Jump to content

Har så lyst på en Wesling..

Four

Recommended Posts

Hei.

Jeg har veldig lyst på en Wesling 16HT. Jeg har dessverre ikke hatt båt før, jeg har tenkt å kjøpe en båt for å kompensere med at jeg har mistet lappen og savner frihetsfølelse.

Jeg lurer på noen ting angående dette.

->Har bare funnet 5 Weslinger til nå, på finn.no. Er det noen flere gode steder hvor jeg kan finne disse til salgs? Prøvd å google litt men..

->Hvilke motorer er det som vil gjøre dette gøyest? Jeg har sett dem med både 40,60 og 90HK. Og hvilke typer motorer er det som har best akselerasjon? 4 takter eller 2 takter? Vil det gå fortere fra 60HK tl 90HK eller står dette bare på om man kan opprettholde fart med mere last i båten f.eks.?

Trenger å vite hvilken motor jeg eventuelt skal kjøpe her også, hvilke merker er det som pleier å ha best kvalitet og varer lengst ?

Budsjettet mitt ligger vel egentlig ca. på Kr 40.000 totalt. Kommer jeg greit ut med det tro?

Takker veldig for seriøse svar!

F.eks. 90 hk Yamaha 2-takt er best vekt og fartsmessig på denne båten, da greier den 42-43 knop. 70 hk yamaha 2-takt er også lett og sterk.

50-60 hk 4-takter funker vel også, 40 blir definitivt litt kjedelig på en slik båt.

Men i din prisklasse kan du nok ikke velge å vrake i motorer da, siden en 70 eller 90 yamaha i bra stand fort koster 40.000 bare for motoren.

Evinrude E-tec 50/60 kan jeg forsåvidt anbefale, har hatt den selv, en moderne 2-takter med lavt forbruk. Men igjen så vil budsjettet ditt bli et problem.

Dessuten lite båter i den klassen avertert i januar. blir nok større utvalg i april/mai.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

hvis båten har vært kjørt med stor motor (eller vært utsatt for grunnberøring) så kan akterspeilet være svekket - sjekk tilstand før kjøp

Jeg har funnet disse 2 båtene til nå:

1. http://tinyurl.com/akgdgzm - Trykk på annonensen til venstre (wesling 16 fot)

2. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39149871

De ser jo veldig fine ut synes jeg. Kan man se på akterspeilet om det er skadet eller ikke?

Vet ikke hvor gammel du er men husk at du må ha båtlappen.

Jepp, skal ta det denne måneden.

Nå vet vi ikke hvorfor han har mista lappen! Så slutt å dømm folk! da jeg mista lappen for 2 mnd pga fart så fikk jeg lov til å kjøre moped. Blir du tatt i fyllekjøring får du ikke kjøre noe annet heller.

Ang Wesling så vil vel de fleste som har en beholde den. Dette er en populær klassikker! Jeg tror du angrer deg om du kjøper en med 40-50. Jeg ville valgt 70-90 ihvertfall. Sjekk tilstand på akterspeil! Er det sprekker er det likevel ikke noe stort problem å forsterke dette med epoksy og forsterkingsplater.

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det første som slår meg er at om man ikke anses skikket til å føre bil på landevei burde man vel strengt tatt ikke føre redskap på sjøen med de fartsegenskapene som her etterlyses

Langt de fleste som har mistet lappen har mistet denne fordi de har kjørt for fort eller med promille. Disse er ikke uskikket, men har fått en sperrefrist. Dette som en preventiv straff i håp om at man tar signalet og avstår fra for høy fart og rus når man får lappen tilbake.

Er du født etter 1980 må du ha båtførerprøven for å kjøre en slik båt. Dette er viktig. Ikke fordi du kan bli tatt, men skulle du havne i ulykke eller annet, så kan du få alvorlig trøbbel i forhold til erstatningsansvar.

Du får prøve å prute på den med 90 yamaha, kanskje du får den for under 60. Det er jo tross alt med henger, men uregistrert sådan :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Svært så urelevante svar det skulle komme her. Å ha blitt vandt til å ha lappen i en så lang periode, og så få den tatt ifra seg, gjør at man ikke vil kjøre fort igjen. Jeg vil ha båt for å kunne få tilbake litt av frihetsfølelsen, istedenfor å drive å gå /busse rundt over alt en hel sommer.. Men nok om det!

Jeg tror jeg skulle klare å få en Wesling til typ 20k da. Er det mulig å få en motor i god stand med typ 70-90 hester for resterende 25-30k ?

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)

Støp/tett igjen tunnelåpningen så kan du bruke denne http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=37974176 eller denne http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39092569

Det er egentlig en nedjustert 115 så derfor noe tyngre enn yamaha 90. men sikkert et voldsomt bunndrag i den. Den er jo på 1,7 liter mot 1,2 på yamaha 90.

Men den krever nok litt forsterkning på akterspeil da.

Hvordan er disse motorene i forhold til Yamaha osv? Jeg kan lite om motorer, men har såvidt hørt om Johnson.

Hva er grunnlaget for å tette igjen vanntunnelen?

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)

Johnson/Evinrude OMC er vel de merkene med lengst levetid i outboardhistorien. Ble oppkjøpt av BRP i 2000.

Evinrude var først ute som kjent i 1907.

http://en.wikipedia.org/wiki/Outboard_Marine_Corporation

Tror den 90-hestern veier 145-152 kg. Om den veier mere så ville jeg kanskje ha glemt den.

google wesling akterspeil :smiley:

se også her, blå hekk http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38821367

Det er en som tilbyr meg båten med 50HK. Han vil ha rett under 20 for båten, og da obviously 50 for motoren. Han vil visst selge komplett... Men han har dette problemet: motoren går på 3 syl til den blir varm, deretter 4. Kan dette være et vanskelig problem å fikse, og deretter selge den videre?

Jeg har nå hatt wesling i 20 år. Alle tiders båt men husk at den er bare 16 fot. Min er i veldig bra stand og jeg har forsterket vanntunnellen og gjort den litt spissere i bunnen da selve bunnen under V en er veldig flat originalt. . Det hjalp mot wobbling som er et problem på denne båten. Weslingen egner seg ikke for større motor en 50 hk totakt. Med 50 tohatsu holder den 32 gps knop.

Har kjørt båten i virkelig hardt vær og den tåler mye kjøres den med vett og forstand. Bl.annet Bergen - Ålesund i drittvær.

Prisen på 40 laken med motor høres ok ut. Det er det jeg forventer å få for min. Ikke kjøp problemmotor, det kan fort bli dyrt.

Enkleste måten å forsterke hekken på er å forme 1 cm alu inne i motorbrønnen og feste motoren over denne.

Det er utrolig mange som uttaler seg om wesling og som tydeligvis aldri har hatt denne båttypen. Det eneste gode med wesling er at den lander mykt i sjøen og at den er veldig billig i drift grunnet lav vekt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...