du jo anvende mer eller mindre alle slags motorer, og beholde drevet. Disse drevene fantes også med motor og gearboks skrudd rett på drevet på innsiden av akterspeilet. På disse kunne man fjerne gearboksen, og montere mellomakselfeste, dersom det var plass og/eller behov for å flytte motoren lenger frem i båten. Har hørt dette skal være gode og sterke drev. Det er naturlig at dette er ganske problemfrie drev også, ettersom det kun er vinkeldrev i dem, og ikke noe gearskiftemekanisme. Største ulempen er at det er svindyre deler til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Men hvis det er gode drev så veier det opp for prisen, det er jo en balanse i alt sånn med untak. Ref. Bilverdenen: BMW/Mercedes osv - Dyre deler, skjeldent byttes, alltid på lager Ford/Opel osv - Billige deler, byttes ofte, alltid på lager Unntaket: Renault - Hårreisende dyre deler som må byttes hyppig og alt må spesialbestilles med lang leveringstid Jeg har sett på en båtmotor og spurt forhandleren om hvilke drev som passer på denne, svaret jeg fikk var: "Det er SAE 2 så det meste passer på disse motorene." Er det bare jeg som er på veldig dypt vann her med tanke på hva jeg kan om dette eller går det an å svare litt mer utfyllende på spørsmålet mitt? Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 He he, som bilmekaniker, med over 20 års erfaring, må jeg bare si at Mercedes/BMW-kvaliteten er KRAFTIG oppskrytt! Det må skiftes deler like ofte på dem som andre tyske biler. Det er stort sett samme produsent av mange av delene også (f.eks. TRW og Lemförder). Har reparert forstilling og bakstilling for tilsammen 20.000,- på BMW 525 TDS etter 120.000 km. Til sammenligning kjørte en Hyundai Sonata (jeg er LANGT fra noen Hyundai-elsker) 200.000 km., på de samme veiene, men mere "aktivt" kjørt, uten nevneverdige reparasjoner. Og en drosjesjåfør som tidligere hadde kjørt Mercedes, gikk over til Toyota. På 120.000 km. service, ble han VELDIG overasket, da det gikk opp for han at det da først ble skiftet deler på bilen (og det var bremseklosser forran). På Merc'n var det blitt skiftet mange deler før den nådde 120.000. Men nok om det. Over til den egentlige saken. Hvis du skal skifte drev til et annet fabrikat, ma hullet i akterspeilet endres. dersom hullet skal være større, er det jo en ganske enkel sak. Dersom hullet må reduseres, blir det straks en mere krevende operasjon. Mulig det finnes adapter/overgangsplater som kan skrues på akterspeilet, og montere den nye transomen på. Mener å huske jeg var borti noe slikt en gang.... Velger du å beholde drevet ditt, må du sjekke ut turtallsområdet til din "nye" motor. Den Ford/Sabben som står i, stopper vel på rundt 2-2500 o/min. Dersom du da skal sette inn en med et annet maksturtall (de aller fleste andre går opp til 3-4000 o/min.), må utvekslingen i drevet endres. Du klarer ikke kompensere bare med propell. Hvis du har det drevet jeg tenker på, er det vel "godkjent" opp til 250 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.