Four Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Jeg kontaktet Westermoen AS og sjekket med pris for forsterkning av akterspeil. Fikk et bra svar selvom kanskje 6000,- eks.mva. virket litt i høyeste laget da. Men det ser jo ut som en veldig god jobb som holder. Hei Du kan komme til oss og vi kan forsterke din Wesling. Vi har flere ganger limt og boltet (med 12 gjennomgående bolter og store skiver)på en 8 mm tykk alum.plate utvendig på akterspeil med godt resultat. Flere har kjørt med 70 og noen også med 90 hk i flere år uten problemer.Jeg mener 70 hk er ideelt på båten, og vil anbefale det. Pris på montering av en slik plate med bolter, lim og utstyr er ca 6000,- + moms. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Hadde man forsterket hekken med støp og avstivere så ville jeg sagt det var rimelig, men 6000,- for å lime/bolte på ei alu-plate utvendig hørtes dyrt ut(mulig sjøvannsbestandig aluminium er dyrt). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 eks. mva.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Å jobbe med glassfiber etc, er ikke spesielt krevende, under forutsetning av at man har tid, egnet lokale og bra ventilasjon. For noen år siden hadde jeg definitivt gjort jobben selv. Med stabil inntekt midt i livet, er vel terskelen lavere for å sette det hele bort... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Plata kan man nok få tak i å skru den på sjæl for en rimelig penge. bare man er nøye. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 teerex skrev On 10.1.2013 at 15.30: Plata kan man nok få tak i å skru den på sjæl for en rimelig penge. bare man er nøye. Kunne det skjedd noe galt hvis den ble smått skeivt skrudd på? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 ja da kan båten kantre Nei tenkte nå mere på tettinga og boltinga. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 teerex skrev On 10.1.2013 at 16.06: ja da kan båten kantre Nei tenkte nå mere på tettinga og boltinga. tetting? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 ja den blir jo delvis under vann. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Jeg spurte dem hvorfor det ville koste 6000,- for denne jobben. Fikk dette til svar: "Det er ca en dags arbeid med tilpassing, tetting av gamle motorboltehull, mattsliping av begge flater, liming, bolting, grunning, lakkering m.m." Kan noen svare på følgende? ->Hvordan tetter man de gamle motorboltehullene? -> Mattsliping? nødvendig? hvordan gjør man dette? -> Liming. Nødvendig når man har skrudd platen fast med 12 bolter? -> Bolting. Er dette vanskelig å håndtere i glassfiber/båtmaterialet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 liming er for å få det vanntett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 .. og med en så stor flate så gir det vel endel ekstra stivhet/styrke også vil jeg tro. Ola Slipgaard skrev On 11.1.2013 at 9.41: Kan noen svare på følgende?->Hvordan tetter man de gamle motorboltehullene? -> Mattsliping? nødvendig? hvordan gjør man dette? -> Liming. Nødvendig når man har skrudd platen fast med 12 bolter? -> Bolting. Er dette vanskelig å håndtere i glassfiber/båtmaterialet? gamle hull tetter jeg ved å å bruke glassfibersparkel. Mattsliping er nødvendig for maks vedheft for limet. (Avfett først så man ikke sliper gammel dritt ned i plasten..) Bolting, burde ikke være spesielt vanskelig, så lenge man ikke har fullt av tommeltotter. Tror det blir en sånn plate på meg til sommeren, men da fra en lokal båtbygger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Four Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 ivar skrev On 11.1.2013 at 10.57: .. og med en så stor flate så gir det vel endel ekstra stivhet/styrke også vil jeg tro. gamle hull tetter jeg ved å å bruke glassfibersparkel. Mattsliping er nødvendig for maks vedheft for limet. (Avfett først så man ikke sliper gammel dritt ned i plasten..) Bolting, burde ikke være spesielt vanskelig, så lenge man ikke har fullt av tommeltotter. Tror det blir en sånn plate på meg til sommeren, men da fra en lokal båtbygger Takker for svar. Nei jeg kommer nok heller til å utføre dette selv enn å betale 6000(eks mva!!!),, Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Ola Slipgaard skrev On 11.1.2013 at 11.09: Takker for svar. Nei jeg kommer nok heller til å utføre dette selv enn å betale 6000(eks mva!!!),, Lykke til! Husk god ventilasjon og godt åndedretsvern! Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Vil denne passe til en Wesling? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39190483Må man ha kort eller lang stamme eller? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 (redigert) Lang stamme, 20". Ja den passer jo perfekt, men den er 22 år gammel så den må inspiseres nøye hvis den skal være verd de pengene. Kanskje er den mest brukt i ferskvann, det vil jo være en fordel. Redigert 12.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Noen som vet hva dette betyr?"60 graders V4 motor" http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=37974176 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 ja det betyr da 60 graders varme fra motoren nei spøk til side.. 60 graders vinkel mellom sylindrene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 teerex skrev On 13.1.2013 at 23.51: ja det betyr da 60 graders varme fra motoren nei spøk til side.. 60 graders vinkel mellom sylindrene. ^^ Som jeg har forstått så er båten sertifisert med 75hk? Er det noen konsekvenser med å da ha 90hk? Går det utover forsikring? Man kan ikke få bot? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 han med den Yamaha 90'en kunne da godt lagt til noen bilder fra under dekselet også... 90 Johnson av den modellen er sikkert en grei motor, men mener å huske at den veier ca 170 kg. (yamahaen er litt over 120) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 170 kg blir da for mye, men jeg fant 150 kg et sted.. så vet ikke helt hva som er rett. Egentlig for mye uansett. Sertifisert for 75 hk? jeg trodde det var 65 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) 170kg? På hvilken måte blir det for mye? Hva er konsekvenser? At den letter for mye foran?Hva med denne Her har han jo en ganske svær 90hk ? Det virket som det gikk rimelig greit Redigert 14.Januar.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) ja den motoren veier vel ca 140 kg. kan kke ha for mye vekt på hekken, uten å støpe igjen vanntunnellen. om du da ikke kun bruker den på stille innsjøer. har du lest denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/ mye info der Jo ein slik Mariner/Mercury 90 passer jo tydeligvis godt Han har tydeligvis solgt eller skal selge båt og motor. Redigert 14.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 teerex skrev On 14.1.2013 at 0.37: ja den motoren veier vel ca 140 kg. kan kke ha for mye vekt på hekken, uten å støpe igjen vanntunnellen. om du da ikke kun bruker den på stille innsjøer. har du lest denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/ mye info der Holder på å lese tråden:) Hva er det som skjer med vanntunnelen når det er for mye vekt bak? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) nei det skjer jo ingenting med vanntunnellen, men du får vann inn i båten. Evt. motoren blir for lavt i vannet og tar inn vann, i verste fall. Redigert 14.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.