Jump to content

Har så lyst på en Wesling..


Four

Recommended Posts

spørs jo om det er bølger som kommer bakfra osv. Båten er vel i utgangspunktet designet for motorvekt opp mot 100 kg.

Men om man holder båten i plan hele tiden blir det jo ikke noe problem...

Om man flytter tank og batteri forover så vil det jo hjelpe men det blir jo upraktisk. Derfor mange som har støpt igjen tunnellen på f.eks. Musling som er en mindre båt.

 

Vil jo anta at disse her har støpt igjen tunnellen:

 

 

 

 

Hmm ja en som skriver: "disse båtene er CE certifisert for 75 hk! de blir som en vill hest allerede med 90 hk!!"

Så da har vel trådstarter allerede pløyd igjennom det som er å finne på youtube ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lurer på om jeg misforstår litt hvordan vanntunnelen fungerer. Trekker den baken dypere i vannet eller noe slikt? Hvor er inntaket av vannet til vanntunnelen, er det helt foran?

 

Er det slik at hvis jeg hadde lagt noen sandsekker foran, så hadde problemet vært løst?

Fant en nettside hvor de sa Johnson 90 motoren veide 144kg.

 

Jeg har pløyd igjennom alt av Weslingfamilien nå ja:p Er ikke èn video jeg ikke har sett opptil 5 ganger:p

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)
Link to post

Vanntunnellen er et hult rom med stor åpning bak og lite luftehull foran over vann.. Når båten ligger stille gir dette et "lodd" når den er fylt med vann og båten blir stabil.. Når du akselererer tømmes det for vann og båten blir lettere..

 

Når den støpes igjen blir det en stor lufttank som gir oppdrift hele tiden. Da har du mere oppdrift bak i båten(og forover forsogvidt) som gjør at den tåler mer vekt..

 

En tom brusflaske flyter som du vet lett oppå vannet.. Fyller du den med vann vil den ligge omtrent under vann. Sånnfungerer tunellen også;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Vanntunnellen er et hult rom med stor åpning bak og lite luftehull foran over vann.. Når båten ligger stille gir dette et "lodd" når den er fylt med vann og båten blir stabil.. Når du akselererer tømmes det for vann og båten blir lettere.. Når den støpes igjen blir det en stor lufttank som gir oppdrift hele tiden. Da har du mere oppdrift bak i båten(og forover forsogvidt) som gjør at den tåler mer vekt.. En tom brusflaske flyter som du vet lett oppå vannet.. Fyller du den med vann vil den ligge omtrent under vann. Sånnfungerer tunellen også;)

 

Takker for meget godt svar:)

Link to post
Hvor er inntaket av vannet til vanntunnelen, er det helt foran?

 

Er det slik at hvis jeg hadde lagt noen sandsekker foran, så hadde problemet vært løst?

 

Fant en nettside hvor de sa Johnson 90 motoren veide 144kg.

 

tunnelen tar inn vann bak i hekken når farta blir lav nok. Og så er det et luftehull framme i baugen som hjelper til når tunellen skal tømmes.

 

Ballast i en planende båt mener jeg generelt er en uting. Bedre da å om mulig flytte om på ting man må ha med seg.

 

Johnson/Evinrude V4 kom i 2 hovedversjoner, 1.6 liter "crossflow" fram til midt/slutten av 80 tallet om jeg ikke husker feil. Denne veier ca 144kg. Den senere 1.8 liter "looper" er tyngre - og sterkere.

 

Motor som er for tung for båten gir etter min mening stort sett bare ulemper bortsett fra eventuell toppfart. Båten får gjerne dårligere sjøegenskaper og bruksegenskaper

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kontakt selger av motor og be dem lese av vekta på typeskiltet. Det er iallefall korrekt.

 

Dette er også en ypperlig motor men kanskje sjelden til salgs http://www.maritimepropulsion.com/product/130903/tohatsu-90-hp-2-stroke-90-hp

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
tunnelen tar inn vann bak i hekken når farta blir lav nok. Og så er det et luftehull framme i baugen som hjelper til når tunellen skal tømmes.

 

Ballast i en planende båt mener jeg generelt er en uting. Bedre da å om mulig flytte om på ting man må ha med seg.

 

Johnson/Evinrude V4 kom i 2 hovedversjoner, 1.6 liter "crossflow" fram til midt/slutten av 80 tallet om jeg ikke husker feil. Denne veier ca 144kg. Den senere 1.8 liter "looper" er tyngre - og sterkere.

 

Motor som er for tung for båten gir etter min mening stort sett bare ulemper bortsett fra eventuell toppfart. Båten får gjerne dårligere sjøegenskaper og bruksegenskaper

 

På hvilken måte påvirker det kjøreegenskapene? Blir det for mye ubalanse pga. for mye vekt bak?

 

 

Kontakt selger av motor og be dem lese av vekta på typeskiltet. Det er iallefall korrekt.

 

Dette er også en ypperlig motor men kanskje sjelden til salgs http://www.maritimepropulsion.com/product/130903/tohatsu-90-hp-2-stroke-90-hp

 

Jeg har kun 30k budsjett til motor da, så det er litt vanskelig å finne en god deal med en bra 80-90HK

Link to post

jepp, båten blir tung i sessen, vil reise seg mer når den skal opp/ned av plan. Samt den vil bli baktung når du kjører friskt i litt sjø.

 

Hva med å gå for en Evinrude/Johnson 70hk, burde gå an å finne en nyere motor til en ok pris

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

ingen av de mottorene var spesiellt spennende da ;-) men han selger jo uten så...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sterk motor på 139 kg, sikkert prutbar denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39334501

 

Dette er den rette motoren for Weslingen både design og motormessig med støysvak og bensingjerrig 2-taktsteknologi.

Men selger her har helt glemt at motoren er 6 år gammel. Her bør det være mye prutningsmonn...

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39329590

 

Dette er også en flott motor til Weslingen, uten vektproblemer http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39337022

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...